Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Smäller det av bara f.. när Du petar i 1:an?

  1. #1

    Smäller det av bara f.. när Du petar i 1:an?

    Så här gör jag med de 5-växlade lådorna för att undvika detta:

    Som vanligt innan första start, gungar lite fram och åter med ettan i och kopplingen inne för att lamellerna skall släppa från det fastklibbade greppet. Peta i neutralläget. Starta motorn och håll kopplingen inne i ca 25-30 sekunder och lägg sedan i 1:an. Brukar nästan alltid bli en fin och bra växling. Någon enstaka gång kan det trots detta smälla till... men bara ibland. Sedan när den är varm brukar det räcka med 10-15 sekunder från friläget.

    Så här gör jag med de 6-växlade lådorna:

    Som vanligt med fastklibbningen - men sedan, efter att jag startat motorn så håller jag in kopplingen och gasar upp lite grann. Bara till ca 1500 varv och låter den rulla tillbaka till tomgångsläget och därefter så lägger jag i ettan. Brukar också fungera alldeles utmärkt. Sedan, under vanlig körning och man behöver i med ettan... en liten gaspuff och låt varvet gå tillbaka och i med växeln.

    Just den 6-växlade lådan har en tendens att smälla av bara tusan - de "rullar/snurrar" oerhört lätt där inne i den lådan, mycket, mycket lättare än den 5-växlade. Detta blir ett trick att komma förbi och "lura" lådan. Kanske kan det hjälpa lite att ha i en lite tjockare olja. Vad vet jag? Har dock inte hunnit prova än.

    Ni kan ju prova och se hur det fungerar för er... om ni inte redan gör så här... i så fall: Förlåt för en massa onödigt snack.

  2. #2
    Skitbra tips Draken. Skitstörigt när det smäller i alla lådor, inte bara H-D. Fattar inte att man inte har löst detta än, man reste trots allt till månen redan 1969...


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #3
    V.I.B - Vinnare BOTM Feb 2012 ElMilagro.s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Shitlake.
    Inlägg
    438
    Tackad: 0

    Bra tips! Min smäller satan när man lägger i 1án.
    Bobber 883 -06

  4. #4
    En vanlig orsak är att folk monterar Kines-kopplingsvajrar...
    Dessa e "spiralspunna" till skillnad fr HD orig och kvalitetsvajrar typ BARNETT som är helt stumma..
    Med Kines går det åt halva slaget på koppl-handtaget innan det överhuvudtaget rör sig
    nere vid kopplingen.
    Har tagit bort ett antal såna och flux så slutar det smälla...
    Rätt justering åxå viktig. Som vanligt R.T.F.M = Read The Fukin Manual

    Ang DRAKENS tips om 6 vxl: Red Line Heavy 75/140 brukar funka bra (Mekonomen 220:-)

  5. #5
    V.I.B - Vinnare BOTM Feb 2012 ElMilagro.s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Shitlake.
    Inlägg
    438
    Tackad: 0

    Testade igår. Funkade bra med ditt tips Onatop!
    Bobber 883 -06

  6. #6
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Draken Visa inlägg
    Så här gör jag med de 5-växlade lådorna för att undvika detta:

    Som vanligt innan första start, gungar lite fram och åter med ettan i och kopplingen inne för att lamellerna skall släppa från det fastklibbade greppet. Peta i neutralläget. Starta motorn och håll kopplingen inne i ca 25-30 sekunder och lägg sedan i 1:an. Brukar nästan alltid bli en fin och bra växling. Någon enstaka gång kan det trots detta smälla till... men bara ibland. Sedan när den är varm brukar det räcka med 10-15 sekunder från friläget.

    Så här gör jag med de 6-växlade lådorna:

    Som vanligt med fastklibbningen - men sedan, efter att jag startat motorn så håller jag in kopplingen och gasar upp lite grann. Bara till ca 1500 varv och låter den rulla tillbaka till tomgångsläget och därefter så lägger jag i ettan. Brukar också fungera alldeles utmärkt. Sedan, under vanlig körning och man behöver i med ettan... en liten gaspuff och låt varvet gå tillbaka och i med växeln.

    Just den 6-växlade lådan har en tendens att smälla av bara tusan - de "rullar/snurrar" oerhört lätt där inne i den lådan, mycket, mycket lättare än den 5-växlade. Detta blir ett trick att komma förbi och "lura" lådan. Kanske kan det hjälpa lite att ha i en lite tjockare olja. Vad vet jag? Har dock inte hunnit prova än.

    Ni kan ju prova och se hur det fungerar för er... om ni inte redan gör så här... i så fall: Förlåt för en massa onödigt snack.
    Okey, men hur skulle du göra med en 4-växlad med rick-rack-låda??
    Knepigt att gunga fram o tillbaka med fotkoppling. Hade jag haft en äkta suicide som går att låsa i nedtryckt läge vore det ju enklare...
    Men tricket med att låta motorn snurra en stund med intryckt koppling ska jag prova.

Liknande ämnen

  1. Evo chopper går bara på 1 cyl
    Av Saevus i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 14:07
  2. Denna är ju bara sååå rå!
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 17:55
  3. Det gäller att börja tidigt.
    Av Jason Brack i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-30, 07:40
  4. Regskylt, reflex, baklampor och blinkers. Vad gäller?!??!
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-03-12, 16:51
  5. Bra svar i knölen!o frugan håller i :))))
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 18:23

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •