Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur ofta byta oljor.

  1. #1

    Hur ofta byta oljor.

    Hej jag undrar lite hur ofta ni byter oljan i trans och växellåda. En gång om året samtidigt med motoroljan , eller efter visst antal mil .

  2. #2
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Jag byter varje år vid årlig service.
    There are no problemsonly solutions

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Vxl har väl 160 mil sen 3200 mil om jag minns rätt,om jag byter i trans/motor beror på hur många mil jag kört.
    Vanligtvis varje höst men har hojen gått lite känns det lite onödigt.Kör med superpremium 5 micron oljefilter.
    Fuck cancer

  4. #4
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Växellådan behövs inte bytas lika ofta som övriga oljor men de flesta byter nog den varje höst ändå.
    Tänk bara efter hur ofta du byter olja i bilens växellåda?

  5. #5
    Har kört endast150 mil sen jag servade förra hösten, tror det får räcka med endast motoroljebyte och filter iår.

  6. #6
    De gamla fyrväxlade växellådorna kan släppa in en del vatten så då är det ju perfekt om man byter varje höst. Men det är ingen katastrof om man hoppar ibland heller. Kolla oljan, ser den ut som vispgrädde, byt!

  7. #7
    Det är en softail från 2009 så det är nog ingen risk att få in vatten i lådan, men skadar inte att kolla skicket på oljan ändå.

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av sixten Visa inlägg
    Det är en softail från 2009 så det är nog ingen risk att få in vatten i lådan, men skadar inte att kolla skicket på oljan ändå.
    Jag har kört 2000 mil sen förra vxl oljebytet och oljan ser lika fin ut nu som efter bytet.
    Fuck cancer

  9. #9
    Hej på er en fråga har köpt en softail 00:a och skall byta motorolja, var sitter avtappnings pluggen ???

  10. #10
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Det går en slang ner från oljetanken och en avtappningsskruv sitter i ramen bak vid svinginfästningen typ.

    - - - Uppdaterad - - -


  11. #11
    Tack för infon. Funkade ju galant.

  12. #12
    Jag byter motorolja var 300:e mil och växel/trans var 600:e. SBK Racing 15W50 i motorn och Redline i Vxl/trans

  13. #13
    Jag har min hoj i varmgarage nattetid och kör sällan kortare sträckor eller när det regnar. Enligt Harley-Davidson räcker det då att byta motoroljan var 800 mil även om det skulle gå ett par år mellan. Moderna oljor är gjorda för att klara flera tusen mil så att byta var 800 mil är med god marginal innan den hunnit bli dålig. Detta förutsatt att inte hojen står utomhus i ur och skur eller körs korta sträckor, då bör man byta varje år eller ännu oftare. Oljan i kopplingen ska bytas var 1600 mil och i växellådan var 3200 mil. Men även där gäller sunt förnuft med hur hojen körs och förvaras. Bättre att byta för ofta än för sällan.

Liknande ämnen

  1. Byta till 12" styre utan att byta kablar?
    Av Mattias Y i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-25, 17:59
  2. Att byta med
    Av Ozzy i forum Bytes / Skänkes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 02:33
  3. oljor
    Av peppes i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 21:05
  4. Byta oljor
    Av Ducktail i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 12:50
  5. Hur många Harleys har ni haft/hur ofta byter ni?
    Av Ozzy i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 00:25

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •