Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Night Train

  1. #1

    Night Train

    Har börjat se mig om lite mer intensivt efter en Night Train men är lite nyfiken på mer information från Er som besitter kunskapen om denna modell! Har idag en 1200 custom stelbenare för kortare turer men vill ha någon för längre turer med komfort! Och nej jag vill inte ha någon annan modell så lägg energin på svaren inte på att övertala mig att köpa något annat!

    Jag vet att hojarna mellan 98-05 skiljer sig från hojarna 06-idag både i Nm och CC, men hur stor skillnad är det på dessa två väl på vägen?
    Är skillnaden värd dom tusenlappar som skiljer hojarna i pris? Har ändå tänkt borra, byta kolvar och cam osv så slänger man pengarna i sjön genom att köpa en 06 eller nyare?

    Tips på sedvanliga bekymmer med denna modell är även välkommet!

  2. #2
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    1998-1999 = 1338 Evo
    2000-2006 = 1450 Twin Cam
    2007-2009 = 1560 Twin Cam

    1998-1999 Hade den 130 bakdäck.
    2000-2005 Hade den 150 bakdäck.
    2006 Fick den 200 bakdäck.

    För min egen det skulle jag valt en 2007 om det inte skiljde alltförmycket i pris.

    Problemen är softails vanliga med kassa stötdämpare bak o fjädring + bromsar fram.
    En 2007 har längre slag så den är inte en uppborrad 1450 eftersom de har exakt samma borrning.
    Enkelt val va?

  3. #3
    07 kom senaste växellådan 6vxl cruisedrive, och motorn har fått mycket upådateringar fixade från tidigare.
    Min e en rimmad 07:a, uppgraderade väghållningen med ett gaffelstag, annars är jag nöjd.
    Om 07 är värd o satsa på istället för 06- o tidigare vet jag inte, från 07 blir det iaf dyrare helt klart



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  4. #4
    Finns en jättefin 08 till salu, blanksvart. Trimmad 106" o annat fix man brukar fixa, plus 18" ekerbakhjul. 145 begär han men hojen är ju liksom färdig så den är nog rätt prisvärd. Sett den på Facebook men finns nog på blocket också .

  5. #5
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Tror det är denna som Henrik menar
    http://www.blocket.se/sodermanland/H....htm?ca=14&w=3

    Enligt mitt tycke en hoj i rätt stil till med tanke på nedgrävda pengar rätt prislapp.

    Lycka till på jakten.

    Och ja, jag tycker att du ska ha en -07 eller nyare.

    (ge ett bra bud så kan du få köpa min )
    Senast redigerat av slycke den 2015-01-09 klockan 09:01.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av slycke Visa inlägg
    Tror det är denna som Henrik menar
    http://www.blocket.se/sodermanland/H....htm?ca=14&w=3

    Enligt mitt tycke en hoj i rätt stil till med tanke på nedgrävda pengar rätt prislapp.

    Lycka till på jakten.

    Och ja, jag tycker att du ska ha en -07 eller nyare.

    (ge ett bra bud så kan du få köpa min )
    Den var det, bra där Slackware. Vad kostar din?

  7. #7
    Lars:
    Jag har kollat lite på priserna och dom äldre 99orna ligger på ca +-70K och 07orna ligger på ca 120-130K men jag tror ändå (rätta mig gärna om jag har fel) att det i så fall är värt att lägga ut dom 50-60K på en nyare modell!? Mindre mek med trim osv så det jag spar i tid och kostnad för delarna till bygget tjänar jag nog in på att köpa en nyare modelll?! Samt att jag vill ha 200 däcket, cykel slangar (130-150) kan man ha på framslangen (priserna är blockets drömpriser)

    Henrik:
    När bytte du från sporren?
    Jo med infon jag själv tagit fram och den jag fått här bla så är det nog värt att som sagt gå på dom nyare modellerna! Mer komplett hoj att utgå från när det gäller bygget. Som du påvisar, lådan har rätt antal växlar, jag slipper bredda arslet på den då jag vill ha 200 däcket bak osv. Kommer aldrig någonsin ens titta på blocket, priserna där är ju våta drömmar samt att en hoj är aldrig färdig! Den kan omöjligt bli klar vilket vi alla vet

    Slycke:
    Tackar. Ja som sagt, en hoj blir aldrig klar! Och den där var långt ifrån färdig! Blinkers, bakskärm, sadeln ja det var en hel del även på den som inte faller mig i smaken vilket innebär... vinkelslip och svets fram samt XK i nya delar! Men priset var helt klart en bra utgångspunkt att börja gå ner ifrån! Fortfarande inte säljarens marknad vilket blocket annonsörerna inte har greppat!

    Så då är jag hyfsat säker på vilken årsmodell det blir. Hur är det med sedvanliga fel? Det är trotts allt en HD vi talar om så kom inte och påstå att det inte finns några fel

  8. #8
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Som tidigare sagt här så är det fjädringen och bromsarna som man bör fixa.
    Och utseendemässigt så har du kanske samma smak som mig?
    Kolla sidan 10 Softail bilder så förstår du och ser hur min ser ut, ja iaf just nu

  9. #9
    Ja har du inte bytt hoj dom senaste åren så vet jag vilken du har! Och det är i stil med vad jag är ute efter, men ändå inte riktigt Ja bromsarna och fjädringarna är väll standard att man får byta!? Bromsarna byter jag oavsett då originalen är ja som vi vet... skräp! Funderar på att sätta i ahhh kommer inte ihåg vad dom heter men dom stora skivorna som ligger i ytterkant av fälgen, och inga fler ekerfälgar! Det är snyggt men ett helvete att hålla rent för mig som hatar att tvätta hojen! Jag vill köra inte tvätta!

  10. #10
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Som sagt är en 99:a en EVO.
    Ska du ha den med 200 däck bak och ca samma effekt som en 07:a så blir det dyrare än att köpa en 07:a.
    Första året (1999-2000) hade sämre lager i kamdrivningen och måste uppgraderas.
    En Evo ger ca 85hk normaltrimmad och en TC 96 över 100.
    Men köp en som är fixad lite så spar du mycket pengar.

  11. #11
    Just night train står lite högre i pris, tyckte jag för 1 år sen iaf när jag köpte min. En standard fanns från 120, o kanske nån custom för 130. Men night train stod runt 140. Jag har kört sporre 4 år o nu 1 år på soffan, gillar båda men som det är nu har jag bara råd med 1 hoj o då väljer jag soffan före sporren för att den helt enkelt är lite bekvämare i 100+ farter.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  12. #12
    Kalas då får jag tacka för svaren. Då var jag ändå rätt ute från början i mina tanker
    Förstår att du ogärna behåller sporren Henrik om du har båda modellerna, själv lär jag inte kränga min då det är det första bygget! Så det får bli till att dra in lite cash och se till att ha råd med båda! Sen vet jag hur länge du haft sporren, vi har varit ute på vägarna tillsammans tidigare!

    Lars, jo det är planen att hitta någon som jag inte behöver göra så mycket med redan från start. Planen är att ha en färdig rullande hoj till säsongen 2016 och med en sporre som även ska byggas om igen tills dess så blir det till att leta så färdig hoj som möjligt!

    Slycke, tyvärr inte denna säsong och som sagt, köper den utomlands! Vet att du inte kommer vilja gå ner till dom priserna jag får den för Men ja den är snygg, eller var när jag såg den sist i alla fall

  13. #13
    Sluta dröm för fan, Lars. Brorsans TC 96 är inne för stage 3 trim och han är utlovad ungefär 95 hk. Det är verkligen inte de "små vanliga ingreppen". Att påstå att normaltrim för en twin cam ger över hundra hk är ju trams.
    Senast redigerat av Krille K den 2015-01-10 klockan 04:09.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Krille K Visa inlägg
    Sluta dröm för fan, Lars. Brorsans TC 96 är inne för stage 3 trim och han är utlovad ungefär 95 hk. Det är verkligen inte de "små vanliga ingreppen". Att påstå att normaltrim för en twin cam ger över hundra hk är ju trams.
    Vad innebär steg 3 på en night train?

  15. #15
    Jaha Tom, men heter du Tom? Jag känner ingen Tom som kör hoj?
    Steg 3 är borrning, portning, ventiler etc. Ca-90-95hp o 150-160nm vid 103-106"
    Över 100hp tror jag insug blir större och ganska vass kam.

    Jo men Tom byggde nog stel sporre när jag tänker efter, norr om sthlm. Lycka till med sökandet.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Krille K Visa inlägg
    Sluta dröm för fan, Lars. Brorsans TC 96 är inne för stage 3 trim och han är utlovad ungefär 95 hk. Det är verkligen inte de "små vanliga ingreppen". Att påstå att normaltrim för en twin cam ger över hundra hk är ju trams.
    Ja, det beror på vad man menar med normaltrim. För att nå 100 hästar och däröver så krävs att man byter eller ändrar topparna, portar och byter ventiler etc. Att man byter förgasare (om man har en sådan) och luftfilter och avgassystem natruligtvis, att man byter kolvar till mer kompression och kammar. Det är väl det man brukar mena med steg 3.

    Insprutarna kan man få upp lite till.

    Från 95 CUI så finns exempel på så mycket som 128 hk med en bra körbar motor, men det är riktigt bra. Och frågan är hur mycket man vill ha på en gathoj och dessutom beror det på vad man har för hoj. Är det en stor tung hoj eller en lätt chopper? En Night Train kan kankse ha en lite sportigare motor än en Electra.

    Man kan kanske få betydligt mer än 128 hk från 95CUI men man får då en hopplös motor som inte passar för vanlig körning. En motor med tex 125 hk kan mycket väl få spö även på strippen av en på 100 beroende på hur effekt/vridmomentkurvan ser ut.

    En gammal fin tumregel är att om man har en någorlunda lätt hoj så skall man sikta på 1 hk per CUI, då har man en rolig bra motor som fortfarande har en del vrid kvar även på lägre varv och som inte är alltför hökompad och skakande.


    Allt ovan gäller sugmotorer!
    http://www.nightrider.com/biketech/

  17. #17
    Det var det jag menade även om jag lät för brysk efter nattens vodka. Klart du kan skrämma upp en Twin Cam rejält men för att få över 100 hk tycker i alla fall jag att vi snackar stora ingrepp och redig peng. Att kalla det "normaltrim" är missvisande för de flesta tror jag.

  18. #18
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Ja det kostar att ligga på topp.
    Har 112Hk och 154nm i vrid i min rova och jaaaaaa den kostade en hel del att bygga men är trots det mycket trevlig i registret och skulle med lite vildare kammar kräma ur ca 120Hk men vill ha den trevlig och med bra köregenskaper.

  19. #19
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av Krille K Visa inlägg
    Sluta dröm för fan, Lars. Brorsans TC 96 är inne för stage 3 trim och han är utlovad ungefär 95 hk. Det är verkligen inte de "små vanliga ingreppen". Att påstå att normaltrim för en twin cam ger över hundra hk är ju trams.
    Så din brorsa får mindre hästar än den här steg 3 trimningen av en TC88?
    IMPONERANDE!!!
    BARA milda kammar i min TC88 ger 85rwhp med pc3 luft o buller...
    http://www2.motospeed.se/artinfo.asp...K-HDTCI1550-30

    PS: Med normaltrim menar jag att man inte rör bottendelen(förutom kammarna då) utan borrar upp till 106-107 cui portar och ser till att hojen får optimerat med luft o avgas.

  20. #20
    Lars. Ska du kräma ut över hundra hk ur en Twin Cam 96 snackar vi rätt stora pengar och det borde du veta.

    Hör dig för med nån som ska göra ett stage 3 jobb och se om de vågar lova dig de där hästarna. Eller tror du att du har bättre koll än meken på Probike som ska kasta i SE-grejorna? Eller andra firmor som erbjuder liknande jobb?

    Annars kan du kanske du kan kolla med andra om vad de fått ut på slangen. Nätet är fullt av besvikna Twin Cam-ägare när det kommer till effekt. Fina motorer men krutpaket är det inte.

    Och det är en riktigt jävla stor skillnad på dina 85 hk och en bit över hundra som du skrev. Sen blir det ju närmast löjligt att du som har luft och buller och en mild kam beskriver det som krävs för siffrorna du snackar om som "normaltrim".

    PS

    Min 1200 sporre med luft och buller är mappad till 80,7 hk på bakhjulet. Med standardkam. Även om den är halvtrött så räcker det för att köra ifrån din sega TC88.
    Senast redigerat av Krille K den 2015-01-10 klockan 18:04.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Night Train -06
    Av BAM342 i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-19, 12:15
  2. Night Train
    Av falle i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 12:29
  3. Night-Train -05
    Av Rangeraren i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-08, 21:54
  4. night train
    Av hdpatric i forum Säljes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-25, 22:22
  5. Night Train frågor
    Av Skuggan i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 10:08

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •