Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Övningskörnings frågor!

  1. #1

    Question Övningskörnings frågor!

    Tjenare! Precis köpt en 883 Iron och ska ta mitt körkort till våren, det blir A2-körkortet, är bara 21

    Min tanke är att övningsköra så mycket jag kan med min kompis för att spara lite på kostnaden men kommer antagligen behöva köra något med trafikskolan. En fråga jag har då är, tror ni trafikskolan kommer ha problem med mitt lite väl högljudda avgassystem - har ett par vance & hines?

    Och skulle dom nu inte ha det, kommer personen jag kör upp för hos trafikverket störa sig på det?

    Tar gärna emot tips ang övningskörning samt uppkörning!

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Hamodi Visa inlägg
    Tjenare! Precis köpt en 883 Iron och ska ta mitt körkort till våren, det blir A2-körkortet, är bara 21

    Min tanke är att övningsköra så mycket jag kan med min kompis för att spara lite på kostnaden men kommer antagligen behöva köra något med trafikskolan. En fråga jag har då är, tror ni trafikskolan kommer ha problem med mitt lite väl högljudda avgassystem - har ett par vance & hines?

    Och skulle dom nu inte ha det, kommer personen jag kör upp för hos trafikverket störa sig på det?

    Tar gärna emot tips ang övningskörning samt uppkörning!
    Kan man ens köra med en privat hoj på en körskola?
    Kompisen vart nekad det av sin körskola men det kanske är olika från skola till skola.

  3. #3
    Har inte dubbelkollat, men jag tror de finns en skola här som tillåter det. Vet du något om hur dom skulle tycka om det vid en uppkörning?

  4. #4
    De kommer inte att tycka om det, hojen ska va i godkänt skick från SBP.
    Man vill ju inte komma på kant med inspektören det första man gör

    Och körskolan kan du nog glömma att du får köra din mc, skulle tro att det har med försäkringar och dylikt att göra.
    Förresten så betalar du ju för att få låna en mc, så varför inte utnyttja pengarna?
    Mvh Hasse

  5. #5
    Du kan använda din egen hoj om trafikskolan går med på det då det inte finns något lag som säger annat men i och med att bilskolan eller din kompis ansvarar för körning då skall hojen vara godkänd på alla sätt, bilskolan kommer inte att tillåta dig köra med icke godkänd avgassystem, din kompis åker också dit på buller om ni fastnar i en flygande besiktning. Jag tycker som Hasse att du betalar för att låna en hoj av bilskolan så utnyttja det. Du får inte köra upp med en hoj som inte klarar besiktning och tänk på att du inte får köra en hoj vars effekt överstiger den behörighet du är godkänd för..Mvh
    Senast redigerat av Bikerone den 2014-11-21 klockan 04:44.

  6. #6
    Även om du skulle få använda egen hoj så är ju körskolans betydligt lättare att göra manöverprov med (både träna och uppkörning) än en tung sportster. Kära hustrun övningskör och gör det med mig på egen sportster men kommer att köra upp på körskolans hoj som är "en dröm att finlira med" jämfört med hennes 883:a.
    Kanske något att fundera på

  7. #7
    Ja, håller med, det går nästan inte att klara banan med en glidare!

Liknande ämnen

  1. Lämplig hoj för övningskörning för kvinnor
    Av Holmström i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-16, 22:20
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 15:52
  3. (Inkörnings)Service
    Av islandstyle i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 02:55
  4. Övningskörningsskylt ala mini!
    Av admin i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 11:40

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •