Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Största hatar tråden

  1. #1

    Största hatar tråden

    Jag hatar knappnålspunka.Det är väl värsta smygpunkan man kan råka ut för.Just d ljummen ärtsoppa åxå.

  2. #2
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Punkan håller jag med om. Men ärtsoppa! Det bästa som finns! Ok, inte ljummen då, men i alla fall..
    Jobbade 25 år på mitt förra jobb där det fanns matsal och jag missade inte en enda torsdag tror jag.
    Skulle vilja vakna nån morgon och upptäcka att ALLT var ärtsoppa!!

  3. #3
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Jag hatar alla dessa knäppskalle hippies som går ut och har massdemonstrationer mot rasism men aldrig göra samma sak mot de mördare som halshugga oskyldiga civila !

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Jag hatar alla dessa knäppskalle hippies som går ut och har massdemonstrationer mot rasism men aldrig göra samma sak mot de mördare som halshugga oskyldiga civila !
    Good post!

    Skickat från min C6603 via Tapatalk

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av haer72 Visa inlägg
    Good post!

    Skickat från min C6603 via Tapatalk
    +1.
    Fuck cancer

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Jag hatar alla dessa knäppskalle hippies som går ut och har massdemonstrationer mot rasism men aldrig göra samma sak mot de mördare som halshugga oskyldiga civila !
    Det ena har väl inget med det andra att göra? Att demonstrera mot rasism är ju dessutom ganska aktuellt här i Sverige. En stor majoritet av Svenska folket är faktiskt emot allt vad rasism, nazism och annan högerextrem smörja heter och då är det bra att visa det också.
    Medan Isis (IS, brödraskapet eller vad de nu vill kallas) knappast skulle beröras av en demonstration i Sverige utan där är det väl endast en militär insats på plats som kan göra någon skillnad. Vilket jag hoppas det gör också snabbast möjligen.

    Förresten så tycker jag inte man ska hata överhuvudtaget. Det är bara slöseri på tid och energi som man kan lägga på annat. Fokusera på sådant ni gillar istället.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av modestrick Visa inlägg
    Det ena har väl inget med det andra att göra? Att demonstrera mot rasism är ju dessutom ganska aktuellt här i Sverige. En stor majoritet av Svenska folket är faktiskt emot allt vad rasism, nazism och annan högerextrem smörja heter och då är det bra att visa det också.
    Medan Isis (IS, brödraskapet eller vad de nu vill kallas) knappast skulle beröras av en demonstration i Sverige utan där är det väl endast en militär insats på plats som kan göra någon skillnad. Vilket jag hoppas det gör också snabbast möjligen.

    Förresten så tycker jag inte man ska hata överhuvudtaget. Det är bara slöseri på tid och energi som man kan lägga på annat. Fokusera på sådant ni gillar istället.

  8. #8
    Jag hatar att sommaren är slut, och att det inte är fredag eller lördag ännu. Jag hatar alla andra dagar också för den delen. Jag hatar mattsvarta motorcyklar också.

    Okej... Vem vill kasta första stenen?
    Trägen vinner!

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av modestrick Visa inlägg
    Det ena har väl inget med det andra att göra? Att demonstrera mot rasism är ju dessutom ganska aktuellt här i Sverige. En stor majoritet av Svenska folket är faktiskt emot allt vad rasism, nazism och annan högerextrem smörja heter och då är det bra att visa det också.
    Medan Isis (IS, brödraskapet eller vad de nu vill kallas) knappast skulle beröras av en demonstration i Sverige utan där är det väl endast en militär insats på plats som kan göra någon skillnad. Vilket jag hoppas det gör också snabbast möjligen.

    Förresten så tycker jag inte man ska hata överhuvudtaget. Det är bara slöseri på tid och energi som man kan lägga på annat. Fokusera på sådant ni gillar istället.
    Så sant som det är sagt!

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av modestrick Visa inlägg
    Det ena har väl inget med det andra att göra? Att demonstrera mot rasism är ju dessutom ganska aktuellt här i Sverige. En stor majoritet av Svenska folket är faktiskt emot allt vad rasism, nazism och annan högerextrem smörja heter och då är det bra att visa det också.
    Medan Isis (IS, brödraskapet eller vad de nu vill kallas) knappast skulle beröras av en demonstration i Sverige utan där är det väl endast en militär insats på plats som kan göra någon skillnad. Vilket jag hoppas det gör också snabbast möjligen.

    Förresten så tycker jag inte man ska hata överhuvudtaget. Det är bara slöseri på tid och energi som man kan lägga på annat. Fokusera på sådant ni gillar istället.
    Tja jag tror att du missar den egentliga poängen.

    Den enkelriktade bortfokuseringen ifrån egentliga samhällsproblem är typiskt ett svenskt fenomen.
    Det är mycket som är i komplett fritt fall i det här landet men vi är så hjärntvättade med osanningar och lögner om hur bra vi har det och att det alltid är mycket värre i resten i världen på alla sätt. I paradiset Sverige så har vi ju "världens bästa sjukvård" och "världens bästa skola" mm trots allt.

    I Sverige så har vi av tradition haft en av världens högsta skatter och avgifter och vi saknar egentlig äganderätt och det som många tror är fri etableringsrätt är egentligen under statlig/landsting eller kommunal kontroll.

    Så tröttsamt att höra om behovet om att demonstrera mot sk "rasister" och "******er" i parti och minut. Vilka är dessa? Hur många är dem? På vilket sätt har de orsakat förfallet i alltifrån skola, omsorg, vård, järnväg eller vilket annat exempel som helst som landet befinner sig i nu?????????
    Att beskylla en grupp om ett mycket fåtal individer som har absolut 0% politiskt inflytande för dessa problem och misslyckanden är ett symptom på illa det kan bli när den olympiska grenen som vi i detta landet gemensamt är bäst i världen i: Politisk korrekthet.

    Vi kanske istället gemensamt skulle demonstrera emot politiska misslyckanden i välfärd, skatter och infrastruktur istället för att direkt eller indirekt beskylla varandra för att vara "rasister" i tid och otid. Integrationspolitiken är ett misslyckande med ett enormt utanförskap som resultat kan väl knappast vara någon hemlighet för någon vid det här laget? Att vi matas med att vi lever i ett "så rikt land som Sverige" även om det saknas resurser inom i stort sett alla områden och värre lär det bli. Precis! Helt riktigt, det finns dom som har det värre.. men de är jag inte avundsjuk på det minsta och vill inte jämföra neråt.

    Riktiga frihetsbegrepp har vi generellt sett inte ens förstånd att diskutera på ett seriöst sätt är min uppfattning. En svensk tycker det är besvärligt att numera faktiskt ha mer än en variant av lättmjölk i sin konsumbutik vilket sätter ribban en aning.

    Den stora avsaknaden av medborgarinflytande och demokrati (exempelvis folkomröstningen i Göteborg för ett par veckor sedan), men visst, anser man att det är "******er" och "rasister" som är orsaken till allt ont så skall man absolut gå i ytterligare ett av dessa fackeltåg och känna sig duktig. Vi har redan världens högsta invandring/flyktingmottagning per invånare sedan årtionden vilket det finns en överväldigande politisk majoritet för så vad är det dessa evinnerliga fackeltåg skall åstadkomma som inte redan är ett faktum?

    Det som är lite matematiskt intressant är påståendet om att Sverige inte skulle klara sig utan världens högsta invandring/flyktingmottagande per invånare då det är en sådan extremt bra ekonomisk affär. Varför då inte exportera flyktingar till krisländer som Spanien och Grekland som humanitärt bistånd så att de kommer på fötter och börjar blomstra?
    Tiggarna ifrån Rumänien är ett annat exempel, denna Rumänska tillgång borde ju medverka och stärka detta fattiga EU land istället för motsatsen med denna logik.
    Känns väldigt egoistiskt av Sverige att roffa åt sig detta kapital när det finns länder ja hela kontinenter som behöver denna resurs mycket bättre än vi som redan är så rika och högutbildade enligt alla våra egna mätningar och sanningar.

    Skulle önska att vi alla inte var så snabba med att etikettera människor med olika PK etiketter och fokusera på kärnfrågorna. En havererad sjukvård och skola drabbar alla oavsett ursprung. En av världens högsta skatter (vilket 10 av Sveriges största företag inte betalar) som ändå inte räcker någonstans drabbar oavsett ursprung och etnisk härkomst så vi sitter alla i samma båt i vilket fall som helst.
    "If the freedom of speech is taken away then dumb and silent we may be led, like sheep to the slaughter."
    -George Washington

  11. #11
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av modestrick Visa inlägg
    Det ena har väl inget med det andra att göra? Att demonstrera mot rasism är ju dessutom ganska aktuellt här i Sverige. En stor majoritet av Svenska folket är faktiskt emot allt vad rasism, nazism och annan högerextrem smörja heter och då är det bra att visa det också.
    Medan Isis (IS, brödraskapet eller vad de nu vill kallas) knappast skulle beröras av en demonstration i Sverige utan där är det väl endast en militär insats på plats som kan göra någon skillnad. Vilket jag hoppas det gör också snabbast möjligen.

    Förresten så tycker jag inte man ska hata överhuvudtaget. Det är bara slöseri på tid och energi som man kan lägga på annat. Fokusera på sådant ni gillar istället.
    Vänsterextrem smörja då?

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av -+ ViKing +- Visa inlägg
    Tja jag tror att du missar den egentliga poängen.

    Den enkelriktade bortfokuseringen ifrån egentliga samhällsproblem är typiskt ett svenskt fenomen.
    Det är mycket som är i komplett fritt fall i det här landet men vi är så hjärntvättade med osanningar och lögner om hur bra vi har det och att det alltid är mycket värre i resten i världen på alla sätt. I paradiset Sverige så har vi ju "världens bästa sjukvård" och "världens bästa skola" mm trots allt.

    I Sverige så har vi av tradition haft en av världens högsta skatter och avgifter och vi saknar egentlig äganderätt och det som många tror är fri etableringsrätt är egentligen under statlig/landsting eller kommunal kontroll.

    Så tröttsamt att höra om behovet om att demonstrera mot sk "rasister" och "******er" i parti och minut. Vilka är dessa? Hur många är dem? På vilket sätt har de orsakat förfallet i alltifrån skola, omsorg, vård, järnväg eller vilket annat exempel som helst som landet befinner sig i nu?????????
    Att beskylla en grupp om ett mycket fåtal individer som har absolut 0% politiskt inflytande för dessa problem och misslyckanden är ett symptom på illa det kan bli när den olympiska grenen som vi i detta landet gemensamt är bäst i världen i: Politisk korrekthet.

    Vi kanske istället gemensamt skulle demonstrera emot politiska misslyckanden i välfärd, skatter och infrastruktur istället för att direkt eller indirekt beskylla varandra för att vara "rasister" i tid och otid. Integrationspolitiken är ett misslyckande med ett enormt utanförskap som resultat kan väl knappast vara någon hemlighet för någon vid det här laget? Att vi matas med att vi lever i ett "så rikt land som Sverige" även om det saknas resurser inom i stort sett alla områden och värre lär det bli. Precis! Helt riktigt, det finns dom som har det värre.. men de är jag inte avundsjuk på det minsta och vill inte jämföra neråt.

    Riktiga frihetsbegrepp har vi generellt sett inte ens förstånd att diskutera på ett seriöst sätt är min uppfattning. En svensk tycker det är besvärligt att numera faktiskt ha mer än en variant av lättmjölk i sin konsumbutik vilket sätter ribban en aning.

    Den stora avsaknaden av medborgarinflytande och demokrati (exempelvis folkomröstningen i Göteborg för ett par veckor sedan), men visst, anser man att det är "******er" och "rasister" som är orsaken till allt ont så skall man absolut gå i ytterligare ett av dessa fackeltåg och känna sig duktig. Vi har redan världens högsta invandring/flyktingmottagning per invånare sedan årtionden vilket det finns en överväldigande politisk majoritet för så vad är det dessa evinnerliga fackeltåg skall åstadkomma som inte redan är ett faktum?

    Det som är lite matematiskt intressant är påståendet om att Sverige inte skulle klara sig utan världens högsta invandring/flyktingmottagande per invånare då det är en sådan extremt bra ekonomisk affär. Varför då inte exportera flyktingar till krisländer som Spanien och Grekland som humanitärt bistånd så att de kommer på fötter och börjar blomstra?
    Tiggarna ifrån Rumänien är ett annat exempel, denna Rumänska tillgång borde ju medverka och stärka detta fattiga EU land istället för motsatsen med denna logik.
    Känns väldigt egoistiskt av Sverige att roffa åt sig detta kapital när det finns länder ja hela kontinenter som behöver denna resurs mycket bättre än vi som redan är så rika och högutbildade enligt alla våra egna mätningar och sanningar.

    Skulle önska att vi alla inte var så snabba med att etikettera människor med olika PK etiketter och fokusera på kärnfrågorna. En havererad sjukvård och skola drabbar alla oavsett ursprung. En av världens högsta skatter (vilket 10 av Sveriges största företag inte betalar) som ändå inte räcker någonstans drabbar oavsett ursprung och etnisk härkomst så vi sitter alla i samma båt i vilket fall som helst.
    Klockrent skrivit, +1 på den.

  13. #13
    Känns som du har tränat på ditt tal ett tag?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Känns som du har tränat på ditt tal ett tag?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Det har du alldeles rätt i, tycker att det är smakfullt att tänka igenom det man uttrycker i text eller talat ord innan man kläcker ur sig något, vilket för vissa kan kännas både ovant och provocerande.

    Om du inte har något sakligt att anföra annat än ironi i denna diskussion där vi inte behöver tycka lika så kan du ju alltid recitera en "värdegrund" ifrån någon annan som tanke/taltränat åt dig som passar din egna uppfattning bättre och får dig att känna dig varm inombords.
    "If the freedom of speech is taken away then dumb and silent we may be led, like sheep to the slaughter."
    -George Washington

  15. #15
    Nä vi tycker nog inte lika, dock behöver jag nog inte recitera någon annans åsikter. Jag är vuxen mina åsikter nog för att kunna stå för dom. Men du vi kanske ska släppa den här politiska diskussionen.
    Och hålla oss till motorcyklarna/ Hasse

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Nä vi tycker nog inte lika, dock behöver jag nog inte recitera någon annans åsikter. Jag är vuxen mina åsikter nog för att kunna stå för dom. Men du vi kanske ska släppa den här politiska diskussionen.
    Och hålla oss till motorcyklarna/ Hasse
    Absolut DÄR tycker vi lika iaf. ;o)

    Bättre att vi fokuserar på vad som förenar oss och umgås kring motorcyklarna och dess glädjeämnen istället för knastertorr politik (som i ärlighetens namn inte hör hemma på detta forum kan jag själv tycka trots egna fingrar i syltburken hehe).

    Have a good one..
    "If the freedom of speech is taken away then dumb and silent we may be led, like sheep to the slaughter."
    -George Washington

  17. #17
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av -+ ViKing +- Visa inlägg
    Tja jag tror att du missar den egentliga poängen.

    Den enkelriktade bortfokuseringen ifrån egentliga samhällsproblem är typiskt ett svenskt fenomen.
    Det är mycket som är i komplett fritt fall i det här landet men vi är så hjärntvättade med osanningar och lögner om hur bra vi har det och att det alltid är mycket värre i resten i världen på alla sätt. I paradiset Sverige så har vi ju "världens bästa sjukvård" och "världens bästa skola" mm trots allt.

    I Sverige så har vi av tradition haft en av världens högsta skatter och avgifter och vi saknar egentlig äganderätt och det som många tror är fri etableringsrätt är egentligen under statlig/landsting eller kommunal kontroll.

    Så tröttsamt att höra om behovet om att demonstrera mot sk "rasister" och "******er" i parti och minut. Vilka är dessa? Hur många är dem? På vilket sätt har de orsakat förfallet i alltifrån skola, omsorg, vård, järnväg eller vilket annat exempel som helst som landet befinner sig i nu?????????
    Att beskylla en grupp om ett mycket fåtal individer som har absolut 0% politiskt inflytande för dessa problem och misslyckanden är ett symptom på illa det kan bli när den olympiska grenen som vi i detta landet gemensamt är bäst i världen i: Politisk korrekthet.

    Vi kanske istället gemensamt skulle demonstrera emot politiska misslyckanden i välfärd, skatter och infrastruktur istället för att direkt eller indirekt beskylla varandra för att vara "rasister" i tid och otid. Integrationspolitiken är ett misslyckande med ett enormt utanförskap som resultat kan väl knappast vara någon hemlighet för någon vid det här laget? Att vi matas med att vi lever i ett "så rikt land som Sverige" även om det saknas resurser inom i stort sett alla områden och värre lär det bli. Precis! Helt riktigt, det finns dom som har det värre.. men de är jag inte avundsjuk på det minsta och vill inte jämföra neråt.

    Riktiga frihetsbegrepp har vi generellt sett inte ens förstånd att diskutera på ett seriöst sätt är min uppfattning. En svensk tycker det är besvärligt att numera faktiskt ha mer än en variant av lättmjölk i sin konsumbutik vilket sätter ribban en aning.

    Den stora avsaknaden av medborgarinflytande och demokrati (exempelvis folkomröstningen i Göteborg för ett par veckor sedan), men visst, anser man att det är "******er" och "rasister" som är orsaken till allt ont så skall man absolut gå i ytterligare ett av dessa fackeltåg och känna sig duktig. Vi har redan världens högsta invandring/flyktingmottagning per invånare sedan årtionden vilket det finns en överväldigande politisk majoritet för så vad är det dessa evinnerliga fackeltåg skall åstadkomma som inte redan är ett faktum?

    Det som är lite matematiskt intressant är påståendet om att Sverige inte skulle klara sig utan världens högsta invandring/flyktingmottagande per invånare då det är en sådan extremt bra ekonomisk affär. Varför då inte exportera flyktingar till krisländer som Spanien och Grekland som humanitärt bistånd så att de kommer på fötter och börjar blomstra?
    Tiggarna ifrån Rumänien är ett annat exempel, denna Rumänska tillgång borde ju medverka och stärka detta fattiga EU land istället för motsatsen med denna logik.
    Känns väldigt egoistiskt av Sverige att roffa åt sig detta kapital när det finns länder ja hela kontinenter som behöver denna resurs mycket bättre än vi som redan är så rika och högutbildade enligt alla våra egna mätningar och sanningar.

    Skulle önska att vi alla inte var så snabba med att etikettera människor med olika PK etiketter och fokusera på kärnfrågorna. En havererad sjukvård och skola drabbar alla oavsett ursprung. En av världens högsta skatter (vilket 10 av Sveriges största företag inte betalar) som ändå inte räcker någonstans drabbar oavsett ursprung och etnisk härkomst så vi sitter alla i samma båt i vilket fall som helst.
    Citat Ursprungligen postat av Sedition Visa inlägg
    Klockrent skrivit, +1 på den.
    Ja. + 1 på detta.Bra skrivet.
    Fuck cancer

  18. #18
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	396997_347931791905453_100000659047518_1128259_1648016357_n.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	16,7 KB 
Id:	15608

    - - - Uppdaterad - - -

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1780759_644308092297670_1384526190_n.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	68,2 KB 
Id:	15609

  19. #19
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11


    Smart uttalande av en politiker med hönshjärna modell mindre.
    Fuck cancer

  20. #20
    Kära Robbbull.

    Väljer att kommentera ditt tidigare inlägg #18 i denna tråd utan citat då jag inte vill vara delaktig ens via citat att sprida dessa fördomar och hat.

    Det översta inslaget i ditt inlägg #18 är ingenting annat än ihopfabricerad politisk hat propaganda. Att använda andra människor tagna ur helt andra samanhang (i det här fallet en Hollywood produktion) utan dess medgivande är inget hedrande. Att använda politiska demokratika partiers symboler för egna syften som dessutom är falska och ihopdiktade av politiska motståndare är även det ytterst beklagansvärt.

    Om detta hade haft en människa av mörkare hudfärg med samma budskap och påståenden och/eller tillsammans med annan partisymbol ifrån valfritt riksdagsparti så hade du garanterat redan varit polisanmäld.

    Att kränka en annan individ genom att göra sig lustig över eventuella fysiska eller mentala tillkortakommanden och dessutom koppla det till ett enskilt parti och med påhittade politiska budskap och värderingar är under all kritik i alla dess former.

    Nej, jag är inte humorbefriad och överkänslig. Jag förstår vinklingen. Men att kalla andra för rasister och inavlade och underförstått mindre vetande för att man har en ljus hudfärg är visserligen inte olagligt vilket motsatsen är om personen på bilden hade haft en annan hudfärgar med likartad text i motsatt riktning i detta land men ganska osmakligt oavsett.

    Vad ger Dig själv rätten att peka ut hudfärg, folkgrupp eller geografiska områden och misskreditera någon annan människa/grupp på det sättet?

    Vad det gäller det nedre budskapet i ditt inlägg #18 så tycker jag att det har en relevans såvida texten på bilden är ett korrekt och sanningsenligt citat av en officiell partiföreträdare (samma person som på bilden?). Det är beklämmande om man inte har mer koll om man säger sig företräda ett parti av det slaget som i det stora hela är ett enfrågeparti baserat kring härkomst. Det kanske är en av många anledningar till varför dylika partier aldrig kommer att få någon parlamentarisk framgång vilket man förmodligen skall vara glad över av många skäl inte minst om det är med sanning överensstämmande att företrädare påvisar sådan uppvisad bristande kunskapsnivå i sin förmodade enda huvudsakliga hjärtefråga, hur är det då med kvaliteten även på resten av tankegodset kan man fråga sig.

    Min personliga uppfattning är att det skall vara mycket högt i tak och plats även för obekväma sanningar men att föra fram förljugen politisk propaganda under falsk flagg är att passera en gräns för vad som är moraliskt försvarbart.
    Senast redigerat av -+ ViKing +- den 2014-10-05 klockan 06:34.
    "If the freedom of speech is taken away then dumb and silent we may be led, like sheep to the slaughter."
    -George Washington

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Första Harleyn, första forumet.....
    Av Jesper Sideburn Paulsson i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-04-09, 15:11
  2. Har nu köpt min första hoj!!
    Av moagnes i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 11:38
  3. Vad var din första hoj ????????????
    Av Bikebandit i forum Off Topic
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 17:09
  4. Köpa sin första HD
    Av hunky i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-11-15, 20:57
  5. Värsta rökat!
    Av robbbull i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 08:57

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •