Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 113

Ämne: Installera Progressive Drop-In kit...

  1. #21
    Dyna 2006-> 49mm behöver du inte ta av gaffelbenen. Rocker 49mm, ja. Deuce vet ej, mer än att den ofta hamnar utanför vad som passar till övriga Softail.
    Ja, så ser de ut, kraftigare, med tätare varv och ersätter originalfjädrar samt 25cm röret som ligger i original.



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  2. #22
    V.I.B Lillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Jepp jag har beställt ett par Progressive Suspension 440 Heavy Duty i svart och ett sånt däringa PS dropin kit med från eran sponsor Snake Bike Choppers. Även lite andra grejjer. Meddelar när jag har fått hem och skruvat dit grejjerna.

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Dyna 2006-> 49mm behöver du inte ta av gaffelbenen. Rocker 49mm, ja. Deuce vet ej, mer än att den ofta hamnar utanför vad som passar till övriga Softail.
    Ja, så ser de ut, kraftigare, med tätare varv och ersätter originalfjädrar samt 25cm röret som ligger i original.

    FXDB 2006, Thunderheader 2-1, PCIII, AN Big Sucker, 3" Tank lift, 2" extended forwards, 2up seat, d turn signals, poly handlebar bushings, passenger pegs.

  3. #23
    V.I.B Lillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Grejjerna kom igår. Utmärkt kundservice på Snakebikes!!! Kan rekommenderas.

    Skruvade dit bakdämparna först. Gick på ett kick. 30 min kanske. Höll på o ställa in "sag" o sånt sen .. tog 10 min max. Fortsatte med drop-in kittet från Progressive till framgaffeln. Gick galant. 30-40 min och då dona jag lite med styret med.

    Har tyvärr regnat som satan här idag så det blev ingen provtur. Men jag återkommer när jag dragit ett tur med omdöme. Installationen var i alla fall en barnlek.
    FXDB 2006, Thunderheader 2-1, PCIII, AN Big Sucker, 3" Tank lift, 2" extended forwards, 2up seat, d turn signals, poly handlebar bushings, passenger pegs.

  4. #24
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Vara bra om du hade några före och efter bilder ????

  5. #25
    V.I.B Lillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Ska försöka slänga upp några efter bilder... det enda som skiljer är färgen på bakdämparna... jag gjorde inte detta för utseende utan för perfomance... den är alltså inte sänkt eller nåt sånt.. vill kunna köra den hårdare bara.

    Var förresten ute och drog en sväng idag. Mycket bättre! Fjädringen bottna aldrig ur. Vilket den alltid gjorde förut i stora gupp. Gaffeln tröck dock ur sig lite olja. Jag antar att det är lite mycket olja i den nu för progressives fjädrar tar ju tydligen mer plats. Vet inte hur jag ska göra.. fortsätta köra o låta den trycka ur överflödet eller försöka suga ur. Nån som har nåt förslag?

    Försökte dra på ordentligt i kurvorna för att känna om hojjen kändes bättre. Det gjorde den MEN den "vrider" sig fortfarande. Jag väger dock en del. Funderar på en True Track och en forkbrace iaf. Borde ju avhjälpa det problemet.

    Kan i alla fall säga att jag är MYCKET nöjd med grejjorna och skillnaden det gjorde i körduglighet. Nu kan man pressa på lite mer i kurvorna.

    Planerade uppgraderingar närmast är True Track och Fork Brace. Ev. byte av kammar och en dynokörning. Även alu fälgar och några körvänliga däck på dessa. De två sista ligger nog nåt år i framtiden dock.

    //Lillen
    FXDB 2006, Thunderheader 2-1, PCIII, AN Big Sucker, 3" Tank lift, 2" extended forwards, 2up seat, d turn signals, poly handlebar bushings, passenger pegs.

  6. #26
    Byt mycket HELLRE däck än sätt på en forkbrace, den tror jag inte ett dugg på.
    Speciellt inte på 49mm..monterade en på min gamla Street Bob, NÄ....Dekoration om kör utan skärm, skulle jag säga.

    Alufälgar eller 60-ekrat då dessa är styvare än original 40....
    Finns även styrdämpare till Dyna, kan det vara nåt kanske?...
    True-Track kan också vara en bra grej, har ingen erfarenhet.

    Olja har jag inte varit med om att den skjuter ut??.....Vill minnas att det ska vara 110mm från ovankanten på benet till oljenivåns topp. 787cc olja i varje ben.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  7. #27
    V.I.B Lillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Tackar för tipsen. Ja däck blir det. Tyvärr är dom rätt nybytta så det blir nästa gång jag behöver nya eller när jag får tag i alufälgar.

    Javisst. Bara ur högra gaffelbenet med. Hade en stor oljefläck på framsidan på tanken när jag stannade till i slutet av åkturen. Står ju inget om att man ska suga ur nån olja när man byter fjädrarna. Jag kör dessutom inte med nån sänkning utan körde pvc distanserna som dom kom i lådan. Va tror du? Försökte kolla varifrån det läckt.. tror inte det var vid capen... utan nere vid undre benet... packboxen? Skadar det boxen? Har ju ingen lust att renovera gaffeln bara för att jag bytt fjädrar i benen.

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Byt mycket HELLRE däck än sätt på en forkbrace, den tror jag inte ett dugg på.
    Speciellt inte på 49mm..monterade en på min gamla Street Bob, NÄ....Dekoration om kör utan skärm, skulle jag säga.

    Alufälgar eller 60-ekrat då dessa är styvare än original 40....
    Finns även styrdämpare till Dyna, kan det vara nåt kanske?...
    True-Track kan också vara en bra grej, har ingen erfarenhet.

    Olja har jag inte varit med om att den skjuter ut??.....Vill minnas att det ska vara 110mm från ovankanten på benet till oljenivåns topp. 787cc olja i varje ben.
    FXDB 2006, Thunderheader 2-1, PCIII, AN Big Sucker, 3" Tank lift, 2" extended forwards, 2up seat, d turn signals, poly handlebar bushings, passenger pegs.

  8. #28
    V.I.B Lillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Due to the design of a progressive wound fork spring it will displace more oil thus requiring a maximum oil level of 5.5" (140mm).
    Caution: This is not a recommendation, it is only a precautionary statement. If your manual specifies an oil level higher than 5.5" (140mm) set the oil level at 5.5" (140mm). (Oil level is the distance from the top of the fork tube to the top of the oil with the fork completely collapsed and the fork spring removed.)

    http://www.progressivesuspension.com...rings/3055.pdf
    FXDB 2006, Thunderheader 2-1, PCIII, AN Big Sucker, 3" Tank lift, 2" extended forwards, 2up seat, d turn signals, poly handlebar bushings, passenger pegs.

  9. #29
    V.I.B Lillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Efter mitt förra inlägg så gick jag ner och mätte oljan. Den va precis som du sa Admin 110mm. Sög ur så nu är det 140mm. Bör bli bättre.

    //Lillen
    FXDB 2006, Thunderheader 2-1, PCIII, AN Big Sucker, 3" Tank lift, 2" extended forwards, 2up seat, d turn signals, poly handlebar bushings, passenger pegs.

  10. #30
    Ok. Bra med oljan, men ag har ALDRIG behövt ta ur nån olja....??

    ... PVC-spacern.... du korta inget skriver du.... undras om det är bra...måste kolla upp...

    ska man sänka 2" ska PVC-röret vara 12,5mm
    ska man sänka 1" ska PVC-rörer vara 25mm
    Ska man inte sänka alls...dom är ju rätt långa de där rören.... ska majla PS.


    Rätt manual är här: Står inget om oljan...

    http://www.progressivesuspension.com...-in%20Inst.pdf


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  11. #31
    Har mailat PS nu...både ang oljenivån och PVC utan sänk.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  12. #32
    V.I.B Lillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    26
    Tackad: 0

    Smile

    Japp det var den manualen som var med i lådan. Dock så kvarstår faktum att det sprutade olja ur ena gaffelbenet. Vilket det inte gjorde innan jag bytte fjädrar.

    Ok. Bra att du maila. Meddela här i tråden när du fått svar. PVC spacern kan väl ses som pre-load justering oxo. Iaf vad det står i den andra manualen och då lär jag behöva hela. Jag väger in på 160 pannor och behövde ställa upp pre-loaden på dom nya 440s 2 hack.. o då är det ändå Heavy Duty fjädern.

    //Lillen

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Ok. Bra med oljan, men ag har ALDRIG behövt ta ur nån olja....??

    ... PVC-spacern.... du korta inget skriver du.... undras om det är bra...måste kolla upp...

    ska man sänka 2" ska PVC-röret vara 12,5mm
    ska man sänka 1" ska PVC-rörer vara 25mm
    Ska man inte sänka alls...dom är ju rätt långa de där rören.... ska majla PS.


    Rätt manual är här: Står inget om oljan...

    http://www.progressivesuspension.com...-in%20Inst.pdf
    FXDB 2006, Thunderheader 2-1, PCIII, AN Big Sucker, 3" Tank lift, 2" extended forwards, 2up seat, d turn signals, poly handlebar bushings, passenger pegs.

  13. #33
    V.I.B Lillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Kanon!

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Har mailat PS nu...både ang oljenivån och PVC utan sänk.
    FXDB 2006, Thunderheader 2-1, PCIII, AN Big Sucker, 3" Tank lift, 2" extended forwards, 2up seat, d turn signals, poly handlebar bushings, passenger pegs.

  14. #34
    V.I.B Lillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    26
    Tackad: 0

    Till Bikebandit!

    Klicka på bilden för större bild.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hojjen440PSdropin.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	65,4 KB 
Id:	2069

    ps. Det som syns på tanken där är gaffeloljan!
    FXDB 2006, Thunderheader 2-1, PCIII, AN Big Sucker, 3" Tank lift, 2" extended forwards, 2up seat, d turn signals, poly handlebar bushings, passenger pegs.

  15. #35
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Klicka på bilden för större bild. ps. Det som syns på tanken där är gaffeloljan!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hojjen440PSdropin.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	65,4 KB 
Id:	2069

    Japp... hade EXAKT samma på min 07, faktiskt redan sedan ny från affären! Packboxen..... tyvärr... känn på gaffelbenen, torka av kör, känn igen... är de fuktiga,,,,packboxen/arna..

    MEN visst. har det varit för mycket olja KAN de ha pressa ut sig det hållet.... kolla.

    Jättedrygt att byta packbox! Ett av mina hatobjekt på alla hojar..:mad:


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  16. #36
    Fick nyss svar från Progressive! ok.....
    Du borde iallfall korta PVC-spacern så dessa blir 5cm....2" Detta kan vara anledningen till att den skjuter olja och nivån inte är rätt.
    För lång PVC pressar ihop fjädrarna för mycket och oljan pressas upp.

    Tror faktiskt INTE ditt kitt fungerar som det ska i dagsläget. kanske tom därför den svajar i svängarna, vem vet.


    No need to change or remove any oil.

    The kit is designed to be a lowering kit, it will not work properly as a standard height kit.


    Frank van Es
    Sales Manager
    Progressive Suspension
    714-523-8700 EXT 259


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  17. #37
    V.I.B Lillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Ok. Det var ju mindre roligt. Men i ditt första inlägg i tråden så skriver du "valfri sänkning 0-2". Därför trodde jag givetvis att jag skulle kunna köra detta med normal höjd. Jag frågade till och med om det i tråden.

    I alla fall. Varför skulle inte fjädrarna fungera likadant(alltså styvare än orginal) om jag kör som jag gör nu med 140mm oljenivå och hela pvc spacern. Det enda den trycker ihop är ju den övre lätta fjädern. Den är nog helt ihop tryckt men jag vill nog tro att det krävs mer än att bara pressa ner capen med handtryck för att få ihop de stora fjädrarna. Med andra ord så borde det se ut ungefär som orginal i gaffel(med pvc spacern och den ihoptryckta lilla fjädern istället för orginal röret) och sen den hårdare(och tätare "spunna") fjädern nertill. Detta gör att oljenivån bli för hög och att det blev ett övertryck i gaffeln som gjorde att oljan tröcks ur boxen.

    Jag ska i alla fall ta mig en tur med den nya oljenivån och kolla. Vart ju ingen igår kväll efter jag sänkt oljenivån. Kommer tillbaka och rapporterar senare.

    //Lillen
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg

    Kitet kostar 1200-1500 och det är det värt. Hårdare fjädring och valbar säkning 0-2" genom PVC rör man kapar i den önskade längden man vill sänka.
    FXDB 2006, Thunderheader 2-1, PCIII, AN Big Sucker, 3" Tank lift, 2" extended forwards, 2up seat, d turn signals, poly handlebar bushings, passenger pegs.

  18. #38
    V.I.B Lillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Blir till och byta packboxar. Tanken va täckt i olja när jag kom hem. Detta med mindre olja i benen (140mm). Troligtvis så sprängde jag boxarna igår när jag körde med för mycket olja. Frågan är ju nu om jag ska göra som så att jag kapar till PVC rören till 3"(ca: 7.5cm). Detta borde göra att jag inte sänker den alls om man kollar Bikebandits inlägg.

    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    När jag gjorde min detta var resultatet..

    En 1 tums spacer sänkte den 2 tum.....

    En 2 tums spacer sänkte den 1 tum....

    Två killar utför arbetet tar ungefär en halvtimme att göra...en kille håller ölen kall medan den andra gör jobbet
    Detta ihop med att jag fyller några mm mindre med olja(125-140mm) borde ju rätta till problemet. Då blir ju PVC spacern 2.5cm längre än vad dom sa på Progressive vilket borde göra att jag inte sänker den alls OCH jag borde ju inte få nåt övertryck pga oljan. Funderar på en lite trögare olja dessutom.
    FXDB 2006, Thunderheader 2-1, PCIII, AN Big Sucker, 3" Tank lift, 2" extended forwards, 2up seat, d turn signals, poly handlebar bushings, passenger pegs.

  19. #39
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Har du 11 "eller 12" progressiva fjädrar på? Från din bild ser det ut som 12 "...Här är min med 11 "Heavy Duty 11" bak och med den Progressive Drop-in-Kit fram och sänkt 1"



  20. #40
    V.I.B Lillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Tjenare,

    Riktigt fin hojj du har där.

    För att svara på din fråga: mina bak är 12.5". Alltså en höjjing från orginal som är 12". Vilket passar mig bra då jag vill kunna lägga hojjen i kurvorna utan att skrapa i med avgassystemet eller annat vilket jag gjort förr.

    //Lillen

    Ps. Tänkte faktiskt gå högre på dämparna bak. Vet att fxdx:en har 13" eller 13.5" bak. Men jag gjorde en avvägning mellan körbarhet och utseende. Vart nog en ganska bra medelväg. Dessutom måste man ju ha upp den fram för att man skulle få den jämnhög fram och bak och det blir nog ett jäkla jobb.

    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Har du 11 "eller 12" progressiva fjädrar på? Från din bild ser det ut som 12 "...Här är min med 11 "Heavy Duty 11" bak och med den Progressive Drop-in-Kit fram och sänkt 1"


    Senast redigerat av Lillen den 2011-08-27 klockan 15:01.
    FXDB 2006, Thunderheader 2-1, PCIII, AN Big Sucker, 3" Tank lift, 2" extended forwards, 2up seat, d turn signals, poly handlebar bushings, passenger pegs.

Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •