Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Gänglåsning?

  1. #1

    Gänglåsning?

    Enkel fråga, vilken gänglåsning använder ni? Loctite's hemsida visar inte mindre än 18 alternativ inom produktkategorin, läser man så bör man alltså ha en typ för stora bultar och en för små, en för nickel och en för krom, en för skruvar som ska lossas ofta och en för de som lossas sällan, osv osv... Själv har jag använt mig av 243 till allt, men jag kanske bör tänka om?

  2. #2
    Senast redigerat av Banditen01 den 2014-09-17 klockan 20:40.

  3. #3

  4. #4
    Ja, normalt räcker det med en svag (oftast blå). Loctite eller Biltema. I vissa sällsynta fall röd (stark). Sedan kan man behöva bussningsmontering eller andra specialare ibland.
    Här kan man läsa en del om låsningar: http://www.mattssons.com/doc.asp?M=1...600001320&L=SE

    I korthet är det så här:
    Skruvar skall vara tillräckligt långa och av rätt hållfasthetsklass och dras till rätt moment. Då vibrerar de inte loss.
    Annars:
    Mekanisk låsning är bäst, låstråd, vikbrickor etc
    Fjäderbrickor, tandade brickor etc är helt värdelöst. Använd bara vanliga planbrickor. Nordlock funkar dock, glöm inte att ha också under skruvskallen.
    Nyloc är värdelöst av flera skäl, enda fördelen är att de sitter kvar när de tappat spänningen så att man kan dra åt skiten igen utan att tappa grejor efter vägen.
    Anaerob låsvätska (typ Loctite) samt förbehandlade skruvar är bra.
    Inom industrin vill man ofta inte klabba med Loctite och förbehandlade skruvar kostar extra. Hemma spelar några extra sekunder ingen roll, använd låsvätska på allt! Det hjälper också till att få isär grejorna. Med låsvätska på en skruv som sitter i aluminium slipper man se gängorna komma med ut vid nästa demontering.

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Medelstark Loctite heter 243. Det är också den som är vanligast när H-D FSM föreskriver loctite.

  6. #6
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Lika viktigt som gänglåsning är antiseize vilket betyder att det inte fastnar.
    Men det används väldigt sällan av folk.
    Kopparpasta eller aluminiumpasta används oftare beroende på vad som ska fästas, men jag kör med
    Loctite LB 8009 vilket funkar till alla material.

  7. #7
    Du Lars, kombinerar du den där anti-seize med gänglåsning eller?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Lika viktigt som gänglåsning är antiseize vilket betyder att det inte fastnar.
    Men det används väldigt sällan av folk.
    Kopparpasta eller aluminiumpasta används oftare beroende på vad som ska fästas, men jag kör med
    Loctite LB 8009 vilket funkar till alla material.
    Absolut, lämna ingen gänga obehandlad! Antingen låsning eller anti-seize. Och så kontaktfett (eller vaselin) på alla kontakter/kabelskor/glödlampsocklar etc!

  9. #9
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Du Lars, kombinerar du den där anti-seize med gänglåsning eller?
    nope

  10. #10
    Ok. Så en följdfråga då: På vilka skruvar (på din harley alltså) väljer du att använda anti-seize på istället för gänglåsning? Efter att ha fångat en halvlös skruv inuti luftburken så kör jag gänglåsning på allt!

  11. #11
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Skruvar som utsätts för värme tex, i bromsok eller på avgasrör.
    Tändstift är en annan grej som bör få en liten droppe i gängorna.
    Men tänk på att det ska vara utan metall i då.
    Och det behövs inte så mycket, bara tunt på gängorna eller glidytan.

Liknande ämnen

  1. Lösning till er som tappat baklyktan på v-rod
    Av whiskeythrottle i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 23:55
  2. Sissy lösning?
    Av Ozzy i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-09-13, 09:49

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •