Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Nej till reflex på registreringsskylt :(

  1. #1

    Angry Nej till reflex på registreringsskylt :(

    Nej till reflex på registreringsskylt

    Sveriges Motorcyklister, SMC, har kämpat för en regeländring så att det ska bli tillåtet att ha reflex eller reflekterande dekal på registreringsskylten. Svaret från Transportstyrelsen är nej.
    En riksdagsman motionerade i ärendet men frågan hänvisades till Transportstyrelsen som nu sagt nej, och hänvisar till att inget annat än det som satts på skylten vid tillverkning får finnas där.
    SMC har till Transportstyrelsen framfört att ett vanligt fel vid kontrollbesiktning av motorcykel är avsaknad av reflex. Sedan förra året finns inget krav att kontrollmärke ska fästas på skylten. Därför tyckte SMC att det skulle vara en bra idé att tillåta reflex eller reflekterande dekal på kontrollmärkets gamla plats. Det tycker inte Transportstyrelsen eftersom det försvårar visuell avläsning med hjälp av APRC-kittade kameror (som vi skrev om under tisdagen). Dessutom understryker dom svaret genom att meddela att det inte är tillåtet att fästa en dekal på den bakre skylten och att böter är 500 kronor. Brottet rubriceras som otillåtet tecken eller märke på registreringsskylt.

    Källa: Motorrad


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  2. #2
    Hagis
    Guest
    Vad jag inte förstår är VARFÖR ens en reflex? Vi har väll bakljus precis som bilister, och dom har väll inget krav på reflex? Eller har jag fel.....

  3. #3
    V.I.B henkeths avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    31
    Tackad: 0

    Du har fel, bilar måste ha reflex bak, men den sitter oftast integrerad i bakljusglaset.

  4. #4
    Njae... anledningen till att ha reflex är om du blir ståendes vid vägkanten, så syns ditt fordon även om ljuset är av och det är mörkt. Så inte helt fel egentligen. Sen kan man ju tycka vad man vill om placeringarna. (hela nummerplåten är ju reflex)


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  5. #5
    Märkligt nog..
    Jag har besiktat 14 hojar i vår, alla med en reflex limmad på skylten... Bes sa inget om detta!?

  6. #6
    Som vanligt är det säkert olika från station till station och gobbe till gobbe SAMT fredag eller måndag

    Finns många fall. EX. jag besiktiga en Sporre -01 med stelbensstag, inga problem, MEN; tre veckor senare, på samma station, annan gubbe, gick det inte med polarens Sporre -02. Han fick hem och skruva på fjädrarna


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  7. #7
    V.I.B Foffos avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    81
    Tackad: 0
    ..........
    Senast redigerat av Foffo den 2011-07-07 klockan 18:14. Anledning: Borttaget av Foffo.
    Kom alltid ihåg att du är helt unik, precis som alla andra.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Som vanligt är det säkert olika från station till station och gobbe till gobbe SAMT fredag eller måndag

    Finns många fall. EX. jag besiktiga en Sporre -01 med stelbensstag, inga problem, MEN; tre veckor senare, på samma station, annan gubbe, gick det inte med polarens Sporre -02. Han fick hem och skruva på fjädrarna
    Kan du förklara det där med stelbensstag för mig?
    Jag har kört hoj i 30 år och aldrig fattat vad de är bra för. Första gången jag såg det var på hojarna till några (inte för att vara tyken eller otrevlig, men jag vet inte hur jag ska beskriva dem annorlunda) wannabee hardcore bikers, som hade satt på sådana stag. Deras förklaring var att de körde minsann "inga jävla originalcyklar" utan det var custom som gällde, och "stelben ska det vara, så det så". Jag som kört stelbenare i många år har lite svårt att fatta varför man byter ut fjädern mot ett kromat stag. Vill man åka stelben bygger man väl om/byter ramen? Men det är klart, de här killarna hade väl inte 5:a i trä och metallslöjd, så det var väl deras sätt att "bygga chopper".
    Det vore kul att veta om det finns någon annan anledning som inte jag har fattat.
    Ride hard or stay at home!


  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av patrik151515 Visa inlägg
    Kan du förklara det där med stelbensstag för mig?
    Javisst Min orsak och mitt problem: Jag tröttnar på allt för snabbt, men måste testa allt en gång

    Eftersom jag är allergiskt mot mellanrummet mellan däck och skärm man får på fjädercyklarna så har man ett par val.

    1. Kapa ramen och svetsa på en stelbensrumpa, vilket jag gärna skulle göra om jag hade resurer och tid.
    2. Byta ut hela ramen mot en stelbenare. vilket jag gärna skulle göra om jag hade ännu mer resurer och och ännu mer tid.
    3. Sätta på stag för en lusentapp som tar 20 minuter, sen ut och gasa.

    Som parentes måste jag säga att jag blev positivt överraskad över att det inte var så jävligt att köra stelbenare.
    Rasta tom med en sportBMW med min 883 på de krokiga vägarna mot österlen :thumbs up smiley:

    MEN 15151515, jag kommer att skaffa en RIKTIG stelbenare en dag då det är det snyggaste i mina ögon....

    Här är hojen ifråga:



    Målet en dag...typ (fast med en Shovelmorot)





    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  10. #10
    Såhär kunde själva 883:an bli med en riktig rumpa i photoshop.....

    Före:


    Efter:


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  11. #11
    Reflexen ska la va godkänd och det är den inte på ett harley orginalglas, Dvs E-märkt och då skall det till en extra reflex.
    Tror jag...

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Onatop Visa inlägg
    Märkligt nog..
    Jag har besiktat 14 hojar i vår, alla med en reflex limmad på skylten... Bes sa inget om detta!?
    Besiktade min i våras med samma placering utan problem, det enda besiktarn sa vad: Höhö, den här har du väl satt dit idag..?

  13. #13
    Det verkar skilja väldigt mycket beroende på var man besiktar hojen, och vilket humör besiktningsmannen/kvinnan är på. Själv så har jag plockat bort min, men kommer sätta dit en när jag ska besikta ivår.

  14. #14
    Besikta en cykel utan reflex bak en gång, då säger han till mig :" du saknar reflex bak, det är ju ombesiktning på det. Men spring in till tjejerna i kundmottagningen å köp en för 5:- , så väntar jag!" Då sålde dom självhäftande reflexer inne på kontoret! Gick väl till kaffekassan antar jag! Å jag fick godkänt!

  15. #15
    Trams ! ... sätter på reflexhelvetet bara vid besiktning tillsammans med jätteskylten ... f.ö. har jag nu kört 7000 mil med min lilla skylt och utan reflex och faktiskt inte blivit stoppad en enda gång av haffa

  16. #16
    Ngn som vet vilket som ger högst böter, om man har reflexen på skylten eller om man tar bort den och kör utan?
    Sak nämligen till Chappen och det lär ju vara en hel del kontroller i det området......

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av patrik151515 Visa inlägg
    Kan du förklara det där med stelbensstag för mig?
    Jag har kört hoj i 30 år och aldrig fattat vad de är bra för. Första gången jag såg det var på hojarna till några (inte för att vara tyken eller otrevlig, men jag vet inte hur jag ska beskriva dem annorlunda) wannabee hardcore bikers, som hade satt på sådana stag. Deras förklaring var att de körde minsann "inga jävla originalcyklar" utan det var custom som gällde, och "stelben ska det vara, så det så". Jag som kört stelbenare i många år har lite svårt att fatta varför man byter ut fjädern mot ett kromat stag. Vill man åka stelben bygger man väl om/byter ramen? Men det är klart, de här killarna hade väl inte 5:a i trä och metallslöjd, så det var väl deras sätt att "bygga chopper".
    Det vore kul att veta om det finns någon annan anledning som inte jag har fattat.
    Hahahaha! Så jävla RÄTT skrivet!!!!

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Darkforce Visa inlägg
    Ngn som vet vilket som ger högst böter, om man har reflexen på skylten eller om man tar bort den och kör utan?
    Sak nämligen till Chappen och det lär ju vara en hel del kontroller i det området......
    Jag har min på skylten och kommer åka dit så.
    Det stämmer med kontrollerna på Chappen.
    Hörde igår att de satt upp 2 områden där de tar in hojar för kontroll.

  19. #19
    Tack Stefan, vet du vad dom kollar, bara körkort och nykterhet eller även buller m.m.?

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Onatop Visa inlägg
    Märkligt nog..
    Jag har besiktat 14 hojar i vår, alla med en reflex limmad på skylten... Bes sa inget om detta!?
    Antar att det inte bedöms av SBP? Dom bedömer säkerhet till största del och lägger inte så stor vikt vid laglighet..... Samma här, aldrig gnäll om tejpad reflex på skylten...

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Reflex på Softail bakskärm snabba tips! :D
    Av mtf i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 21:56
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 22:35
  3. Regskylt, reflex, baklampor och blinkers. Vad gäller?!??!
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-03-12, 17:51
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 18:16

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •