Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Rutiner vid vinterförvaring?

  1. #1

    Rutiner vid vinterförvaring?

    Det verkar finnas gott att välja mellan. Själv tvättar jag av min hoj, lite extra luft i däcken och upp på lyft, batteriet plockar jag ur och sätter på underhåll. Olja och filter har jag aldrig bytt, men sen så har jag alltid haft service på höstkanten så olja och filter har alltid varit relativt fräscht om än inte helt nytt. Förvarar i varmgarage bör kanske tilläggas.

    Vilka rutiner har ni?

  2. #2
    In i ladan å glöm bort fram till våren bara.

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Det verkar finnas gott att välja mellan. Själv tvättar jag av min hoj, lite extra luft i däcken och upp på lyft, batteriet plockar jag ur och sätter på underhåll. Olja och filter har jag aldrig bytt, men sen så har jag alltid haft service på höstkanten så olja och filter har alltid varit relativt fräscht om än inte helt nytt. Förvarar i varmgarage bör kanske tilläggas.

    Vilka rutiner har ni?
    Ungefär likadana men jag fyller inte mer luft i däcken,har under alla år inte märkt nån gång att de blir "flata" av att stå under en vinter.Naturligtvis varmgarage.
    Batterierna har vi på underhållsladdning när de sitter kvar i hojarna.
    Fuck cancer

  4. #4
    Som nybliven ägare undrar jag om man behöver tänka på nåt speciellt över vintern, hann nämligen inte få tag i varmgarage eftersom köpet gick snabbare än beräknat, mer än att plocka ur batteri.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Hexfest Visa inlägg
    Som nybliven ägare undrar jag om man behöver tänka på nåt speciellt över vintern, hann nämligen inte få tag i varmgarage eftersom köpet gick snabbare än beräknat, mer än att plocka ur batteri.
    Var skall du ha hojjen, under tak hoppas jag. Spruta på en burk 5*56 över hela hojen om den står kallt. Det är lätt att tvätta av till våren.

    Jag brukar byta olja och sköta batterierna. Nu har jag även lagt på nya baksvålar på båda hojarna och så har jag köpt njurar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kidneys.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	71,4 KB 
Id:	15764

  6. #6
    blir det inga lackskador om dom står med 5-56

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av hdslinky Visa inlägg
    blir det inga lackskador om dom står med 5-56
    Är det en fråga? Nä, det är det som är vitsen. Håller krom, aluminium och allt fint.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Var skall du ha hojjen, under tak hoppas jag. Spruta på en burk 5*56 över hela hojen om den står kallt. Det är lätt att tvätta av till våren.

    Jag brukar byta olja och sköta batterierna. Nu har jag även lagt på nya baksvålar på båda hojarna och så har jag köpt njurar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kidneys.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	71,4 KB 
Id:	15764
    5-56 e bra. Brukar jag också spreja på. Du, hur lagar du till njurarna?? Jag har dålig koll på inälvsmat. förutom lever som jag brukar gräddstuva å äta med lingon på potatis.

  9. #9
    Ja, ursäkta att det blir lite O.T.

    Det här körde jag med nu:

    http://www.recept.nu/recept_nu/huvud...d_ugnspotatis/

    Lever brukar jag göra som jag lärde mig i Italien, Fegato alla veneziana

    Mycket skivad gul lök, lever, salt peppar, ett par lagerblad och så häller man på en rejäl skvätt vitt vin i stekpannan, låter nästan allt evaporera bort och så en skvätt till och så får det koka ihop. Gott och djävulskt nyttigt.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Ja, ursäkta att det blir lite O.T.

    Det här körde jag med nu:

    http://www.recept.nu/recept_nu/huvud...d_ugnspotatis/

    Lever brukar jag göra som jag lärde mig i Italien, Fegato alla veneziana

    Mycket skivad gul lök, lever, salt peppar, ett par lagerblad och så häller man på en rejäl skvätt vitt vin i stekpannan, låter nästan allt evaporera bort och så en skvätt till och så får det koka ihop. Gott och djävulskt nyttigt.
    Det låter ju himla smaskens. Det måste jag också laga. Tack för tipset å receptet!

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Var skall du ha hojjen, under tak hoppas jag. Spruta på en burk 5*56 över hela hojen om den står kallt. Det är lätt att tvätta av till våren.

    Jag brukar byta olja och sköta batterierna. Nu har jag även lagt på nya baksvålar på båda hojarna och så har jag köpt njurar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kidneys.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	71,4 KB 
Id:	15764
    Ja; den står i ett bussgarage, men som tyvärr är utan värme. Söker med ljus o lykta dock....Hade velat haft värme så man kunde putsa o skruva lite i vinter....Hatar kyla. Men skall ta mej en funderare på 5-56...Vad har det direkt för funktion ?

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Hexfest Visa inlägg
    Ja; den står i ett bussgarage, men som tyvärr är utan värme. Söker med ljus o lykta dock....Hade velat haft värme så man kunde putsa o skruva lite i vinter....Hatar kyla. Men skall ta mej en funderare på 5-56...Vad har det direkt för funktion ?
    5*56, WD40 eller Biltemas multispray spelar ingen roll. Det är ju ett mycket tunt rostskydd och det är gynnsamt på allt inklusive elektriska kontakter och det mesta.
    Finss det fågeldjälvar i bussgaraget eller är skitigt och dåligt på annat sätt så lägg ett lakan över mot fågelskit, dam och smuts.

  13. #13
    Byter olja och oljefilter, fyller tanken med bensin och tömmer förgasarna. Batteriet underhållsladdar och upp på lyft. Sen drömmer vi oss bort och planerar resandet för 2015

  14. #14
    Rullar in skiten i en buske så får den stå där d ju american iron inge pjosk

  15. #15
    En rejäl tvätt sen lite polering om det behövs och på med lackskydd. Har en flaska flytande vax som jag penslar på på utsatta ställen där det finns tendenser till att kunna komma rost. Har även en Ctek batteriladdare som jag låter vara inkopplad konstant.

Liknande ämnen

  1. Vinterförvaring hjälp!=)
    Av husfar i forum Gör-det-själv-avdelning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-10-21, 06:11
  2. Vinterförvaring - EJ OK
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 13:35
  3. Vinterförvaring
    Av custombike i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-15, 21:23
  4. Vinterförvaring
    Av Dragos i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 00:01

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •