Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Sportster - Bobber - Stelben etc.

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    19
    Tackad: 1

    Sportster - Bobber - Stelben etc.

    Hej allihopa!

    Jag är ny här, håller på att ta kortet, har ingen mc för närvarande MEN jag har så mycket ideér och tankar! Det är dock inte relevant men där har ni min bakgrund.
    Skapar en tråd för att förhoppningsvis få hjälp av alla gamla och unga rävar att samla ihop lite kunskap i en tråd. Kommer bli lite frågeställningar och egna tankar!

    Jag är så fantastiskt sugen på sportster, stelben med springer-gaffel, i bobberutförande. En 883, uppborrad och portad, med raka rör och värre luftfilter. Enkelt va?

    Hursomhelst, har försökt att hitta svar på mina frågor, några lyckade, några med olika svar, några obesvarade så här kommer dom:

    Årsmodell:
    Många rekommenderar -00 till -03. Att -04:an kom med gummiupphängning vet de flesta, men vad skiljer dessa mot t.ex. -97 till -99 eller tidigare och vad är det som är bättre på -00 till -03? Tanken är att borra och porta, men detta borde ju gå även på de äldre.

    Borra upp kontra 1200cc kit:
    Vad jag har förstått tycker många att det är bättre att borra och porta kontra slänga på ett 1200cc kit (pratar fortfarande årsmodell till -03) och porta. Att det kostar med att låta en duktig fackman borra istället för att köpa ett kit från staterna är självklart, men vad blir bäst i slutändan? Tankar och ideér är välkomna.

    Stelbensoperation:
    Även här finns det kit att köpa från sverige, staterna eller diverse andra ställen och kräver en del svetskunskaper. Många, tillika jag själv, besitter inte den förmågan och att lämna bort ramen för ett sådant jobb är ofrånkomligt. Vad är sant gällande SFRO-besiktningar och registreringar efter ett sådant ingrepp? Och vad blir kostnaderna exkl. arbetet, dvs. att få den laglig som stelben?

    Har även sett efter mycket googlande att de flesta stelbensopererade sporrarna har kedjedrift, finns det någon anledning till detta eller är det bara lättare för tillverkarna och kan på så sätt hålla ned priserna för det? Hur svårt är det då att konvertera motorn/växellådan till kedjedrift istället för remdrift?
    Kan man få stelben med remdrift utan att påverka några andra egenskaper på hojen för mycket?

    Springergaffel:
    Förbannat snyggt enligt mig men smaken är som baken... Dock undrar jag över vad SFRO säger om denna revidering på hojen? Samt om det går att använda originalbromsar och fälgar utan problem på de eftermarknadsgafflar som finns att få tag i eller om det är annan infästning för bromsoken.

    Låt säga att man får tag i en stelbensopererad hoj och väljer att byta gaffel, är det ytterligare en omregistrering som behövs!?


    Svart motor kontra krom:
    Den svarta motorn som sitter på 883R är så satans snygg. Dock är det andra delar på en "R" som jag inte uppskattar (fälgar, dubbla skivor) och en uppsättning fälgar är inte gratis. Hur skulle det funka att lacka om en kromad motor från en t.ex. "C" eller "H" och vad skall man använda för färg? Lämna bort till lackerare?

    Övriga skeva ideér:
    För att få allting att lira i den design jag skulle önska skulle man kunna köpa ett rullande chassi, komplettera med en lös, svart, "R" motor och sedan införskaffa sadel, tank, fotpinnar, rätt styre, etc. etc. men det känns som om man snabbt skulle springa iväg i pengar och framför allt tid för sökande och montering. Detta skulle trots allt vara ett första mc-projekt så man får kanske begränsa sig lite. Så att hitta en urspungshoj att kunna glida på, bygga på, glida på, bygga på osv. känns mer som en rimlig idé. Eller finns det andra åsikter om detta?


    Jag vet att tråden kan vara lite rörig och att det finns liknande trådar, men känner att jag vill försöka summera allting i en tråd gällande just ett cleant bobber-bygge av en sportster. Kritik är välkommen men ser hellre en uppsjö av relevanta svar!

    Med vänliga hälsningar, sneJe.

  2. Följande användare tackar sneJe för detta inlägg:

    erkagn (2017-01-08)

  3. #2
    Gött med lite entusiasm! Jag ska försöka svara på lite iaf!

    Årsmodell och 1200cc:
    Ingen större skillnad så, vet att vxl-låda skiljer sig en del = blev bättre ju nyare den är. Satsa på en 1200cc direkt om du verkligen vill ha en 1200:a, det är värt dom extra tusenlapparna. Du får en sporre billigt idag, bara vissa som tror att dom har guld i händerna för allt som det står Harley Davidson på.

    Stelben:
    Lämna det till Calles Chopperdelar, dom är proffs och du får ramintyg, kostar ca 6900:- inkl arbete Jag har köpt både bolt-on kit och lämnat till Calle så jag vet att det är värt pengarna
    SFRO karusellen kan vara lite knivig men inga problem. Kostnaderna SFRO är 3000:- + regbes/bes (minns inte vad det kostade men över 2000 iaf)
    Kedja är coolare än rem, enkel matematik Det är inte svårt att konvertera från rem till kedja, tar några timmar.

    Springergaffel:
    Inga problem alls. Du kan dock inte använda originalbromsarna, reprogafflarna är byggda liksom originalet för trumma. Men det finns skivkit att köpa till dom. Jag har regbes med springer och ett sånt skivkit, det var inga problem. Om du sen köper en färdig cykel och vill byta gaffel och tvungen att omreg låter jag vara osagt, men jag hade skitit i det och låtsats som det regnade vid kommande bes


    Jag tycker helt ärligt att du ska köpa ett påbörjat projekt istället som första projekt, finns en del som tröttnar eller inte får ihop det. Det springer snabbt iväg i pengar, det är ingen hemlighet. Men det är roligt också

    Lycka till!

    Här är mitt första bygge, en järnsporre -77 som jag byggde om och SFRO-bes. Springergaffel och skivbroms.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2736.jpg 
Visningar:	334 
Storlek:	89,5 KB 
Id:	15017

    Mitt andra bygge. Jag gillar också klassiskt bobberstuk
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4514.jpg 
Visningar:	333 
Storlek:	98,8 KB 
Id:	15018
    Senast redigerat av Beemusup den 2014-06-03 klockan 07:49.
    Chops Of The Dead

  4. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    19
    Tackad: 1

    Tack för givande svar Beemusup!
    Några följdfrågor:

    Årsmodell - 1200cc:
    Dessa åsikter om att en uppborrad+portad 883 går bättre än en original 1200, ligger det någon sanning bakom? (Förutsätter luft och buller på båda)

    Stelben:
    3000:- låter inte så farligt, jag har läst om siffror uppåt totalt 13'-14'..! Är det så att man pratar om en "typregistrering" då till ombyggt fordon? Reggade du in din som "stelbent sportster" eller ombyggt?
    Att lämna bort känns som en självklarhet, vet själv att jag inte skulle reda ut att montera själv... Vad innebär att man får ett ramintyg? Att det är utförd av "kvalificerad" personal?

    Springer:
    Köpte du ny eftermarknadsspringer eller tog du från någon äldre harley? Vet du vad du landade på ungefär med bromskit och gaffel?

    Gillar skarpt båda hojarna du byggt, den röda är dock en bigtwin eller ser jag fel? Den svarta är inte långt bort mot vad jag har för mål vid ett ev. bygge!

  5. #4
    Vassego

    Alltså det där att det skulle gå bättre än en original 1200:a vet jag faktiskt inte. Det får någon annan svara på Det blir dyrare att köpa en 883:a och fixa till än att köpa en 1200:a, så jäkla mkt skillnad kan det inte vara...

    Stelben:
    Nää 3000 spänn till SFRO och 2200 nånting för regbes+bes. Hos Calle får du ett ramintyg som SFRO och besiktningsorganet ska se, för att dom ska se att allt gått rätt till vid ramtillverkning. På det intyget står bla svetsteknik, material, tjocklek osv.
    Min blev reggad som ombyggt fordon. Men nu är det så här och detta har jag fått bekräftat via mail från SFRO. Att om man enbart t.ex. låter Calle bygga om ramen till stel bakram behöver INTE hojen synas av SFRO utan går som en mindre ombyggnad. Alla originalprylar passar, förutom oljetank (finns billiga på ebay). För detta krävs att hojen är äldre än -03 (helfordonsgodkännande) samt att man inte ändrar något annat, tex hjulbas, försprång osv. Det kräver ju då att du använder originalgaffeln vid bes men sen kan du slänga på en springer. Det är inga problem. Så det går att komma billigt undan om man bara vill åka stelbent

    Springer:
    Jag köpte en reprospringer via Calles från W&W. Har för mig att jag gav 12' för den, 4000 för skivkit. Det bör tilläggas att jag hade stjärnnav (nav för trumma) på framfälgen, i det kitet ingick en adapter för skiva istället för trumma. Då fick jag nämligen inte trumman att ta ordentligt, det har jag lärt mig nu dock Har man ett original framhjul så går det säkert att vara lite påhittig och bygga fäste för ok själv och komma mkt billigare undan

    Den röda är en Panhead -58 (big twin).
    Chops Of The Dead

  6. #5
    Jag har åkt original 1200C och nu har jag en uppborrad 883r med större ventiler. Det är tydlig märkbar skillnad. Min borrade 883 går mycket bättre. Har väl lite mer optimalt luft och Buller på den med.
    Min 1200c var sänkt med stenhårda stötdämpare. Jag upplevde att motorn gick bättre än vad motorcykeln som helhet tillät. Kanske värt att tänka på om man vill åka helt stelt. :-)

    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2



    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

  7. #6
    Bra tråd!! Skall själv börja mitt första bygge snart. En paugcho ram och en sporre 1200 -03a. Det som skrämmer mig mest är elen, att få det snyggt och osynligt, samt att jag tänkte lära mig svetsa så jag kan få dit diverse fästen. Har en 48a sporre att åka med under tiden så tidspressen slipper jag iaf

  8. #7
    Citat Ursprungligen postat av Hardrockhair Visa inlägg
    Bra tråd!! Skall själv börja mitt första bygge snart. En paugcho ram och en sporre 1200 -03a. Det som skrämmer mig mest är elen, att få det snyggt och osynligt, samt att jag tänkte lära mig svetsa så jag kan få dit diverse fästen. Har en 48a sporre att åka med under tiden så tidspressen slipper jag iaf
    Då kan jag rekommendera M-unit och M-button... Komplettera med flerledad kabel och dra inne i styret och i ramen... Vips så är alla kablar borta
    Chops Of The Dead

  9. #8
    Citat Ursprungligen postat av Beemusup Visa inlägg
    Då kan jag rekommendera M-unit och M-button... Komplettera med flerledad kabel och dra inne i styret och i ramen... Vips så är alla kablar borta
    Tackar! Har kollat lite på det faktiskt, verkar smidigt. Sen löser sig nog det andra! Blir ju en ram utan stretch o orginal rake, så Det mesta borde väl gå att "flytta över" som det är? förutom oljetank o batterihållare. Eller är jag ute o cyklar

  10. #9
    Räcker det föresten med en MIG svets till lite olika fästen eller ska man använda TIG? MiG är ju lite billigare att införskaffa har jag för mig....

  11. #10
    Enligt tassen så upplever många att en konverterad 883 går bättre beror på att växellådan har annan utväxling.. Om det är så vet inte jag, men det var svaret jag fick!!

  12. #11
    Det stämmer. Åker på helt andra varvtal och växlar nu. :-)

    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

  13. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    19
    Tackad: 1

    Ursäkta min frånvaro! Vart mycket nu med jobb osv.

    Så då får man räkna runt 15 000' för att få den stelbent med andra ord, med arbete bortlejt, material och diverse besiktningar. Bra att veta.

    Tänkte på växellådan, blir det så att en uppborrad 883 ligger på högre varv hela tiden, t.ex. landsväg runt 100km/h..? Så det är alltså den största skillnaden? Sen blir den väl mer optimerad när man bänkar och så efter ett sådant jobb antar jag!

  14. #13
    Jag skall inte uttala mig om varvtal då min r modell saknar varvräknare. Men generellt så ligger jag en växel lägre med den än med c modellen.
    upplever inte att min r varvade mer. däremot kunde jag glida på nästan tomgång i 50 km/h på femman med c modellen. femman går inte åka på i under 80 km/h med r modellen.
    får inte ihop det helt i mitt egna huvud. kan ju hända att min r har en annan utväxling på belten än orginal... finns ju dom som ändrar på det när de konverterar till 1200.
    jag säger inte att jag vet, jag bara gasar och är glad!

  15. #14
    Den röda pannan. Aweeeeeee va go
    Krille Von-KJ Johansson

    Pinstiper
    Rodder
    Biker
    Tinter

  16. #15
    Jag har för mig att det är på följande sätt också
    Om du stelopererar en hoj ex som jag en -94 1200 sportster och inte ändrar något motorfäste utan behåller allt runt motorn original så slipper då sfro men du gör en typ besiktning och då säger du helt enkelt allt runt motor är original men jag har tagit bort dämparna och gjort den stel herr besiktningsgubbe då är det ok.
    Calles ram är jag osäker på men valens ramar ändrar bakre motorfästet.
    Calles gör fina jobb så vill man komma smidigt undan utan att själv greja med ramen så är saken biff!
    Krille Von-KJ Johansson

    Pinstiper
    Rodder
    Biker
    Tinter

  17. #16
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    19
    Tackad: 1

    KÄnner att jag borde väcka liv i den här gamla tråden, även om det inte är så mycket nytt och inläggen är ganska gamla. De är dock fortfarande relevanta för många och nu även mig själv!

    Vad nämligen och hämtade upp en 15 år gammal Sportster i helgen! Helt original, t.o.m. däcken från 2001... Den får knalla på hösten ut och sen får vintern utspå vad som kommer ut ur garaget till våren!
    Det kommer inte bli någon superpåkostad proffsbygge utan snarare en rimlig modifiering för en amatör att bita i... Kanske skapar en byggtråd framöver, vem vet?

    Dock funderar jag på när det gäller sänkning, om man ska köpa 10,5" Burly Slammer Kit och sänka sporren eller om man rent av ska skita i det och gå direkt på att skicka ner ramen till Moheda och stelbensoperera den direkt? Vad medför det i övrigt? egentligen bara Oljetank och sadel vad jag kan komma fram till... Men då är det lika bra att direkt konvertera till kedja och då börjar slantarna rinna iväg om man då även skall kolla på drevbroms?

    Finns ju inte slut på ett bygge känns det som

  18. #17
    Jag har Licks 10" bakdämpare på min hoj, i praktiken ika långa som Burly slammers och det ser ut såhär:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Licks.jpg 
Visningar:	206 
Storlek:	41,0 KB 
Id:	18500

  19. #18
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    19
    Tackad: 1

    Du har fått tag på ett snyggt 21" hjul också ser jag Har du sänkt någonting fram?
    Vad är det för sadel du har på och vad har du för årsmodell?

    Försöker hitta någon snygg solosadel som är lite slimmad som passar på en <2004... Skulle gärna vilja ha en "Nightster-sadel" men de passar väl inte har jag förstått?

  20. #19
    Det är en 2004, sadeln är en biltwell thinline. Den är sänkt ca två tum i fram.

    Biltwell har ju några snygga sadlar till -03 och äldre, deras "banana seat" är ju cool om man gillar lite retro stuk. Lowbrow Customs säljer sadlar som heter "sullys" som åxå är snygga men även där lite retro stuk. Nightster sadeln är väl rätt lik corbin gunfighter?

  21. #20
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    19
    Tackad: 1

    Det känns som det genrellt finns mer sadlar till 04< tyvärr! Men Corbin hade några schysta, jag gillade deras Hollywood!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Sportster bobber
    Av Sporty-bobber i forum Custom & Byggen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-01-26, 18:07
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-02, 22:46
  3. Sportster bobber - 58000 kr
    Av Henrik Forslund i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 15:07
  4. Sportster Bobber
    Av Snidarn82 i forum Säljes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-21, 22:12
  5. För er som gillar sportster bobber
    Av oggy69 i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-16, 11:38

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •