Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bromsvätska till fxdf

  1. #1

    Bromsvätska till fxdf

    Jag har bytt ut bromsslangarna på en fatbob -09 fram och har en flaska dot 5 i garaget.

    Enligt uppgift ska det vara så här:
    DOT 5 brake fluid is the choice for all OEM Harley® brake systems with the following exceptions: Touring models 2005-up, V-Rod®, as well as Dyna ® and Softail® models 2006-up. DOT 4 fluid is recommended for the named exceptions.

    Men i och med att all vätska byts ut kan det fungera att köra med dot 5 eller finns det tillräckligt mycket kvar av den gamla bromsvätskan för att ställa till det?
    Det hade varit gött att bli av med den man har hemma.

  2. #2
    Kör på det som står på bromsvätskebehållaren på hojjen. Om du byter ut allt, ta helst en ny oöppnad flaska.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  3. #3
    Som bromsvätska är ju vanlig bromsvätska bättre än DOT5. Har du någon annan anledning till att vilja använda silikonbromsvätska? Det står DOT 5 på din burk och inte 5.1?

    Jag skulle köra med DOT 4, 5.1 eller något annat vanligt.

  4. #4
    Enda anledningen var att kunna bli klar med det man har.
    Jag har förstått att det mesta går åt skogen om man byter till siliconbaserad vätska men det skulle vara kul att veta varför.

  5. #5
    De är ej blandbara, blandas de så bildas en kletig smörja. Jag har också hört att packningar inte håller?

  6. #6

  7. #7
    Jag läste mig med till det. Det man var lite nyfiken på var om det gick att ersätta. Hela systemet är tomt i och med att jag har ny bytt bromsslang.
    Det finns ju risk att man fyller på fel i och med att det står dot 4 på locket till bromscylindern också.

    Tack för info.

  8. #8
    Det blir väl att skölja ur med nånting också, lättast är nog att köra som det var.

  9. #9
    Så får det bli. Det kan väl inte spela någon roll vilket märke men tar så länge det är dot 4?

  10. #10
    Blandas det fel brukar bromscylindern vara det första som kleggar ihop, där är både packningar och fjäder. Brukar bli till o byta cylindern efter d. Kostar inte så farligt men onödigt jobb.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  11. #11
    Du skall ha Dot 4, vilket märke du häller i spelar ingen roll och du kan blanda olika DOT4. Det är också blandbart med DOT 3 och DOT 5.1. Köp tex Biltemas vanliga bromsvätska. ANvänd inget som stått i garaget i flera år, då är den ofärsk.

    DOT 5 dvs silikonbromsvätska är annorlunda och kan inte blandas med någon av de ovanstående. Häller du den i ditt system kan det bli problem även om allt är rent, sköljt eller nytt!
    Packningar, tätningar kan krångla, polyamidplastdetaljer kan svälla.

Liknande ämnen

  1. Bromsvätska
    Av T Beerhead i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-04-13, 00:51
  2. Fylla bromsvätska i frambroms. ISR 6-kolvsok
    Av gronvit i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-05-15, 21:45
  3. Vilken typ av vätska till koppling
    Av Ringh i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 16:18
  4. Byta hållaren för bromsvätska
    Av owenil i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-10-15, 00:02
  5. typ av bromsvätska till en nighttrain -07
    Av mrzigzag i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 22:43

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •