Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Livslängd bakdäck

  1. #1
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Livslängd bakdäck

    Tjena! Monterade ett Mezeler880 däck på hojen juli förra året.Har kört 500-600mil sen dess. Skjutsar ganska mycket och har väl kört 300-400 mil med packning och skjuts.Under semestern var vi i Dalarna och Värmland och körde och sista dagen när jag körde hem från Åmål så började hojen att vibrera på motorvägen i 100-110km/h. Kändes som med bil när man har obalans i nåt hjul. Kom hem och kollade bakdäcket så såg faktiskt mitten lite slitet ut.Tänkte att ett däck ska ju hålla mer än 500-600 mil oavsett om man kör med skjuts o packning Är det någon som har erfarenhet av detta?
    There are no problemsonly solutions

  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    Dec 2012
    Ort
    Bornholm/Höör
    Inlägg
    38
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Tjena! Monterade ett Mezeler880 däck på hojen juli förra året.Har kört 500-600mil sen dess. Skjutsar ganska mycket och har väl kört 300-400 mil med packning och skjuts.Under semestern var vi i Dalarna och Värmland och körde och sista dagen när jag körde hem från Åmål så började hojen att vibrera på motorvägen i 100-110km/h. Kändes som med bil när man har obalans i nåt hjul. Kom hem och kollade bakdäcket så såg faktiskt mitten lite slitet ut.Tänkte att ett däck ska ju hålla mer än 500-600 mil oavsett om man kör med skjuts o packning Är det någon som har erfarenhet av detta?
    Hej

    Jeg har efterhånden nedslidt nogle Metzeler 880 Bagdæk.
    Jeg kører på en Ultra og min erfaring er omkring 2200-2300 mil på et Bagdæk.
    Nu har jeg et Michelin Commander 2, som kom på fornyeligt,det har kørt 1200 Mil,det har et fantastisk vejgreb og de taler om at det sku være utroligt slidstærkt.
    Det er ikke meget slid indtil videre jeg ser på det.

    Mvh Lars

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Dec 2012
    Ort
    Bornholm/Höör
    Inlägg
    38
    Tackad: 0
    En lille korrektion

    Var inde og se i mine noter.
    Jeg har kørt imellem 1900-2200 Mil på Metzeler 880 bagdækkene😄

  4. #4
    V.I.B Fullsizes avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    96
    Tackad: 0

    Hade Metzeler på till nu och det var slitet men inte slut efter 1450 mil. Men 4 ekrar gick av på vägen till Åmål så det wobblade lite eftersom resten satt löst... Fick spänt upp det så jag tog mig hem..Nu är det nyekrat med nytt Michelindäck så nu kan man åka igen.

  5. #5
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Mitt däck är inte helt slut men spåren i mitten och två-tre centimeter ut åt sidorna är så gott som borta. Kan detta ha med vibrationerna(känns som obalans) o göra. Kollade balansvikterna på fälgen och alla tycks vara kvar. Körde för övrigt över 2000mil med original Dunlop. PS. Räknade ut att jag har faktiskt kört 7-800 mil med Metzelern.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Fullsize Visa inlägg
    Hade Metzeler på till nu och det var slitet men inte slut efter 1450 mil. Men 4 ekrar gick av på vägen till Åmål så det wobblade lite eftersom resten satt löst... Fick spänt upp det så jag tog mig hem..Nu är det nyekrat med nytt Michelindäck så nu kan man åka igen.
    Köpte du däcket av Harley Shopen?
    Senast redigerat av xbones den 2014-07-24 klockan 20:07.
    There are no problemsonly solutions

  6. #6
    Om du inte håller på och burnar på nätterna, så ska du se att däcken håller längre ;D


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  7. #7
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Om du inte håller på och burnar på nätterna, så ska du se att däcken håller längre ;D


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Men på dagarna då? Skæmt åsido,får nog se om jag ska ha Metzeler igen eller om det blir något annat.
    There are no problemsonly solutions

  8. #8
    Med 106 kittet monterat så sliter du mer däck än normalt!
    på min softail jag hade innan med 103 kit och metzeler kom jag runt 11-1200 mil på.
    Du kommer längre på dunlop men man åker lite mer kana på det däcket då det är mycket hårdare.
    http://harleyforum.se

  9. #9
    Har Metzeler på Olivia o har kört lika långt som du o det ser ut som ett ren rakat Nä aldrig mer Nu har jag beställt Pirelli Route Mt 66 som har lite snyggare mönster så får man se hur länge det går!

  10. #10
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    De flesta däcksfabrikanter har valt att ge bakdäcken en livslängd på ca 1000-1200 mil.
    http://www.mcpoolen.se/tbh/dack/info.html
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  11. #11
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Pratade med Christer på Harley Shop idag. Han mena på att Original Dunlop eller Continental ær bæst så det blir ett nytt Dunlop på tisdag. Kørde ju øver2000mil med originaldæcket.Iofs så hade jag inte 106"kitet då

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Coax Visa inlägg
    Med 106 kittet monterat så sliter du mer däck än normalt!
    på min softail jag hade innan med 103 kit och metzeler kom jag runt 11-1200 mil på.
    Du kommer längre på dunlop men man åker lite mer kana på det däcket då det är mycket hårdare.
    Ja,det ær væl så Mackan men man får bara kompromissa. Ingen kul att byta dæck varje sommar
    There are no problemsonly solutions

  12. #12
    Du kommer längre på dunlop men man åker lite mer kana på det däcket då det är mycket hårdare.
    TOTALT LIVSFARLIGT DÄCK!Minns när hojen var helt ny 150mil o åkte hem från Strul i regn fullspinn från rödlysena o ställ i kurvor

  13. #13
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Körde Dunlop en gång .. aldrig igen .. Min 200 Metzeler på min Street Bob har rullat 11.000 km och den är sliten, men fortfarande kan köra utan problem, inga konstigheter..



    Ha en Michelin Commander II 200/55 - 17 däck redo, kommer att monteras nästa vecka




  14. #14
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Körde Dunlop en gång .. aldrig igen .. Min 200 Metzeler på min Street Bob har rullat 11.000 km och den är sliten, men fortfarande kan köra utan problem, inga konstigheter..



    Ha en Michelin Commander II 200/55 - 17 däck redo, kommer att monteras nästa vecka



    Mitt ær ungefær lika slitet som ditt men det blev vibrationer som kændes som obalans vid 110km/h. Du kør ju alltid ensam men jag skjutsar ganska ofta så dær ær væl skillnaden. Sen vet jag inte om Dunlop ær så dåligt. Kørde med det tre sæsonger och høll mej på vægen utan problem
    There are no problemsonly solutions

  15. #15
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Det är vridet som käkar däck.
    Jag hade 880 fram o bak tills i år då det blev nya commander 2 som känns kanon än så länge, inget problem med regngrepp osv.
    Metzelerna höll 800 mil bak och 2200 mil fram.

  16. #16
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Kört med Metzeler, ca 1600 mil per däck grr 3. Original Dunlop var slut efter 1200 mil.

  17. #17
    Håller med robbull ang Dunlop eller Dunflopp hur Harley kan envisas med att använda dom däcken är en gåta,ok genom Arizona Nevada Las vegas när vägen är spikrak och torr annars odugligt,kör själv nu andra omg Commander 2 det blev 1100 mil bak bytte vid slit markeringen skulle önskat lite mer ,fram är det många mil till på kör med 2,5-2,8kg beroende på last på den gamle ultran med det breda 130 däcket

  18. #18
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Sen vet jag inte om Dunlop ær så dåligt. Kørde med det tre sæsonger och høll mej på vægen utan problem
    Nä,vi har haft Dunlopdäcken i ca 10 år utan att det hänt nåt allvarligt tillbud i varken blött eller torrt väglag.
    Fuck cancer

  19. #19
    Har ett Dunlop på min som är helt slut efter 700 mil...ska prova ett Commander i stället,helt annat grepp (sambon har ett på sin hoj)

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Körde Dunlop en gång .. aldrig igen .. Min 200 Metzeler på min Street Bob har rullat 11.000 km och den är sliten, men fortfarande kan köra utan problem, inga konstigheter..



    Ha en Michelin Commander II 200/55 - 17 däck redo, kommer att monteras nästa vecka



    Hur länge höll ditt Michelin Commander 2 sen? Var du nöjd med grepp, regn osv?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Livslängd på tändkablar?
    Av klangen i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-06, 22:46
  2. Bakdäck
    Av JohnnyRebel i forum Säljes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-20, 20:26
  3. Michelin däck (livslängd)
    Av harly2006 i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-08, 22:38
  4. 180 bakdäck?
    Av kronblom i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 11:20
  5. 150/80 x 16 bakdäck, fabriksnya.
    Av Viljar i forum Säljes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-21, 07:42

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •