Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 113

Ämne: Installera Progressive Drop-In kit...

  1. #41
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Tack för blommorna...:acne: ...kanske du borde ha köpt den vanliga progressiva kit i detta fall inte de Drop-in-Kit eftersom satsen är för att sänka hojen

    Jag installerade det vanliga Progressive kit(inte Drop-in-Kit) på min Sportster och den behöll den ursprungliga höjden ... men det är mer komplicerat att installera. Hela gaffelmontering måste tas isär .
    Senast redigerat av Bikebandit den 2011-08-27 klockan 14:18.

  2. #42
    V.I.B Lillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Jovisst men fick intrycket att detta skulle gå fint med detta kit OCH behålla höjden på hojjen. Tror inte ens jag sett nåt annat än detta kit. Nu måste jag ju ta isär hela gaffeln iaf så man kanske skulle kolla om man hittar det.



    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Tack för blommorna...:acne: ...kanske du borde ha köpt den vanliga progressiva kit i detta fall inte de Drop-in-Kit eftersom satsen är för att sänka hojen

    Jag installerade det vanliga Progressive kit(inte Drop-in-Kit) på min Sportster och den behöll den ursprungliga höjden ... men det är mer komplicerat att installera. Hela gaffelmontering måste tas isär .
    FXDB 2006, Thunderheader 2-1, PCIII, AN Big Sucker, 3" Tank lift, 2" extended forwards, 2up seat, d turn signals, poly handlebar bushings, passenger pegs.

  3. #43
    V.I.B Lillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Hittade det andra kittet. Standard ride height kit Heavy Duty. Har lagt iväg en förfrågan till Snakebikes.se om det går att byta in mitt lowering kit. Förhoppningsvis gör det det. Efter lite läsning så blir det nog till att slänga i dom fjädrarna OCH Ricors Intimidators och Bel Rays 10wt olja. Verkar finnas många nöjda åkare med dessa tre produkter installerade.
    FXDB 2006, Thunderheader 2-1, PCIII, AN Big Sucker, 3" Tank lift, 2" extended forwards, 2up seat, d turn signals, poly handlebar bushings, passenger pegs.

  4. #44
    Intressant läsning - jag står i begrepp att byta ut fjädringen både fram och bak på min softail och vad jag förstått hitills så är det progressiviteten i fjädrarna som gör att väghållningen blir bättre. Jag har också fattat att man inte behöver sänka om man inte vill ( isf lägger man i sänkningssatserna - annars inte ) och att en tjockare gaffelolja inte dämpar mera utan "bara" gör att det rör sig lite långsammare ... ?

  5. #45
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Med progressiva finns det två typer av progressiva kit för framgaffel..en är en specifik lowereing kit ... den andra progressiva fjädrar till standard höjd..

  6. #46
    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Med progressiva finns det två typer av progressiva kit för framgaffel..en är en specifik lowereing kit ... den andra progressiva fjädrar till standard höjd..
    Ja, MEN endast sänkningskittet finns som DROP-IN! Den andra måste man riva hela gaffeln!! Mitt tips, sänk 1"! 25mm! lixom knappt synbart.
    Och som jag har förklarat innan. När du SITTER på hojen med 1" progressivt sänkt front så är du ändå högre över havet än med originalfjädrarna i gaffeln.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  7. #47
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Sicket trams!!!
    Jag bytte originalfjädrarna på min hoj utan att riva hela gaffeln.
    Av med ett gaffelben bara häll ut oljan, ta ut fjädern, i med nya fjädern med tätaste delen av fjädern uppåt, i med olja, skruva på igen.
    Ska man däremot sänka hojen så får man ta isär gaffelbenen genom att lossa hydraulen under gaffelbenet(använd luftverktyg!).
    Dra sedan isär gaffeln och sätt i sänkningsfjädrarna UNDER/på hydraulen och sätt ihopa igen.
    Kolla då även om hydraulen är rak o fin samt att gängorna e fina ner till fästskruven.
    Men som sagt ska man inte sänka hojen behöver man INTE dela gaffelbenen.

  8. #48
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Sicket trams!!!
    Jag bytte originalfjädrarna på min hoj utan att riva hela gaffeln.
    Jag bara läser innantill på PS hemsida (ex. i detta fall: FXST 2003) Men det kan variera på olika tillverkare.



    http://www.progressivesuspension.com...7&modelID=1223


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  9. #49
    V.I.B Bikermans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Stockholm/nomad
    Inlägg
    34
    Tackad: 0

    Admin:

    Det tar INTE en timme att installera på en Street Glide, inte ens i närheten

  10. #50
    Citat Ursprungligen postat av Bikerman Visa inlägg
    Admin:

    Det tar INTE en timme att installera på en Street Glide, inte ens i närheten
    Det kan säkert stämma Bikerman. Men Dyna, Sportster och Softail tar max en timme.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  11. #51
    V.I.B Lillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Det tog sin lilla tid att få grejjerna men nu har dom kommit och jag har installerat allt på hojjen. Det blev alltså för det första till att byta packboxar på gaffeln då dom gick när jag drog i drop-in kittet med hela spacern(för att inte få nån sänkning). Iaf så blev det två repssatser(istället för bara packboxen) på en gång vilka gick loss på 1031kr stycket. Sen beställdes Progressives Fork Spring kit Heavy Duty... dessa fanns såklart inte i vare sig Sverige eller Europa... så det beställdes från USA genom McKonsult. Jag beställde även Ricors Intiminators direkt från deras hemsida i England. Fjädrarna gick lös på runda 1000ingen... Ricors 1700kr.

    Var lite små nervös för att göra jobbet själv då jag läst att det skulle vara en mardröm vilket det INTE var. Lätt som en plätt bara man tog det metodiskt och lugnt. Rev gaffelbenen, plockade isär dom, rengjorde allt, installerade repkitten, i med 10wt oljan(som rekommenderas av Ricors), i med Intiminators, i med Heavy Duty fjädrarna och spacern(kapad cirkus 10mm för att tillgodose Intiminators), installerade allt på hojjen igen. Allt detta på 3-4 timmar total arbetstid. Rengöringen var det som tog längst tid. Även att hitta rätt verktyg tog ett tag. Det som behövdes utöver det vanliga var:

    Alla är halvtums hylsor för att kunna dra med momentnyckeln när ni ska ha dit grejjorna igen.

    1. En tolvkantig 10mm hylsa.(Dom flesta har säkert det men jag hade bara i 6 kant). Detta till att dra loss bromsoket.

    2. Torx hylsa. Kommer inte ihåg storleken. Att lossa benen med.

    3. En 36mm hylsa för att få lös och dit toppen på gaffelbenen.

    4. En 5mm insex hylsa för att lossa skruvarna längst ner på höger gaffelben och få lös hjulaxeln.

    5. En lång 12mm insex halvtums hylsa. Hittade en på mekonomen för 63kr. Cirka 1 dm lång. Denna behövs för "seatpipe screw" längst ner på dämparn.

    6. En "fork seal driver" för att slå ner packboxen och "guide bushing". Denna var svårast att hitta. 1800kr ville HD ha. Aldrig tänkte jag... hade läst att dom använde pvc rör i rätt mått i Usa. Åkte runt till varenda pular affär i stan.. men det gick fan inte att hitta. Hittade sen av en ren händelse en grejj i garaget som funkade. Ett lås till en skivstång. Stången är 50mm så denna var ca 51mm innermått(ca 60mm yttermått) vilket var perfekt att trä över 49mm gaffelbenen, yttermåttet är dock det viktigaste och det ska vara så du "täcker" hela packboxen så du inte slår sönder den, cirkus 60mm. Tänk på att kolla så det passar ner i gaffelbenen först så du inte slår fast skiten när du försöker få packboxen på plats.

    Har bara dragit en kort sväng på hojjen för att kolla att allt höll tätt vilket det gjorde. Återkommer när jag kört ordentligt med en rapport om prestandan.

    Nästa projekt blir True Track. Ligger nere i garaget men det får bli ett vinterprojekt.

    //Lillen

    Ps. Glömde tillägga att för att få lös "seat pipe" skruven längst ner på dämparen så måste ni ha en mutterdragare. Det är omöjligt att dra lös den för hand då grejjorna i gaffeln bara snurrar med skruven. Eftersom jag inte har nån kompressor så åkte jag upp till en bilfirma och gav dom 40kr till fikat så lossa dom skruvarna direkt.
    Senast redigerat av Lillen den 2011-11-06 klockan 11:13.
    FXDB 2006, Thunderheader 2-1, PCIII, AN Big Sucker, 3" Tank lift, 2" extended forwards, 2up seat, d turn signals, poly handlebar bushings, passenger pegs.

  12. #52
    Någon som har provat att installera drop in kittet på en softail custom?
    Verkar heller inte bara vara att (droppa i) grejjerna.
    Verkar som att man måste dra ur gaffelbenen från den övre kronan?
    Någon som vet?
    http://harleyforum.se

  13. #53
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Coax Visa inlägg
    Någon som har provat att installera drop in kittet på en softail custom?
    Verkar heller inte bara vara att (droppa i) grejjerna.
    Verkar som att man måste dra ur gaffelbenen från den övre kronan?
    Någon som vet?
    Om man kikar på videon så går det utan att ta ur benen på Dyna http://www.progressivesuspension.com/dropin/video.html Men på en softail får du nog ta ur benen ur kronorna, åtminstone var tvungen att göra dert på min -02:a när jag stoppade i progressiva fjädrar.

  14. #54
    Kan meddela att ska man göra detta på en Sportster Custom, på rätt sätt, enligt instruktionen, för att få den sänkt samtidigt.
    Då måste det plockas isär eftersom anledningen till säkningen kommer av att returfjädrar/rebound springs kompletteras på damper roden med ytterliggare två st 1" fjädrar underifrån.
    TYVÄRR!!! det snabba enkla blev snabbt mycket mer omfattande.

    uppdaterad lite senare:
    hittat nu FÖR SENT att det finns två kit till min Sportster custom 2004. båda är lowering kits, medans bara det ena är DROP IN
    från Progressive Suspension
    Fork Lowering Kit artnr 10-1560
    Fork Lowering Kit - "Drop-In" artnr 10-2000
    Senast redigerat av Henrik Forslund den 2012-03-22 klockan 23:11.

  15. #55
    Kan jag få svar på en fråga??
    Jag fattar inte hur lång pvc spacern ska vara på min hoj.
    Sportster 883 xl -05

    Så hur lång?? För sänkning 2"

    Det är såklart ett drop in kit.

  16. #56
    Olika beroende på modell, men denna text kanske hjälper: spacern ska vara 5.5" efter kapning för 2"

    Depending on your specific model and year you have to cut the spacer to a specific size. I have an '06 883XL so instructions say to cut the spacer to 5.5". This will give my motorcycle the full 2" drop in the front. Im actually looking to drop the front 1.5"' so I have to cut the spacer down to 6" instead of the 5.5". The longer the spacer the higher the front end will be.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  17. #57
    Tack så mycket!
    Var lite osäker på de 5,5" men nu blev det klart som dagen

  18. #58
    Manualen är lite luddig gällande PVC-rören så bra att fråga innan. Passa på att kolla oljenivån i gaffelbenen samidigt, funnits fall där det inte är lika mycket i benparen!

    Om du har hojen på en lyft kan det vara så att du inte får ut lyften efter sänkningen, lägg nån stenplatta el dyligt under hjulen isåfall.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  19. #59
    Funkar denna sänkning även på Nightroden?
    "If everything seems under control, you´re just not going fast enough"

  20. #60
    Inte säker och kan inte kolla med paddan, titta här och välj din rod i listan. Till Muscle finns.

    http://www.progressivesuspension.com/hd/index.html


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •