Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 92

Ämne: Första bygget.

  1. #1

    Första bygget.

    Tänkte inte ha någon byggtråd då detta blir mitt första försök att bygga och kommer antagligen ta en jävla tid, men kan ju samtidigt vara ett bra sätt att ställa alla möjliga och omöjliga frågor som kommer dyka upp så här kommer en iaf. Grunden är en sportster 1200 -03 motor, en Paughco stelbensram med alla standard mått, 21" framhjul o 16" bak. Började med att montera en hd springergaffel men tyckte nog inte det blev riktigt bra. Blev lite klumpig i fram o lite konstigt med försprång osv. Det kan man nog fixa till med lite andra styrlager som har lite rake, men jag bytte till originalgaffeln o det blev bättre. Passade även på att provmontera motorn för att få en bättre bild av hur jag ska gå vidare..





    Testade med original tank och bak skärm med för att se hur det skulle se ut. Inte helt fult, men samtidigt inte alls vad jag har för bild i huvudet.



    Ny tank beställdes idag. Då ramen har fästen för fat bob tank så blir det till att ta fram vinkelslipen och kapa bort dessa. Även oljetank beställdes. Kommer antagligen bli konvertering till kedja med.
    Senast redigerat av Hardrockhair den 2014-09-02 klockan 11:49.

  2. #2

    Jävligt modigt och grymt!
    Men hur kan det bli fel med springer?
    http://harleyforum.se

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Coax Visa inlägg

    Jävligt modigt och grymt!
    Men hur kan det bli fel med springer?
    Tack, måste ju börja någon gång. Inget fel med springer, en smaksak bara.

  4. #4
    Provmonterade bakre bromsok idag. Kan nog fungera om man svetsar fast en liten "klack" som håller det på plats. Vad tror ni?

    Senast redigerat av Hardrockhair den 2014-09-02 klockan 11:40.

  5. #5
    Springer är ballt och kul som fan att du ger dig på bygget .

  6. #6
    Coolt!! ser fram emot resultatet

  7. #7
    Linjerade in bakhjulet idag. Hur noga är det egentligen att det är 100 procent i centrum? Vilken marginal kan man ligga mellan?
    Senast redigerat av Hardrockhair den 2014-09-02 klockan 11:30.

  8. #8

  9. #9
    Inte jätteviktigt. Vissa svarvar om hjuldistanserna för att få dit bredare däck och därmed halar hjulet åt sidan.
    Viktigast är att remmen/kedjan linjerar såklart!
    Trägen vinner!

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Inte jätteviktigt. Vissa svarvar om hjuldistanserna för att få dit bredare däck och därmed halar hjulet åt sidan.
    Viktigast är att remmen/kedjan linjerar såklart!
    Tack!

  11. #11
    Det går inte snabbt, men det går långsamt...





    Senast redigerat av Hardrockhair den 2014-09-02 klockan 11:26.

  12. #12
    Grymt, ska följa tråden med intresse

  13. #13
    En undran här. Jag har bytt bakhjul till ett original sportster hjul. När jag spänner hjulaxeln så snurrar det riktigt trögt. Vad beror detta på?

  14. #14
    Fel moment, koniska lager som du pressat sönder, för långa distanser etc. Vad ör det för lager?
    Utan beltremmen på så ska det snurra lika fint som i fram.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Fel moment, koniska lager som du pressat sönder, för långa distanser etc. Vad ör det för lager?
    Utan beltremmen på så ska det snurra lika fint som i fram.
    Har inte en aning om vad det är för lager. Det är ett original sportster 03 hjul som satt på donatorhojen. Behöver inte spänna särskilt hårt innan det börjar snurra trögt...

  16. #16
    Raka lager 00- framåt
    Momenten ligger enligt boken strax över 80nm. Är distanserna för långa kanske lagren kläms ihop o har gått sönder. Har du gjort egna distanser eller är det bolt-on?



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  17. #17
    Har du börjat montera dit bakskärmen, det är ett helvete? Men jag har några tips.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Har du börjat montera dit bakskärmen, det är ett helvete? Men jag har några tips.
    Har inte kommit dit än. Måste få ordning på bakhjulet först o kränga på mitt fina Avon safety MKII däck. Men alla tips mottages!

    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Raka lager 00- framåt
    Momenten ligger enligt boken strax över 80nm. Är distanserna för långa kanske lagren kläms ihop o har gått sönder. Har du gjort egna distanser eller är det bolt-on?
    Är färdiga distanser i olika längder som jag pillat dit. Ska kolla i helgen vad det kan vara som är galet.. Tack för tipsen!





    —--------------
    All comfort was sacrified for style[/QUOTE]

  19. #19
    Du skall alltså ha kedja? Du måste sätta dit nya drev och ny kedja samt bakhjul och se till att hjulet är på främre delen av injusteringen, i alla fall inte längre bak än mitten. Detta för att du skall kunna justera kedjan allt efter att den sträcks/slits. Sedan lägger du bakskärmen på ditt nya pumpade bakdäck med lämplig distans emellan. Oljeslangar, gammal kedja eller något. Gör det inte för tajt om du skall använda hojjen på riktigt. Tänk på att däcket växer lite när du kanske kör 180 blås! Sedan gäller det att sätta fast skärmen, skall du ha sissy eller någon annan typ av skärmstag? Med en bra fastsättning behövs inte påsvetsade förstärkningar och konstigheter utan bara bra fastsättning med ett par skruv fram och någonstans bakom mitten.
    Ursäkta om det är lite för basic, men detta är svårt för mig!

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Raka lager 00- framåt
    Momenten ligger enligt boken strax över 80nm. Är distanserna för långa kanske lagren kläms ihop o har gått sönder. Har du gjort egna distanser eller är det bolt-on?
    Har kollat lite närmre nu och problemet är att när jag spänner axeln så lägger sig innersta bromsklossen mot bromsskivan. Tror att distansen mellan lager o bromsok är lite för lång? 12,8 mm får jag måttet på den spacern till. Har ej original spacern.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style[/QUOTE]

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Du skall alltså ha kedja? Du måste sätta dit nya drev och ny kedja samt bakhjul och se till att hjulet är på främre delen av injusteringen, i alla fall inte längre bak än mitten. Detta för att du skall kunna justera kedjan allt efter att den sträcks/slits. Sedan lägger du bakskärmen på ditt nya pumpade bakdäck med lämplig distans emellan. Oljeslangar, gammal kedja eller något. Gör det inte för tajt om du skall använda hojjen på riktigt. Tänk på att däcket växer lite när du kanske kör 180 blås! Sedan gäller det att sätta fast skärmen, skall du ha sissy eller någon annan typ av skärmstag? Med en bra fastsättning behövs inte påsvetsade förstärkningar och konstigheter utan bara bra fastsättning med ett par skruv fram och någonstans bakom mitten.
    Ursäkta om det är lite för basic, men detta är svårt för mig!
    Tackar! Absolut inte för basic. Är själv helt grön o lär mig allt efter som.

Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Hjul till bygget
    Av Glenn i forum Säljes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-12, 23:28
  2. DYNATANK TILL BYGGET!
    Av HD freak i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-12-28, 14:56
  3. Blandade delar till bygget!
    Av Hd1340 i forum Säljes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-10-28, 22:00
  4. Fram och bakdäck till bygget?
    Av Glenn i forum Säljes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 21:58
  5. Kanske en ball grej till bygget?
    Av admin i forum Custom & Byggen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 18:50

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •