Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Twin cam 88

  1. #1
    Contributor

    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    86
    Tackad: 0

    Twin cam 88

    Nån som vet om dom första Twin cam motorerna 99-00 har några typiska fel håller på och kollar på en Night Train -00 och en Super Glide Sport 1999 Twin Cam??

    Mvh

  2. #2
    OK

    TC-motorerna 99-06 e egentligen sådär..
    Just -99 hade ett konstruktionsfel på kamdrivningen. Bakre kammen hade krysskilsspår t kedjedrevet.
    Blev inte bra.. HD körde förläng garanti och DE FLESTA är bytta till nya typen m splines.
    -99 har ju dessutom gamla typen av hjullager och gamla bromsarna
    -99 Dyna Sport är en trevlig hoj att köra Skulle säga 65-85 ber på skick och mil `
    (Rätt svårsåld hoj om du tröttnar på den..) Pruta!

    -00-06 upp har åxå probs m kamdrivningen. H-D ändrade 07 (06 på DYNA)
    Har sett exempel på nerslitna kamkedjespännare efter 3500 mil Konstruktionen e sådär..
    Om du köper skulle jag råda dig att ta bort locket och kolla spännarna (R.T.F.M)
    Det blir ett herrejössesras om dom pajar, Har städat upp ett sånt = bakelit-junk i hela motorn + oljepumpsras
    Att byta spännare + inre kamlager ca 5-6
    H-D har ett up-grade kit som ändrar till nya typen -07 spännare som funkar bra (Kör den själv i 2 motorer)
    Ca 3700 fr US + jobb

    Softail N-T e en mkt populär modell= lättsåld Kanske ett klokare köp?
    90-110 / skick/mil

  3. #3
    Contributor

    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    86
    Tackad: 0

    Dyna sport vill han ha 85k för gått ca: 1400mil och den har haft typ 5-6 ägare, och N-T får jag för 90k 4000mil men det är 1 ägare sen ny och den är som ny hojen i skick då fick det bli N-T..


    Tusen tack
    Jimmy

  4. #4
    Night Train i nyskick f 90 låter helt rätt
    Dock som jag sa : den har gått 4000 .. Ta bort locket och kolla kamkedjespännarna!
    Tar 10 min + 100 för en packning

    R.T.F.M eller ta hjälp av nån som vet
    O

  5. #5
    Contributor

    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    86
    Tackad: 0

    Yes det blir det första jag gör det är en äldre herre som ägt den sen ny det är inte ofta man hittar nått sånt

    Tusen Tack igen

    Mvh
    Jimmy

  6. #6
    V.I.B Fonves avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    683
    Tackad: 6

    kanske lite Off topic men iallfall...

    Skulle jag bara vilja slå ett slag för Onatop´s svar. Klockrena informativa svar som ger oss som är i startgroparna att köpa hoj viktig kunskap.
    Så tack till Onatop, admin mfl. som är villiga att ta er tid att besvara våra "dumma" frågor.

    //Greven

  7. #7
    Jag skulle våga säga att det inte e någon fara att handla någon twincam hoj, bara man har skött servicen som man ska. då dom återkallade alla tc-00 modeller pga lager strul o dom flesta har säkert bytt dom då det ingick i garantin... jobbar själv med harley hela dagarna o kan väl inte påstå att det e något större problem med dom tidiga tc motorer, men självklart så finns det ju sönderskruvade ex...

  8. #8
    Contributor

    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    86
    Tackad: 0

    Hej igen det blev en night train -04 på 2400mil med Fatboy framdäck lite luft o buller motiv lack m,m riktigt nöjd.
    Men nu ska jag börja på ett Soflail bygge av en Walz ram och har bestämt mig att använda en TC motor. Har hittat en komlett drivlina TC 88" som suttit på en ultra-03:a gått 1500mil är det likadan som sitter i Night Train har fått för mig att det är nått som skilljer dom åt??

    Mvh
    Jimmy

  9. #9
    Jimmy !

    Nej !!ULTRA FLH har TC A motor och en låda som bara finns i Electra, Road King, Street Glide!!
    Vet inte vilken WALZ du e inne på men du behöver antingen ett drivpaket m TC B motor och låda fr en Softail -00 upp
    eller en TC A motor m adapterplatta baktill och en Softail Evo-låda 5 pet (alt ULTIMA el dylikt)
    Sätt in en bild på ramen så kan jag klargöra
    O

  10. #10
    Eller..
    Skit i det överprisade Walz-junket och låt Ronna o Gugge på UCC bygga ball ram till Electra-drivpaketet!
    Du får ramen som DU vill! Rake, stretch , sitthöjd...
    ( Jag gissar att du fått bra deal på drivpaketet..)
    Electra har liksom Dyna oljetanken under lådan = möjligt att bygga tajt och väldigt lågt

  11. #11
    Contributor

    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    86
    Tackad: 0



  12. #12
    Contributor

    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    86
    Tackad: 0

    Nja får hela för runt 60 billit vet inte ? Tycker fan om Walz hojarna så vill nog prova mig på ett sånt bygge
    Dom på UCC har grymt mycket att göra eller? kanske se vad dom ska ha för att bygga ramen iallafall

  13. #13
    Contributor

    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    86
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Onatop Visa inlägg
    Jimmy !

    Nej !!ULTRA FLH har TC A motor och en låda som bara finns i Electra, Road King, Street Glide!!
    Vet inte vilken WALZ du e inne på men du behöver antingen ett drivpaket m TC B motor och låda fr en Softail -00 upp
    eller en TC A motor m adapterplatta baktill och en Softail Evo-låda 5 pet (alt ULTIMA el dylikt)
    Sätt in en bild på ramen så kan jag klargöra
    O
    är det en sådan som på bilden som sitter på en Ultra då eller är jag helt ute och seglar??



  14. #14
    Du är helt rätt ute JimmyC. Jag har själv letat ramar för TC A motorn för några år sedan, men det finns knappt nåt färdigt om ens nån
    Men håller med onatop, bygga på en A.motor är rätt koolt, och unikt .

    *Nu är ju TC A gummiupphängda i originalramarna, men du fäster TC A stelt i en customram, onatop?


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  15. #15
    Admin: Ja, TC A motorn har samma fästen fram som EVO och baktill drar man dit en adapterplatta (BikeLine 1400:-)
    så får man EVO-bultmönster bak = passar i EVO-Softailram typ -84-99 + alla aftermarketramar
    till detta trans 94-05 och 5/6 pet låda typ 84-99, Då blir det stelt monterad TC A-motor
    (Kör själv m S&S Twin Cam block m EVO-fästen i alla 3 hojar)

    Jimmy: Drivpaket på bilden e ett nyare 6 vxl 07 upp. Skiljer lite fr det 5 vxl drivpaket fr 03 du hade på G
    Såvitt jag kan se e WALZ-ramen på bilden avsett för TC B drivpaket 00-06
    TC B motorn funkar BARA med "Sin egen" TC B låda pga "puckeln" baktill för balansaxlarna
    B motor e inte svårt att hitta. Låda? köp ett lådhus ca 5 i Sve + en beg 5 vxl drevsats på Ebay o klappa i
    Känner flera som kör TC B paket i choppers , UCC har byggt flera funkar kanon
    Har även sett ett par hojar som kört DYNA-paket i låga hojar, kompakt drivpaket m oljetank under lådan
    praktiskt. Man slipper bygga oljetank, slangar o skit. Gäller att hitta en plats för batteriet bara'
    Dyna = "långa" gummiupphängda drivpaket Electra= "korta" gummiupphängda drivpaket

    Slå en sign t Ronna på UCC 08-7764945 Hälsa fr Mårten (Dom har åxå kompletta TC B drivpaket på hyllan)

    BTW Kolla Walz på bilden Var sitter uttaget f bensinkranen? 8L i den tanken ?+ att n du har 2 L kvar
    åker all soppa bakåt o motorn stannar.....

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Onatop Visa inlägg
    BTW Kolla Walz på bilden Var sitter uttaget f bensinkranen? 8L i den tanken ?+ att n du har 2 L kvar
    åker all soppa bakåt o motorn stannar.....
    Haha,,,ja, fan vad dumt...


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  17. #17
    Contributor

    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    86
    Tackad: 0

    Grymt, tack som fan för alla bra svar. Grymt sugen på en TC A motor nu faktiskt kan bli snyggt och rent utan massa slangar , det går ju beställa ramen med fästen för just den motorn batteriet får plats i oljetanken som nu inte är till nån användning det här gillar jag e;

    Tackar tackar igen
    Jimmy

  18. #18
    Beroende på ram, kan du sätta på Nash "Juice Bag". en väska för batteriet, med snabbkontakt





    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  19. #19
    Det finns ett rätt nytt Batteri... Litet som fan. Ska ta reda på vad det heter. Funkar bevisligen i en Street Bob 2008.



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  20. #20
    Nu ska vi se....




    :thumbs up smiley:


    OEM battery died on my Bob this month, so looking for something better i ordered an Odyssey PC535 dry cell...

    THEN i saw this,, this battery weighs just 1.6lbs ! has been used on an 1800 v-twin with no issues etc

    Has anyone used one of these or know anything about them,, $250 is a lot of corn,, but worth it if its OK as its 10lbs lighter than the Odyssey let alone a stock POS..



    Får fram att det lilla heter: speedcelltechnologies...

    http://www.twowheelforum.com/showthread.php?t=26399

    Köpes här: http://www.motowheels.com





    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-03, 20:09
  2. Castrol V twin olja.
    Av Noyen i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 20:37
  3. harleyforum.se i senaste numret av Big Twin
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-30, 22:06

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •