Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: För er med gummiupphängda motorer...

  1. #1

    För er med gummiupphängda motorer...

    Hur ser era gummibussningar ut? Råkade se mina nu när hojen är i delar och dom såg inte vackra ut! Tog inga bilder så jag lånar lite från nätet:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FrontMotorIsolator.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	40,5 KB 
Id:	16027


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03683_zpsb984dbac.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	33,9 KB 
Id:	16028


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03686_zpsa0b31bd5.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	16029


    Mina bakre har klarat sig lite bättre men dom är ganska nerhängda dom med så nu blir det till att byta alla fyra. Verkar vara ett ganska vanligt problem efter att ha googlat lite så passa på att kika på era innan säsongen drar igång!

  2. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Största problemet är gaveln på gummibussningen som är en 2mm plåt där axeln går i genom ett hål, vad som händer är att hålet blir större och den äter ett spår i axeln och man får jordens glapp, en mycket dålig konstruktion som förvånar mig att ingen uppdatering har skett från fabrik, jag har som på tidigare bilder svetsat en hylsa i bussningen och fått större anläggnings yta. bussningarna fram är så orginal och behöver sällan bytas, har svårt att förstå varför det inte är så bak också från början.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #3
    Så här ser mina ut:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1692.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	75,1 KB 
Id:	16035

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1690.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	70,4 KB 
Id:	16036

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Så blir det nog ganska fort, problemet är inuti men det ser du inte förän du tagit loss dom.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #5
    Man kan alltid byta till teflonbussningar eller Aluminium dito Om man kan stå ut med att hojen vibrerar sönder. .

    Men väghållningen blir bättre utan gummiupphängd sving Åtminstonne på XR modellen.






    http://nashmotorcycle.com/store/#!/~...67&id=27941722

  6. #6
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    I AMA serien i USA kör dom med teflon bussningar men tar av sig ansvaret helt om ramen spricker då den inte är byggd för vibrationera som blir, fast förarna tar det i stället för att bli avkastade från hojarna, har sett några lustiga yuotube klipp.
    Mina bussningar som jag köpt av dragspecialties är något hårdare och modefieringen med hylsor inuti och hårdare förspänning av dom gör att det blir något av ett mellan alternativ.
    Viktigt är också att man smörjer paralellstagen då dom annars blir fort slitna o glappar, kostar 700 kr st och det finns tre.
    Bilderna på bussningarna som visas ovan går inte använda och är till andra ramar som inte har svingen genom motorn.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  7. #7
    Jo du har rätt .Alumbussningarna ser inte färdigställda ut, utan hål..

    Frågan var uppe på Xr forumet om Dragspecialitets Gummibussningar var hårdare eller inte. Då är de alltså det ..
    Bra att veta om eller när jag skall beställa. Gummina på min XR har inte säckat ännu efter 1800 mil Hade allt nedplockat för ett tag sedan för att kolla hur det stod till... Allt var som nytt.



    Kanske överkurs : Behöver man nya parallellstag så kan man använda riktiga smörjfria länkhuvuden det blir inte dyrare än original.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    I AMA serien i USA kör dom med teflon bussningar men tar av sig ansvaret helt om ramen spricker då den inte är byggd för vibrationera som blir, fast förarna tar det i stället för att bli avkastade från hojarna, har sett några lustiga yuotube klipp.
    Mina bussningar som jag köpt av dragspecialties är något hårdare och modefieringen med hylsor inuti och hårdare förspänning av dom gör att det blir något av ett mellan alternativ.
    Viktigt är också att man smörjer paralellstagen då dom annars blir fort slitna o glappar, kostar 700 kr st och det finns tre.
    Bilderna på bussningarna som visas ovan går inte använda och är till andra ramar som inte har svingen genom motorn.
    Jag har kikat på de där V&H bussningarn och läst varningarna men det rimmar lite illa inbillar jag mig. Dom förstärkte väl ramen utav helskotta i och med den gummiupphängda motorn (därav viktökningen) och när man stelmonterar motorn så blir den ju en del av den "bärande" konstruktion (i brist på bättre ord) vilket borde betyda att man har en mycket styvare ram jämfört med de äldre sporrarna och samtidigt en motor som ytterligare ger styrka åt konstruktionen? Tänker jag fel?

  9. #9
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Jag har kikat på de där V&H bussningarn och läst varningarna men det rimmar lite illa inbillar jag mig. Dom förstärkte väl ramen utav helskotta i och med den gummiupphängda motorn (därav viktökningen) och när man stelmonterar motorn så blir den ju en del av den "bärande" konstruktion (i brist på bättre ord) vilket borde betyda att man har en mycket styvare ram jämfört med de äldre sporrarna och samtidigt en motor som ytterligare ger styrka åt konstruktionen? Tänker jag fel?
    De älde före 04 är motorn bultad i 3 punkter, sätter du teflonbussningar bak som en del gör i AMA serien förstärker du inget utan får bara mindre flex och det främst när det körs på gränsen av vad hojen klarar på alla sätt, aluminium bussningarna är gjorda för stelbenshojar utan sving i första hand och håller bara motorn på plats och behöver inte bära upp hela hojens tyngd genom svingen, har en känsla av att de blir rätt fort slitna också, skall det bli bra får man nog göra ett bullt förband på något sätt i så fall.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

Liknande ämnen

  1. Förlängda gaffelben??
    Av Robban i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-10, 19:56
  2. s&s motorer köpes
    Av Peter stampede mc i forum Köpes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-11-27, 13:41
  3. fatso motorer
    Av Bojjan i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 16:26
  4. Gummiupphängt styre.
    Av xbones i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-30, 22:28
  5. EVO motorer
    Av Elexem i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-11-16, 11:50

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •