Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Är min mappad?

  1. #1

    Är min mappad?

    Hej,

    Nu blottar jag min okunskap - igen - men det får ni hålla till godo med. Jag köpte en Road King (2005, EFI) i vintras och har nu kört ett par hundra mil. Jag har inte funderat så mycket utan mest tutat och kört.

    Nu börjar jag undra om den är mappad och bänkad. Borde den vara det? Det sitter SE-rör på den (har ej skuvat av luftburken och kollat vad det är för filter). Jag tycker den går bra om än att den smäller en del i eftertändningen.
    Ibland får jag PMS. Parked motorcycle syndrome.

  2. #2
    Det finns en del att hämta i en bra bänkkörning även för en hoj som är helt original. Jämnare gång, lägre förbrukning samtidigt som man kan locka ur kanske 10% häst så ja, jag tycker den borde vara bänkad!

  3. #3
    Om den är bänkad borde du väl ha fått med en RaceTuner eller en Power Commander vid köpet, i annat fall är det troligaste att det endast är en
    standard mapp inlagd antar jag....., och ja, precis som Martin säger, man får ut mer effekt och jämnare gång efter en bänkning.

  4. #4
    Även om det är en standardmapp inlagd så borde du ha fått en SuperTuner eller PowerCommander med. En SuperTuner gifter sig med hojen den först används på och går sen inte att använda på andra hojar. En PowerCommander måste vara inkopplad hela tiden. Att det smäller vid gasavdrag behöver inte betyda att den inte är bänkad. Min Fat Bob är bänkad av "Osten" i Härryda men smäller trots det. I övrigt går den bra och det är klar skillnad mot innan bänkningen. Den fick dock inte tändningen justerad av någon anledning vilket tydligen Båging på Mek1 i Lidköping brukar göra för att få ut ytterligare lite kräm.

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Min Fat Bob är bänkad av "Osten" i Härryda men smäller trots det.
    Det gör min med och den är också bänkad.
    Fuck cancer

  6. #6
    Ja, att den smäller lite gör inte mig ngt - tvärtom

    Jag skickade mail till Bikeline som vill ha 3495:- för PC-V och sedan 2895:- för montering + dyno & justering. Totalt 6390:-. Det kan vara rimligt? Men får man ut så mkt för de pengarna?
    Ibland får jag PMS. Parked motorcycle syndrome.

  7. #7
    Smällarna beror nog på att rören inte tätar mot cylindrarna.
    Byt packning och dra till ordentligt innan du drar resten av röret i fästena.

    Lappningen ligger där.
    Men är det fixat och hojen är svensksåld. Ser dom det i systemet om du ringer återförsäljaren.
    L
    Det är aldrig för sent att ge upp

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    skåne
    Inlägg
    27
    Tackad: 0
    En annan bra grej är att hojen går svalare efter en mappning.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Latjo Visa inlägg
    Smällarna beror nog på att rören inte tätar mot cylindrarna.
    Byt packning och dra till ordentligt innan du drar resten av röret i fästena.
    Justeringsfråga enligt vissa mappare. Svårt/omöjligt att få bort helt enligt andra. Läcker gör det i vart fall inte och det verkar vara ett vanligt fenomen.

  10. #10
    Blåser liv i min egna gamla tråd...

    Fick besked att min Road King blev mappad för steg 1 när luft och buller installerades och att detta gjordes med:

    Det är gjort med den första versionen från screamin eagle som var en engångscartridge, ingenting som följer med hojen och går ej att använda igen.
    Det kanske inte är den ultimata mappningen men säkerligen helt okej - eller?

    Ända sedan jag köpte hojen tycker jag att den går på lite för höga varv vid tomgång. Och får inte riktig till det där härliga HD-dunkande ljudet. Sen vet jag att EFI inte går att jämföra med förgasare men ändå.. Min egentliga fråga är om jag hade vunnit något på att mappa om den igen och då köra på typ PowerCommander? Eller det blir kanske bara kostsamt?
    Ibland får jag PMS. Parked motorcycle syndrome.

  11. #11
    PowerCommander hade jag undviktigt om jag vore dig. Det är en så kallad piggybackbox som sitter mellan motorns ECU/dator och styrdelar (injektorer, mapsensor, tempgivare osv.) och förvränger/justerar data för att uppnå en önskad förändring. H-Ds egen "SuperTuner" ger fullständig tillgång till alla justerbara tabeller i cykelns ECU. Blir mer exakt och bättre under förutsättning att man lämnar in hojen till någon som kan systemet bra. Samt att man slipper ha den monterad efter mappningen. Och ja en riktig mappning är bättre än en standardmapp. Går dessutom att justera ner tomgången något.

Liknande ämnen

  1. Mappad med nya tändkurvor?
    Av Wenna i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-06-29, 11:17
  2. Byte av luftfilter på redan mappad hoj
    Av Fonve i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-10, 19:52
  3. Mappad hos Evenson..:)
    Av harly2006 i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-26, 23:24

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •