Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Enda sammanhanget jag tror att jag kan kalla mig färsking måste vara här...

  1. #1

    Enda sammanhanget jag tror att jag kan kalla mig färsking måste vara här...

    Hej Harleyforum och alla medlemmar!
    Jag heter Tomas och är följdaktligen ny här på forumet. Har haft hojkort sedan 1982 men från början handlade det uteslutande om japanska maskiner ur olika genrers. Min första var en Kawazaki H2 -72 som köptes i delar och aldrig kom ihop ordentligt vilket säkert var tur... Sämre 1:a motorcykel får man väl nästan leta efter. 5 växlar varav de första 4 på bakhjulet... Nåja jag köpte en Kawazaki LTD 750 1982, en betydligt beskedligare hoj med paralelltwin på 50 hk. En fin kvalitetsmotorcykel med total avsaknad av själ och personlighet. Så småningom byttes denna mot en Honda CBX1000, en cykel som helt klart hade en personlighet och en fantastisk motor. En utpräglad touringhoj vilket jag så småningom tyckte var trååååkigt. Hondan byttes mot en Suzuki Katana 1100. Katanan hade bara gått 341 mil när jag fick den. Den var numrerad nr 20 från fabriken och jag älskade den. Den väckte hyfsat med uppseende och var en dröm att köra, bortsett att armarna somnade om man körde saktare än 90 km/h. Nåja, jag överlevde Katanan och hade ett längre uppehåll från att köra MC tills jag i mitten av 2000-talet fick låna min dåvarande svärfars gamla Norton Dominator 500. Nortonen hade ingenting av japanernas prestanda men den hade en själ och personlighet som jag älskade. 28 hyfsat trötta hk men den lät underbart och featherbed-ramen gjorde att man faktiskt kunde köra den som en MC. Norton och jag gjorde sällskap till 2012 då den lämnades tillbaka efter att mitt äktenskap sagt upp sig.
    Visst har jag funderat på att skaffa en MC igen... Hade nog tänkt mig en stor trygg japan, typ en Suzuki GS1000 från början av 80-talet. Kostar ingenting i inköp, skattebefriad och går att försäkra för någon 1000-lapp om året och det är bara å åk... HD då?? Nja, kanske när man blivit lite äldre (56 år är ju ingen ålder..) och bröstkorgen halkat ner runt midjan... Då är ju HD en utväg liksom. På med ett par solbliller och ett vurpollon så har man fått tillbaka sitt tigervrål... eller? Och så hittade jag henne... Dök upp på blocket, original med shovel... Shovel var ju lite skrämmande. Man hör ju så mycket. Ringde min kompis Billy som hållit på med Harley i 30-40 år och frågade honom om mina "mekarskills" skulle räcka för att hålla liv i en fräsch shovel?? Eller skulle man satsa på EVO om man skulle köpa en Harley... Han blev väl i det närmaste irriterad och sade till sist trött... "Tomas... Riktiga motocyklar har kick!" Jaha hahaha... Jag anade väl att jag skulle få det här "stödet" av Billy som bara haft shovelheads. Han bedyrade att om jag bara underhöll henne väl, bytte olja ofta så skulle det inte bli särskilt mycket mekande. Inte mer än vad jag ville...
    Jag registrerade mig på Harley Davidsons webbsida för att kunna ladda hem en manual. Där var man tvungen att ge sin motorcykel ett "nickname" för att få bli medlem och komma åt manualerna. Det blev Gunhild... Det kom bara över mig. Gunhild och jag har bara känt varandra i knappt 2 veckor. Det har blivit mellan 10-35 mil/dag. Hon är underbar! Allt jag trott om Harley Davidson var bevisligen bara fördomar, eller också har jag verkligen blivit gammal...

    Jag arbetar som rektor för en högstadieskola i Västmanland, bor i Kolbäck i Hallstahammars kommun. Jag är också väldigt intresserad av flyg och har ett litet eget flygplan sedan ett antal år tillbaka. Mer om detta på http://www.wingman.se

    Hälsningar Tomas

  2. #2
    Välkommen hit och grattis till hojen hoppas du får många sköna mil,men måste få säga att H2:an är en grym hoj skulle gärna haft en sån idag men dom är ju inte lätta och få tag på i princip omöjligt GonZa
    Timeo Danaos Et Dona Ferentes

  3. #3
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Välkommen till forat!
    Kul att få in en gammal gisten rektor hit!
    Det hade jag mage att säga eftersom jag är ju själv ett år äldre. Tills jag kom på att det är jag inte alls är det, utan endast 54 och knappt det. Numera blandar jag snarare ihop decennier mot hur det var förr, att ett år hit eller dit kunde hamna fel.
    Hursom. Min första - LTD 1983, Maroonröd. Den var verkligen inte själlös. Eller heter det själslös?
    Eller så var den kanske det, bara det att jag körde denna splitter nya förstahoj.. tänkte nog inte så då.
    Åk gott på ditt nyförvärv, det blir nog sköna mil

  4. #4

  5. #5
    Välkommen roligt med fler shovlar, annars blir det väl snart sportsterforum ;D


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  6. #6
    Välkommen hit och grattis till hojen

  7. #7
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Välkommen

  8. #8
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Välkommen roligt med fler shovlar, annars blir det väl snart sportsterforum ;D


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Heheh,det finns ju annat än Sportster och Shovels i H-D världen Hasse
    There are no problemsonly solutions

  9. #9
    Ånej då


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  10. #10

  11. #11
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    välkommen hit.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  12. #12
    Välkommen hit och rolig bakgrundsberättelse du bjöd på!

  13. #13
    V.I.B Contributor
    Boba Fetts avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Tackad: 2

    Välkommen

  14. #14

  15. #15
    Välkommen å skön berättelse om tidigare hojar... som dom flesta har vi alla börjat med japs ... (Fick själv ett återfall å byggde en cafe racer av en gammal kawa ) Ägt 2 st shovlar å hade inga problem med dem trots resa till franska rivieran ... Det fantastiska var var att polarn som också körde shovel rev ner å renovera efter resan å när den plockas ner så undrade alla hur fan den klarat resan som den såg ut inuti .

  16. #16
    Välkommen!

Liknande ämnen

  1. fatbob tank till sporre va tror ni?
    Av André Troy i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-28, 20:09
  2. Hur många mil blir det i år tror???
    Av ViLa i forum Off Topic
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 05:51
  3. Väskstag. Vad tror ni om detta?
    Av Fredrik_t i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-03, 01:55
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-11, 19:57
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-22, 13:58

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •