Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Lithium batterier

  1. #1

    Lithium batterier

    Halloj!

    Behöver få ner vikten på hojen så en enkel åtgärd är att byta till ett lithium batteri.
    De har ju funnits ett tag nu på marknaden så de borde ju ha förbättrats en del.
    Så ni som har erfarenhet får gärna dela med er.

  2. #2
    Nu svarar jag trots att jag inte har egen erfarenhet... Men jag har läst ganska mycket runt lättviktsbatterier och min personliga slutsats är att anti-gravity och ballistic ska jag hålla mig undan. Shorai har jag läst mycket gott om, tror t.ex Jörgen med sitt monster använder Shorai, EarthX ska också tillhöra toppskiktet inom lättviktsbatterier.

  3. #3
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Går i samma funderingar på Shorais största (samma som Jörgen använder). 2,25kg och kostar 3095kr hos NFRacing.
    Lasse Skårman har sålt dessa tidigare och har säkert erfarenhet.

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jo det stämmer och jag sålde en laddare till bland annat Jörgen.
    Själv har jag ett 18 ah shorai som jag har till till turbo sportster nu som är det första batteriet jag köpte hem från USA, tyckte det var så bra att jag blev återförsäljare och köpte en första omgång batterier för 40000 kr från Shorai Europa [Danmark] som jag sålde till flera av mina vänner på dragracingbanorna i landet och på nätet och det var där jag fick problem när folk hade dålig ordning på sina svårstartade hojar o läste specen till shorai batterierna och trodde det var lösningen på allt. tyvärr är det så att det passar väldigt dåligt till högkompade motorer, om batteriet inte sätter rejäl snurr direkt utan nästan stannar i kompläget brinner batteriet upp omedelbart, I början hade jag inga problem med generalagenten utan fick reklamera efterhand och de skyllde på tillverkningsfel osv och jag fick skicka tillbaka osålda och fick nya men det fortsatte och sen började de strama åt och skyllde på användarfel, då jag ändå gav mina kunder nya batteri så gick det inte längre så tyvärr gjorde jag en förlust affär där så om ni frågar mig om shorai så nääääääää
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #5
    Jag har läst din historia innan Lasse o kan bara beklaga. Trist att det blev så men jag vill ändå tro att dessa är framtiden och kommer att bli bättre.
    Min förhoppning är att om man har hojen i gott skick (kablar,kontakter,startmotor,startdrev osv) så skall det ju funka. Min hoj har inte så hög komp + att jag har elektriska pysare o det 18ah batteriet jag har idag drar runt utan problem. Tvekar aldrig.
    Att få mer effekt i hojen är enkelt jämfört med att bli av med vikt så de 7-8kg man blir av med att byta till ett lithium batteri är ju lockande.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av belsebub36 Visa inlägg
    Jag har läst din historia innan Lasse o kan bara beklaga. Trist att det blev så men jag vill ändå tro att dessa är framtiden och kommer att bli bättre.
    Min förhoppning är att om man har hojen i gott skick (kablar,kontakter,startmotor,startdrev osv) så skall det ju funka. Min hoj har inte så hög komp + att jag har elektriska pysare o det 18ah batteriet jag har idag drar runt utan problem. Tvekar aldrig.
    Att få mer effekt i hojen är enkelt jämfört med att bli av med vikt så de 7-8kg man blir av med att byta till ett lithium batteri är ju lockande.
    Nä, det är för känsligt. Speciellt på en vanlig gathoj. Homo sapiens har drömt om bättre batterier i över hundra år, men det är inte enkelt. Därför tror jag inte ett dugg på elbilar (plugg-inhybrider kommer vi dock att få se mycket av i framtiden). Har du kvar överladdningen på hojen? Så blytung är väl inte den där (för att vara en bonnsmide från Milwaukee). Vad har du själv för BMI, kanske enklare och billigare att justera där!

  7. #7
    ja,har kompressorn kvar. Körde den i bänk i veckan gav 231hk 285nm på slangen så effekten finns ju.
    När jag gör ett BMI test så blir svaret fet o ful så visst där har jag en del där att plocka...

  8. Följande användare tackar belsebub36 för detta inlägg:

    Mr.J (2017-04-01)

Liknande ämnen

  1. Batterier - SKÖTSELTIPS och UNDERHÅLL.
    Av Broder Dalton i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2018-02-10, 02:50
  2. Batterier?
    Av bikermike i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-08-12, 12:46
  3. På tal om batterier..
    Av dynamit i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-18, 22:20
  4. Laddat för generationsskifte, nya batterier!
    Av admin i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 12:52

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •