Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kan vi prata om fett och lager?

  1. #1

    Kan vi prata om fett och lager?

    Ja det här med fett är för mig en gåta. Det finns ju en hel uppsjö av olika fetter att köpa, men hur många olika behöver man egentligen för att sköta sin HD? Inte ska man väl behöva ett för hjullager och ett annat för styrlager och ett tredje för bromsoken? Och hur gör man med alla axlar? Mina har säkert inte varit ur sedan hojen byggdes och var snustorra, dom vill väl också ha lite smörj? Lager och fett går ju hand i hand så om någon vill berätta lite om hur man tvättar och fettar in lager så får ni gärna göra det också!

  2. #2
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Som du själv skriver så behöver bromsok specialfett, dels för värmen, dels för att det måste vara tunnare.
    Sen kan man ha ett lagerfett och ett för konservering av grejer, ett monteringsfett och ett antikärvfett till bultar osv.

  3. #3
    Ok. Men för att ta ett konkret exempel så tar vi styrlager. Jag har plockat av kronan för att lackera den och lagerna ligger i en påse. Vad bör jag göra innan jag monterar ihop hela kronan igen? Bör lagerna rengöras och i så fall hur? Fetta in lagerna sedan, med vad och hur, styrstolpen behöver kanske något också? Som sagt så behöver jag lite kurs i fett helt enkelt! Och ska man köpa biltemas fetter för femtio kronor eller ska man köpa märkesfett? Berätta allt!

  4. #4
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Martin: Gällade styrlagren så är det väl lämpligt att tvätta dem helt rena med avfettning.
    Sedan blåsa dem helt torra med tryckluft för att därefter kolla skicket noggrant. Därefter smeta in dem rikligt med fett innan montage. Jag brukar använda ett grönblått fett från SKF som är vattenavstöttande, men det går säkert lika bra med vilket kullagerfett som helst. Kolla även att dammskydden är oskadade och glöm inte att tvätta ren lagerbanorna i styrhuvudet.

Liknande ämnen

  1. Hur fett däck får plats i originalsvingen?
    Av kapsylen i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 09:11
  2. Fett problem
    Av Canario i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-25, 22:03
  3. Fett?
    Av Canario i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 00:39
  4. Går hon fett månne?
    Av Mr Modest i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-17, 12:29
  5. Sååååååå fett!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-26, 11:45

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •