Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Stötstänger

  1. #21
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Det gör stor skillnad och du behöver mer komp för att 257 ska funka. 9.1-9.2:1 i corr komp blir säkert bra och en duktig bänkkille som hjälper dig att justera in senare.

  2. #22
    V.I.B Lempas avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    29
    Tackad: 0

    TCKalle nämner squish och klämspalt, klämspalten är väl utrymmet mellan topp och kolv som inte är förbränningsrummet och den är ju direkt beroende av tjockleken på toppackningen, har jag fattat rätt? Har sett orden squish och klämspalt i samband med trimning men har inte fördjupat mig i ämnet! Är klämspalt och squish samma sak? Hur påverkar de motorns karaktär?

  3. #23
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  4. #24
    V.I.B Lempas avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    29
    Tackad: 0

    Tack Lasse! Det blir kaffe på sängen och läsplatta i morgon bitti

  5. #25
    Mercakombi
    Guest
    Ett sätt att bibehålla originalstorlek på förbränningsrummet, men ändå få ett minskat squish, är ju att
    svarva av botten på cylindrarna i stället. Om önskad squishhöjd inte kan uppnås med tunnare cylinder-
    fots samt topplockspackningar.

  6. #26
    V.I.B Lempas avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    29
    Tackad: 0

    Hej Mercakombi! (Själv ägare av rostig C 280 kombi.).Med tanke på squishen bör ligga på 0.030, vilket jag läst mig till nu på morgonen och att jag har en toppackning på 0.060 samt att kolven ligger precis i höjd med cylindern så kan jag svarva max 0.030 på cylinderfoten! Tror att det blir för lite . Tror inte TC motorn har någon cylinderfotspackning, men bra att ta till om volymen i topparna blir i minsta laget .

    Jo, jag vet! C-klass är ingen riktig Merca
    Senast redigerat av Lempa den 2014-10-26 klockan 09:41.

  7. #27
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Ligger en o-ring vid cylinder foten original. Sträva efter 0 i deck height och justera squish med toppackning.
    0.03-0.036 packning brukar bli bra.

  8. #28
    Hej Lempa!

    0,030" på Tc gatmotorerna är lite tufft. Jag skulle hålla mig till 0.040". Däremot kommer det att bli skillnad på bottenvridet med högre dynamisk kompression. Det är så mycket som spelar in på- och runt motorn så det är svårt att föreslå exakt vad du kan förbättra. Du kan slå mig en signal på 070-6481570 så kan vi "töla" lite.
    /Jan

  9. #29
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    säger det igen, ska man köra på gata så är en mildare trimning alltid bäst.
    Toppeffekt och toppvrid säger inget, utan det är vägen till toppen som betyder något.
    Sen betyder högre komp och högre lyft mer vibrationer och ansträngningar på motorn.
    Tex betyder portade toppar inget före 4-5000 varv.(oftast)
    Var ligger du och kör? För min del är effekt vid 2-5000 varv viktigare än däröver.
    Skaffa istället ett par bra vridkammar typ Andrews TC 37b, ett par flattops smidda kolvar och du har en klart skönare motor.
    Men du bestämmer, det här är bara min åsikt och mitt råd.

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    säger det igen, ska man köra på gata så är en mildare trimning alltid bäst.
    Toppeffekt och toppvrid säger inget, utan det är vägen till toppen som betyder något.
    Sen betyder högre komp och högre lyft mer vibrationer och ansträngningar på motorn.
    Tex betyder portade toppar inget före 4-5000 varv.(oftast)
    Var ligger du och kör? För min del är effekt vid 2-5000 varv viktigare än däröver.
    Skaffa istället ett par bra vridkammar typ Andrews TC 37b, ett par flattops smidda kolvar och du har en klart skönare motor.
    Men du bestämmer, det här är bara min åsikt och mitt råd.
    Jag är inte så kunnig på det här med trimning så jag har inte velat ge mig in i denna experttråd. Men jag är inne på samma tankar som Lars Nilsson. Motorer med mycket komp och massa kam är ju jättejobbiga. Med mycket komp så blir det nästan tvärbroms så fort man lättar lite på gasen. Och att ha kraften långt upp i varvtalsområdet, då är det väl bättre att satsa på en Kawayonda. Jag är ju så lycklig att jag har en TC88B (originalotrimmad i chopperchassie) och en FLH 77 (original). TC88an är ju hyfsat pigg och går väldigt vibrationsfritt och skönt. Men när jag kör min gamla Electra då är det magiskt (men snabb är den INTE), så mjukt och fint en riktigt lågkompad gammal HD går! Endast en sida eller en JD kan vara bättre!

  11. #31
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Lars och Stroker: Ni har helt rätt i det här med milda välbyggda gatmotorer. Om jag förstått Lempa rätt så är han ute efter att korrigera sin motor för en så liten peng som möjligt och få den att funka bättre. SE257 är inga monsterkammar och de fungerar helt ok i en lätt hoj som en Dyna. Har själv åkt med dem i en 95" och 103". För att de ska funka skapligt så behövs lite mer komp än med ex TW37:or som oxå är mkt trevliga kammar. Det är precis som ni skriver en fråga var man vill ha effekten och hur man kör.

  12. #32
    V.I.B Lempas avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    29
    Tackad: 0

    Det är som du skriver Jonasbaggen, jag har det som behövs i motorn, behöver nog inte investera i några trimbitar, "bara" få det som finns att lira ihop! Med facit i handen så skulle det ha gjorts för 10 år sedan, var väl för ung och oerfaren då, bara drygt 50!
    Tråden har utvecklats med tiden, och handlar inte längre om stötstänger! Men jag har, förhoppningsvis lärt mig massor .

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Oljud från stötstänger
    Av fuggen i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-05, 20:00
  2. Stötstänger?
    Av Kollifejs i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-02-26, 05:40
  3. Stötstänger+ hydrauliska lyftare+"släpskor"
    Av vägkung i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 132
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 14:53
  4. Justera stötstänger på shovel med hydrauliska lyftare
    Av Enok i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-09, 06:45
  5. stötstänger
    Av mattan_HD i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-13, 21:06

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •