Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Pinnbult till avgasrör främre som snurrar

  1. #1

    Pinnbult till avgasrör främre som snurrar

    Har kört med detta ett tag, tätar bra ändå när man drar den nedre muttern men nu har jag andra anledningar att få av ljuddämparen helt. Är det någon som har tips & trix, det är den övre av dem två som bara snurrar runt, är det en pinnbult så borde ju hela bulten gänga ur eller? Ja dumma frågor men har man alltid tidigare lyckats få loss muttern så reflekterar man inte.

    Kan förmodligen komma åt att hålla emot pinnbulten (skruven) då muttern redan sitter i de yttre gängorna men vill ju inte förstöra något och då tänkte jag på ER kunskapskällan ute i Svedala :-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2685.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	99,4 KB 
Id:	15925 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2686.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	99,3 KB 
Id:	15926

  2. #2
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Jag tycker det ser ut som om det är gängan mellan mutter och pinnskruv som är paj, inte mellan pinnskruv och gängan i topplocket. Alltså att det inte är pinnskruven som snurrar i detta fall.
    Jag hade försökt att skruva in muttern lite till och skruvat på en mutter till och dragit dessa muttrar mot varann (kontralåst), och alltså försökt lossa pinnskruven på detta sätt.
    Spraya först men rostlösare och gärna lite värme på det. Och ännu mer spray.
    Om detta funkar beror ju på hur illa lite gängor det finns kvar på pinnskruven men det kan ju vara värt ett försök, annars får det bli en skruvurdragare.
    Givetvis får du bortse från detta om du säkert konstaterat att det verkligen är pinnskruven som snurrar..

  3. #3
    Tipsar tebax lite: http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=helicoil

    Googlade efter helicoil, se på f*n om inte även Biltema hade det på repertoaren. Originalet (som för övrigt inte verkar skyddat namnet "helicoil" ) är väl dyra som skrutt ...

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Dumt att sätta in metrisk gänga och en dito pinnskruv på en av topparna. Bara risk för ytterligare gänghaveri om ngn annan skruvar med hojen och det sitter främmande gängsystem här och där.

  5. #5
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Banditen01: Skruvat.se har ett bra tumsortiment på Helicol. Prima vara!
    http://www.skruvat.se/Helicoil-C792.aspx

  6. #6
    Få ur pinnbulten först o se efter hur den ser ut, gör rent i hålet o fräscha upp gängorna med korrekt gängtapp. Köp ny mutter o pinnbult o sätt dit, innan du börjar med helicoil etc. Lika mycket jobb o få dit en helicoil som ska bli bra.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Få ur pinnbulten först o se efter hur den ser ut, gör rent i hålet o fräscha upp gängorna med korrekt gängtapp. Köp ny mutter o pinnbult o sätt dit, innan du börjar med helicoil etc. Lika mycket jobb o få dit en helicoil som ska bli bra.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style
    Tack, den teori jag själv hoppats på, att det går få lite "liv" i gängorna igen, rapport hur det gick kommer

    Tack för alla tips !!

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Det låter klokt.
    Pinnskruvens hål i blocket är gängade med en "interference fit" (presspassning), dvs gängorna ska gå trögt och skära in lite i alugodset.
    Det är därför ovanligt att detta UNC-förband gängar upp sig. Det vanliga är däremot att folk inte använder anti-seize pasta, tex alu- eller kopparpasta på pinnskruvens UNF-gänga till hattmutter. Varvid denna högtempkorroderar fast. När ngn sedan ska lossa muttern brukar det endera bli gängsallad vid muttern, eller så drar de av pinnskruven flush med alugodset i toppen. Sedan startas trådar om ngn kan tänka sig att låna ut Jims-verktyget för urborrning av trasig pinnskruv.

    Men jag vet ju inte hur det ser ut på din hoj. Ville bara ge lite info hur det brukar stå till när det strular i dessa regioner.

    /Jörgen
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2015-01-08 klockan 09:15.

  9. #9
    Idag tog jag oskulden av säsongen, fått liv i gängan på pinnbulten, fyra nya hatt-muttrar plus nya tätningar o gott om kopparpasta så sitter allt som ett smäck igen. Ny bromcylinder som blödde lite, nya packningsats runt bromskolv luftat o klart. Redo för 2015

  10. #10
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Banditen01 Visa inlägg
    Idag tog jag oskulden av säsongen, fått liv i gängan på pinnbulten, fyra nya hatt-muttrar plus nya tätningar o gott om kopparpasta så sitter allt som ett smäck igen. Ny bromcylinder som blödde lite, nya packningsats runt bromskolv luftat o klart. Redo för 2015
    Roligt att det gick bra.
    Hur var det nu med gängan då?
    Vad var felet och vad gjorde du åt det?
    Lite nyfiken bara ;-)

  11. #11

    Pinnbult till avgasrör främre som snurrar

    Hatt-muttern var det som gängan gett sig, pinnbult hade tagit lite stryk (utstickande gängan) men med gängrenoveringsats så skrämde jag nytt liv i alla fyra o nya muttrar plus kopparpasta så drog det så fint så. Köpte fyra nya pinnbultar men när de inte behövdes ville jag inte riskera något med risk för mer bekymmer, lätt de gamla leva vidare.

  12. #12
    Lånar tråden då jag har råkat ut för ett liknande problem. Kragmuttern har skurit, eller kanske högtempkorroderat som Jörgen var inne på, och hela pinnbulten följde med ur godset. UNC-biten i både gods och pinnbult ser ut att vara intakta så jag gissar att jag helt enkelt köper en ny pinnbult med tillhörande kragmutter. Det jag undrar över är om det ska in något i godset, typ loctite eller liknande, eller om den ska dras torrt?

  13. #13
    Ingen?

  14. #14
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    En droppe Loctite är aldrig fel på pinnbulten och det finns både rostfria flänsmuttrar / pinnbultar.

  15. #15
    Rostfri pinnbult och kragmutter är beställda och bör komma hem i morgon! Jag funderade på hur hårt man ska dra pinnbulten i godset, har googlat som en galning men inte hittat några siffror. Ska den dras till den bottnar kanske?

  16. #16
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Lagom djup indraget är väl c:a 10-12mm. Du kan ju kolla och jämföra hur djupt org pinnbultarna satt som referens.

Liknande ämnen

  1. bygga avgasrör
    Av alex.johansson i forum Custom & Byggen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-04-09, 21:51
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-24, 21:05
  3. Tank och avgasrör till sportster upp till 03
    Av André Troy i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-19, 21:01
  4. avgasrör till sportster upp till 03
    Av André Troy i forum Köpes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-15, 13:35
  5. Avgasrör
    Av Kludden i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-25, 10:38

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •