Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Prissättning på HD reservdelar, varför så dyrt?

  1. #1

    Prissättning på HD reservdelar, varför så dyrt?

    Jag har ofta reagerat på att reservdelar är rent ut sagt rövdyrt här i Sverige, och jag tror att läget ser ungefär lika ut över hela Europa. Att HD dessutom stödjer denna vansinniga prissättning genom att hindra amerikanska handlare att sälja till Europa är än värre. Jag undviker att handla HD delar så gott det går just av den anledningen, men ibland så finns inga alternativ och då får man surt bita i äpplet. Just nu behöver jag en del som kostar 25 dollar i staterna, handlarna här vill ha 575kr! Det är helt vansinniga marginaler!! Läste nyss i Sportster-delen om fyra bultar med tillhörande brickor till en sissy som kostade 677kr, det verkar liksom inte finnas några rimliga gränser!

    Som sagt så gör jag mitt bästa att inte stödja denna prissättning, den är helt enkelt skev som fan! Jag går omvägar genom bekanta i staterna, köper begagnat och delar från andra tillverkare i så stor utsträckning det är överhuvudtaget möjligt. Men finns det något vi som konsumenter och HD-åkare i Sverige kan göra för att påverka denna prissättning mer än att låta bli att handla här? Är det fritt fram för handlare att sätta godtyckligt pris eller styrs det av någon generalagent eller direkt från huvudkontoret i Milwaukee?

  2. #2
    V.I.B Contributor
    Boba Fetts avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Tackad: 2

    Håller med dig till 100% ! Så jäkla synd att inte PH-Outlet finns kvar priserna var ganska okej för svenska marknaden ex.köpte backspeglar hd original som kostade $180 ph-outlet tog 2100 sek tycker väl att det var ganska ok. Probike skulle ha ca 3400 sek som jag kommer ihåg . Det är sjuka priser här !!!

  3. #3
    Om du skaffar en shopusa adress ! Vill de inte skicka till dig då ? Det är ju en amerikansk adress och shopusa sköter frakt , moms och tull åt dig så det brukar bli ca. 10 skr per dollar ungefär !

  4. #4
    Jag håller med. HD hindrar konkurrensen och så Europas galna skatter på det. Jag köper reservdelar till bilen från Rockauto.com, jag tyckte kanske inte det var så konstigt att delarna var så mycket billigare då jag har Amerikanska bilar. Men så kollade jag vad ett framhjulslager till en Volvo S80 kostade, hälften så mycket som på Bilas som i sin tur var hälften så dyr som Volvo!

  5. #5
    Harley Davidson Sweden är ett minne blott från och med idag. Harley Davidson Europe kommer att styra allt från 1 juli 2014. Då kommer de svenska handlarna troligtvis ha ännu mindre möjlighet att påverka priserna. Om det sedan blir billigare eller dyrare får vi se, men troligtvis blir det dyrare.
    D.F.W.T.B

  6. #6
    Frågan är i så fall: Kan det bli dyrare? Jo, klart att prislappen kan sättas högre, men kommer kunderna (vi alltså) fortsätta att handla här? Känns som att dom flesta redan går långa vägar för att slippa betala HD's premium priser, fortsätter priserna att gå upp och framför allt skillnaden mellan staterna och här så köper jag en japse istället och lämnar HD Europe att långsamt tyna bort i utsugarnas helvete.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Frågan är i så fall: Kan det bli dyrare? Jo, klart att prislappen kan sättas högre, men kommer kunderna (vi alltså) fortsätta att handla här? Känns som att dom flesta redan går långa vägar för att slippa betala HD's premium priser, fortsätter priserna att gå upp och framför allt skillnaden mellan staterna och här så köper jag en japse istället och lämnar HD Europe att långsamt tyna bort i utsugarnas helvete.
    Japp, håller med. Priserna kan bara vara så höga så att kunderna betalar. Jag tror den tiden börjar ta slut och definitivt här i Sverige där HD-hypen varat i 25 år.

  8. #8
    V.I.B Contributor
    Boba Fetts avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Tackad: 2

    Citat Ursprungligen postat av saniya Visa inlägg
    Unga, blyga, oerfarna tjejer som letar efter äldre män. http://base24.eu/eg
    Trollhelvete. . . .pissa o lägg dig

Liknande ämnen

  1. Bly ersättning
    Av Jan-Erik i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 07:00
  2. Varför?
    Av hasse diesel i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-26, 23:43
  3. betygsättning av H.F-hojar
    Av Finkel i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 21:23
  4. Ledtråd för tvättning :)
    Av ViLa i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-21, 08:31
  5. Reservdelar/Tillbehör - Bra och dåligt
    Av LaDaille i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 01:32

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •