Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 113 av 113

Ämne: Installera Progressive Drop-In kit...

  1. #101
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av CrazyVic Visa inlägg
    Exakt så är det och jag är medveten om risken vid potthål i kurvor... :/

    Köpte detta kit: http://www.harleybutiken.com/produkt...kit-Dyna-Svart dvs artnr 690200. Har tyvärr inte kartongen tillgänglig nu men den medföljande instruktionen nämner iaf FDXF osv. Återkommer i morgon.
    Det verkar ju som du beställt rätt. Återstår att se om du fått det du beställt.
    Svårt detta. Man kan ju inte äta kakan och ändå ha den kvar. Du vill sänka.
    Bilden visar fjädrar som tycks vara linjära.
    Burly gör ett kit som ser ut såhär också:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	764da7b144ece1f4066ed67f6a170ae7bb4879c0_800x800.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	37,5 KB 
Id:	16834
    Du ser här en progressiv fjäder, kompensationsfjäder och distans.
    Jag vet inte vilket kit detta är, jag råkar bara ha bilden i plattan.
    Nå, det konceptet är minst dåligt vid sänkning med drop in tror jag.
    Jag ser inga spacers på bilden på det du beställt men du säger att du satt dit spacers.
    Det absolut enda jag kan tänka ut som lösning på problemet är att du byter dina spacers mot fjädrar.
    Säg som exempel att du har spacers med längden 40 mm i din gaffel.
    Ersätter du dessa med en fjäder som är mjukare än din huvudfjäder men ändå inte så mjuk som kompensationsfjädern så blir resultatet något som åtminstone liknar en progressiv fjäder.
    Denna extrafjäder skulle kunna vara..säg 15 - 20 mm längre än spacern. Alltså 55 - 60 mm.
    Det kommer att sjunka 5 - 10 mm kanske, när du sätter dej på hojen. Nån cm mindre sänkning blir det också.
    Då har du åtminstone dina två cm plus fjädringsvägen i extrafjädern. Totalt ca 40 mm ungefär.
    Det bör vara en sk verktygsfjäder, alltså rektangulär tråd. Dessa tål att komprimeras helt utan att de översträcks.
    Och det kommer ju att inträffa rätt ofta i detta fall.
    Det största problemet är nog att veta hur kraftig extrafjädern ska vara, men min stortå säger mej att den ska ha ungefär 50 - 75% av huvudfjäderns tryckkraft.
    Det skulle bli lite bättre komfort på köpet eftersom små ojämnheter kommer att tas omhand mestadels i extrafjädern.
    Den kommer att få ett hårt liv den lille stackaren, som får ta det mesta.
    Nu garanterar jag ju inte att detta blir toppenbra, men jag hade testat det. Man kan ju alltid ångra sej om det blir tokigt.
    Eller så får du konstatera det man måste ibland; "vill man vara fin får man lida pin".

    Redigering:
    Kompensationsfjädern ska vara kvar.
    Droppa alltså i grejerna i följande ordning:
    Huvudfjäder - bricka - extrafjäder - bricka - kompensationsfjäder
    Senast redigerat av Caspher den 2015-06-08 klockan 01:24. Anledning: texttillägg

  2. #102
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Jag förstår inte riktigt faktiskt...
    Jag har typ samma kit men har samma fjädringsväg som förr och en betydligt fastare gaffel utan glapp o skit.
    OM det nu är samma kit.
    Har du artikelnumret på kitet du köpte?
    Du har inte sänkt din, utan endast styvat upp lite med hårdare fjädrar?
    Med tanke på att du har samma fjädringsväg som innan tänker jag.

  3. #103
    När jag tog ur "original" så bestod de grejerna av en huvudfjäder som var kortare än Burly-huvudfjädern, bricka, pvc-spacer, metallrörspacer, bricka. Jag TROR att de satt i den ordningen. Möjligen kan pvc-spacern ha suttit ovanför metallröret, minns inte riktigt. Ska det öht se ut så? Ska ner i garaget i kväll och kan förhoppningsvis fota lite då.

  4. #104
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av CrazyVic Visa inlägg
    När jag tog ur "original" så bestod de grejerna av en huvudfjäder som var kortare än Burly-huvudfjädern, bricka, pvc-spacer, metallrörspacer, bricka. Jag TROR att de satt i den ordningen. Möjligen kan pvc-spacern ha suttit ovanför metallröret, minns inte riktigt. Ska det öht se ut så? Ska ner i garaget i kväll och kan förhoppningsvis fota lite då.
    Jag kan inte din gaffels ingående delar och dess ordning. Men det är väl en rätt blaffig stålspacer i den?
    Då lär ju originalfjädern vara kortare. Inget konstigt.
    Hursomhelst, huvudfjädern och allt ovanför denna ska ju bort så i vilken ordning och vad som ska vara där blir ju inte ett problem förrän du eventuellt monterar tillbaks originalgrejerna. Nån forummedlem har säkert järnkoll så det går ju att lösa om det blir aktuellt.

  5. #105
    Citat Ursprungligen postat av Caspher Visa inlägg
    Jag kan inte din gaffels ingående delar och dess ordning. Men det är väl en rätt blaffig stålspacer i den?
    Då lär ju originalfjädern vara kortare. Inget konstigt.
    Hursomhelst, huvudfjädern och allt ovanför denna ska ju bort så i vilken ordning och vad som ska vara där blir ju inte ett problem förrän du eventuellt monterar tillbaks originalgrejerna. Nån forummedlem har säkert järnkoll så det går ju att lösa om det blir aktuellt.
    Förbannat konstigt detta. Lossade toppbultarna som inte hade något tryck mot sig öht. Nu har jag kört huvudfjäder, hjälpfjäder och pvc-spacers som är uppskattningsvis tre tum långa, dvs två tum mer än vad som ska krävas enl instruktion. Ändå ligger hojen som en macka och har extremt begränsad fjädringsväg.

    Som en tillfällig lösning satte jag i originalfjädern igen tillsammans med hjälpfjäder och stålspacer. Detta då jag inte själv lyckades få ner originalfjäder, pvc-spacer och stålspacer (dvs som det var innan). Resultatet nu är att den är typ lika hög som original men betydligt mjukare. Föga förvånande men jävligt besvärande Lackar på detta alltså. Vad är lösningen egentligen? Episkt långa spacers tillsammans med "progressive"-fjädrar+hjälpfjädrar? Förbannat enerverande...

    Enl märkning på lådan är det iaf rätt kit.

  6. #106
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Förstår att du är irriterad för detta verkar ju vara hemsökt eller nåt.
    En sak går inte ihop riktigt. Du bytte din första spacer, den som var för kort för att förspänna, mot en längre som klarade att förspänna.
    Och nu är även denna för kort för att förspänna säger du. Inte något tryck som du nämnde här ovan.
    Det var det ena.
    Det andra är att Harleybutiken kan ha gett dej fel grejer. Att det står fel på sajten helt enkelt.
    Jag hade nog kontaktat Paul i butiken och berättat. Det gjorde jag när jag köpte mina grejer och det var problem, dock av annat slag.
    Ett av problemen var dock att det inte var rätt grejer på sajten. Det är en soppa vad som passar vad.
    Men Paul är hjälpsam och gör säkert allt för att hjälpa dej tillrätta.
    Det hade jag också gärna gjort, men i detta läget verkar allt vara så skumt så jag har inte en aning vad som är lösningen utöver mitt tidigare förslag.
    Det förslaget kanske rent av är ännu intressantare nu på ett sätt. Din huvudfjäder är tydligen jättekort, alltså finns plats för en ganska lång extrafjäder.
    Det skulle kunna ge dej att du kan få mjukare fjädring och hyfsad fjädringsväg.
    Med ett problem ändå, att det blir nu ännu knepigare att hitta rätt extrafjäder..
    Skulle helst behöva provas ut och det blir ju svårt om man inte vill köpa ett gäng olika fjädrar. Kan säkert bli dyrt om inte annat. Vet inte.
    Så bäst är nog att börja med att kontakta butiken.
    Beklagar att jag inte kan komma på nåt mer åt dej, men kanske nån annan på forumet ser detta och har bättre idéer än mej.
    Du skulle förstås kunna lämna tillbaka grejerna eftersom de inte funkar och gå vidare med annat system/fabrikat.
    Man ska ju inte nöja sej med grejer som inte funkar.

  7. #107
    Har mailat Paul/Harleybutiken så får se om han har några idéer.

    Tack för hjälpen broder!

  8. #108
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av Caspher Visa inlägg
    Du har inte sänkt din, utan endast styvat upp lite med hårdare fjädrar?
    Med tanke på att du har samma fjädringsväg som innan tänker jag.
    Jag har installerat progressive suspensions fjädrar utan sänkningsfjädrarna som ska sitta under hydraulen. Men hela distansen som medföljer tas allt slack i benen bort och funktionen är hundra.
    Istället för distanser har dropinkiten en mjuk extrafjäder med som tar upp slacket men är också så mjuk att den trycks ihop när hojen reses upp så är gaffeln lite "sänkt".
    Jag har sett en video om det för länge sen, ska leta upp den så slänger jag in den här med.

    - - - Uppdaterad - - -


  9. #109
    Jag börjar med att testa att skarva spacers så att det totalt blir typ 4". Får se hur det blir. Bör även fylla på lite olja snart eftersom det försvinner lite varje gång jag fixar...

  10. #110
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Jag har installerat progressive suspensions fjädrar utan sänkningsfjädrarna som ska sitta under hydraulen. Men hela distansen som medföljer tas allt slack i benen bort och funktionen är hundra.
    Istället för distanser har dropinkiten en mjuk extrafjäder med som tar upp slacket men är också så mjuk att den trycks ihop när hojen reses upp så är gaffeln lite "sänkt".
    Jag har sett en video om det för länge sen, ska leta upp den så slänger jag in den här med.
    Då har du bra grejer! Vi har snarlika delar du och jag. Skillnaden är att jag har sänkt 2 cm och drop in-sänkningssatsen från PS är inte progressiv och så är den stenhård rakt igenom hela slaget.
    Använder istället den progressiva huvudfjädern från ett sånt sänk-kit som du har, men kompensationsfjädern kommer från PS drop-in sänk-kit. och så en anpassad distans för bestämning av sänkningsnivån.
    Dessa distanser kom från endera kittet, okänt vilket för det finns distanser i båda systemen. Nämner det för det är inte helt sant att sänkningen åstadkoms endast genom att det sitter en kompensationsfjäder i gaffeln.
    Det ser du även i klippet du la ut, även om den distansen är sällsynt kort. Min hamnade nånstans på 65 eller 68 mm, men det är en Wideglide.
    Det gick alltså åt två kit för att åstadkomma delar till min lösning, men det var det värt. Särskilt som jag slapp betala för ena kittet.
    Jag var _grymt_ missnöjd med de tokhårda linjära fjädrarna från drop-in-kittet men fick bra hjälp och allt slutade bra.
    Nu har jag riktigt bra fjädring, komfortabel och mjuk i smårörelserna, men tack vare att de är progressiva och ökar motståndet vid hoptryckning klarar de att köras i gupp och hålor utan att slå igenom.
    I princip har jag det du ser på bilden en bit ovanför i denna tråd. Burly hade ett sänkkit med progressiv fjäder men de har utgått. Otroligt nog. Men principen är återskapad med de delar jag har från PS.

  11. #111
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av CrazyVic Visa inlägg
    Jag börjar med att testa att skarva spacers så att det totalt blir typ 4". Får se hur det blir. Bör även fylla på lite olja snart eftersom det försvinner lite varje gång jag fixar...
    Kämpa på! Allt går att lösa, men det är ju inte så kul alla gånger.
    Men som sagt, åk inte omkring med grejer som tar bort både körglädje, säkerhet och prestanda.
    Ok, prestandan har du ju offrat en del av bara genom att bestämma dej för att sänka men det är ju ett val man gör - inklusive jag själv :-) men det behöver ju inte vara sämre än nödvändigt.
    Löcka te!!
    Om du vill kan du kika på en tråd där vi har resonerat om fjädring förut. Om inte annat för att se att du inte är ensam om att det jävlas! :-)
    http://harleyforum.se/showthread.php...%A4mpare/page2

  12. #112
    Sådär. Testade skarva spacers och nu känns det faktiskt helt ok. Att sen regplåt ramlade av och vänster bakblinkers slutade fungera under körning är ju sånt man får räkna med när man kör HD.

    Kan alltså rekommendera att de med Fat Bob först testar att först montera fullängdsspacer innan ni börjar korta den enl instruktion. Skulle uppskatta att min kanske är 1,5" lägre fram med en helt acceptabel fjädringsväg samt styvare än tidigare.

    Tanken nu är att skaffa oskarvade spacers samt byta gaffelolja, för att göra ingreppet lite mer seriöst.

  13. #113
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Vad roligt att det blev bra till slut!
    Önskar dej många sköna sänkta sommarmil! ;-)

Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •