Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 113

Ämne: Installera Progressive Drop-In kit...

  1. #1

    Lightbulb Installera Progressive Drop-In kit...

    Lägger upp en liten lathund för att installera Progressives Suspensions smidiga Drop-In kit för gaffel. Finns till samtliga Harleymodeller...

    Kitet kostar 1200-1500 och det är det värt. Hårdare fjädring och valbar säkning 0-2" genom PVC rör man kapar i den önskade längden man vill sänka.

    Man slipper även dumpa oljan och det tar max en timme att göra (men kolla oljan iallafall, nivå och skick).

    Kitet i lådan. 2 PVC rör, två korta och två långa fjädrar. Instruktionen är dock bara sådär bra...


    Skydda tank, krona och andra vitala delar. Hissa upp hojen med en lift så framhjulet precis lättar (detta så inte fjädern i gaffelbenen ska ha så mycket spänn). Lossa styret. Du kan göra ett ben i taget.


    Skydda bultskallen med lite masktejp och lossa de övre torxarna lite lite för att gängorna ska lossna lättare.




    Lossa gaffelskallarna (36mm hylsa vill jag minnas). Biltemas momentnyckel fick göra jobbet, jag vet..inte rätt verktyg för jobbet men det var vad jag hade till hands just då..


    Sista biten tar du för hand, fingängad, använd en handduk eller trasa och pressa NER samtidigt som du lossar bulten, då det är rätt bra spänning på bulten och denna LÄTT studsar upp och ur näven när den släpper gängorna!


    Plocka först ut brickan, sedan det övre röret. tillverka sedan ett krokverktyg av en klädhängare, ståltråd eller dyligt för att fiska upp originalfjädern ur gaffelbenet. Det droppar något så skydda med trasa och dra ut långsamt.


    Detta är vad du ska få ut från varje ben. Spara brickorna (ej i bild), dessa ska återanvändas.

  2. #2
    Kapa till PVC-rören i önskad längd, i detta fall 1/2" för maximal 2" sänkning. Geringslåda funkar bra till detta.


    Installera PS Drop-In långa fjäder, den korta, brickan, PVC-spacern, och till sist toppbulten! Spänn fast. Glöm INTE spänna torxbultarna igen!


    Tror det var allt... lycka till.

  3. #3
    PS. Tror att BikeBandit har fler PVC-mått för de olika sänkningsalternativen?!

    Verkar vara så att det är lite olika även samma modeller emellan. Men det är ju HD och då ska det vara så

  4. #4
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    När jag gjorde min detta var resultatet..

    En 1 tums spacer sänkte den 2 tum.....

    En 2 tums spacer sänkte den 1 tum....

    Två killar utför arbetet tar ungefär en halvtimme att göra...en kille håller ölen kall medan den andra gör jobbet

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    När jag gjorde min detta var resultatet..

    En 1 tums spacer sänkte den 2 tum.....

    En 2 tums spacer sänkte den 1 tum....

    Två killar utför arbetet tar ungefär en halvtimme att göra...en kille håller ölen kall medan den andra gör jobbet
    vic

  6. #6

    Stöd?

    Behöver jag byta till ett kortare stöd om jag sänker både fram o bak?

    /FD

  7. #7
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Efter jag sänkte min SB det lutade för upprätt så innan jag köpte en 1" kortare sidostöd fick jag ett tips på hur du kan ändra den original så här... och kostar inget.Demontera din stöd och slipa bort 3-4 mm av metall som kontakter ramen..Sätter tillbaka den och kontrollera.. fungerade för mig
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer NEWPICSSLAMMED059.jpg   NEWPICSSLAMMED060.jpg   standmod2.jpg  

  8. #8
    Tack för svaret!

  9. #9
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    No problem ... det är vad detta forumet handlar om .. hjälpa varandra när man kan

  10. #10
    Nån som vet hur det blir på en Rocker där inte de övre torxarna finns i kronan? Är det bara att lossa på gaffelskallen ändå eller måsta man riva ur hela gaffelbenet?

  11. #11
    V.I.B Lillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Tjenare,

    Jag undrar om man kan installera detta kit som en uppgradering till orginal dämpningen UTAN att sänka hojjen alls(såg nu att det står ju i första posten). Jag vill nämligen ha kvar standard höjden men få bättre prestanda ur gaffeln.

    Dock kvarstår frågan... är prestandan bättre med dessa drop in än orginal? Värt kronorna?

    Mvh

    Lillen.
    Senast redigerat av Lillen den 2011-08-11 klockan 00:17.
    FXDB 2006, Thunderheader 2-1, PCIII, AN Big Sucker, 3" Tank lift, 2" extended forwards, 2up seat, d turn signals, poly handlebar bushings, passenger pegs.

  12. #12
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Absolut... originalen är för mjuk. Jag monterade detta kit till mitt Dyna SB samtidigt monterade jag lägre hårdare stötdämpare bak (Progressive 11" HD 412)..Denna kombination förbättrad den Dynas väghållning Naturligtvis finns det många dyrare alternativ men för de pengar jag tänkte att det var väl värt det :thumbs up smiley:

  13. #13
    V.I.B Lillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Absolut... originalen är för mjuk. Jag monterade detta kit till mitt Dyna SB samtidigt monterade jag lägre hårdare stötdämpare bak (Progressive 11" HD 412)..Denna kombination förbättrad den Dynas väghållning Naturligtvis finns det många dyrare alternativ men för de pengar jag tänkte att det var väl värt det :thumbs up smiley:
    Tackar! Låter ju kanon. Blir till o slå te på ett kit.

    Har läst om att vissa har i en trögare olja i gaffeln med... dessa två kombinerat borde ju göra avsevärd skillnad.
    FXDB 2006, Thunderheader 2-1, PCIII, AN Big Sucker, 3" Tank lift, 2" extended forwards, 2up seat, d turn signals, poly handlebar bushings, passenger pegs.

  14. #14

  15. #15
    Eller Screamin Eagle Heavy eller extra heavy... (H-D # 99909-93R )



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Tjenare,

    Jag undrar om man kan installera detta kit som en uppgradering till orginal dämpningen UTAN att sänka hojjen alls(såg nu att det står ju i första posten). Jag vill nämligen ha kvar standard höjden men få bättre prestanda ur gaffeln.

    Dock kvarstår frågan... är prestandan bättre med dessa drop in än orginal? Värt kronorna?

    Mvh

    Lillen.
    ABSOLUT värt den lilla pengen. Värt att notera (att du inte vill sänka) är när du sitter på hojen med originalfjädrarna så sjunker gaffelbenen MER än när du sänker den 1" med Drop.In-kittet. Med det är enkelt att ändra höjd efteråt, du får med gott om PVC-spacers och dessa ligger överst=lätta att få ut.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  17. #17
    V.I.B Lillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    ABSOLUT värt den lilla pengen. Värt att notera (att du inte vill sänka) är när du sitter på hojen med originalfjädrarna så sjunker gaffelbenen MER än när du sänker den 1" med Drop.In-kittet. Med det är enkelt att ändra höjd efteråt, du får med gott om PVC-spacers och dessa ligger överst=lätta att få ut.
    Tackar för infon!! Detta ska bli kul!
    FXDB 2006, Thunderheader 2-1, PCIII, AN Big Sucker, 3" Tank lift, 2" extended forwards, 2up seat, d turn signals, poly handlebar bushings, passenger pegs.

  18. #18
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Om och när du gör det, skulle det vara intressant om du kunde komma tillbaka och posta dina erfarenhet :thumbs up smiley:
    Senast redigerat av Bikebandit den 2011-08-12 klockan 04:32.

  19. #19
    V.I.B Lillens avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    26
    Tackad: 0
    Självklart. Grejjerna är beställda får se när tid finns till att ta itu med monteringen.

    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Om och när du gör det, skulle det vara intressant om du kunde komma tillbaka och posta dina erfarenhet :thumbs up smiley:
    FXDB 2006, Thunderheader 2-1, PCIII, AN Big Sucker, 3" Tank lift, 2" extended forwards, 2up seat, d turn signals, poly handlebar bushings, passenger pegs.

  20. #20
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Har en deuce som har typ samma gaffel.
    Du måste ta av gaffelbenen tyvärr.

    Som en rocker asså.
    Blir lite konfunderad av bilderna...
    Är inte fjädrarna tätare lindade på ena sidan=progressiva?
    De små fjädrarna ska ju bara ta ut hojens vikt.
    Senast redigerat av Lars Nilsson den 2011-08-12 klockan 12:43.

Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •