Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Autosol, bra eller anus ?

  1. #1
    V.I.B Spooks avatar
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    68
    Tackad: 0

    Autosol, bra eller anus ?

    Behöver helt klart putsa upp min Street Rod då den är lite risig i finishen. (metall och kromytor)

    En av grabbarna som jobbar på rekondfirman som bor granne på jobbet knallade förbi på lunchen.
    Han avrådde helt klart från Autosol då den enligt honom innehåller massa slipmedel...

    Finns det något alternativ som är grymt bra som inte repar metallen ?
    (Ram, sving, fälgar, gaffelben, lamphus mm)
    Fear never killed anyone, it's just a feeling !

    Beställ minireflexer här

  2. #2
    Åfan? Jag som trodde i min enfald att autosol va till just krom?
    " You can´t drink all day unless you start in the morning.."

  3. #3
    Jag hörde åsså att det var skit till krom .. för mycket slipmedel i , så jag bytte till pol istället, vet inte om det finns kvar men testa den i så fall . Sen kanske det inte spelar så stor roll på redan slitet krom .

  4. #4
    Autosol är bra till rostfritt och grovputs av aluminium .men inte till modernt ömtåligt krom.

  5. #5
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Autosol är ett utmärkt polermedel till krom.
    Men det förutsätter att du vill uppnå en flammig och repig yta.
    Vill du ha en blank och klar yta låter du bli Autosol.

  6. #6
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Om det är gammal och redan "förstörd yta", så gör ju det varken från eller till om man använder autosol.

    Men vill man ha perfekt finish, om kromet och/eller stålytorna haft dåligt underarbete (eller t o m vart
    för uselt från start), så finns det inga genvägar.

    Fick tips om denna länken (i ett forum för sporthojar och andra typer av hojar)...
    Och inser att bäst resultat får man nog enbart, OM man monterar isär allt.
    Och det händer ju knappast under denna del av säsongen.

    http://www.poleringsguide.se/poleringsguide/


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  7. #7
    Åsikterna om autosol beror nog på användarens krav. Jag har använt det i flera år, blir jättefint för en vanlig dödlig enligt mig. Att fråga en bilrekondare om polering som han inte gjort själv så är nog svaret alltid detsamma. Jag har gått på bilmässor med en rekondare, tröttsamt o höra på gnället om alla andras dåliga jobb hehe.
    Kan varmt tipsa om autosol till tex whitewall däck. Blir som nya

  8. #8
    tycker autosol funkar bra för att grovpolera ytor men som tidigare sagts så blir det små repor. kromen blir aningen "mjölkigare" för varje gång och tappar djupet i glansen.
    Det finns många andra medel som har mycket finare slipmedel som inte repar lika mycket dock kräver det mera "gnid" för att bli bra

  9. #9
    Krom är ju bäst när det är nytt och för varje gång man polerar försvinner ju lite.
    Så inte nog med att Autosol repar, tids nog slipar man igenom.
    Men Autosol är en kanonprodukt till massa saker tex alu & rostfritt som sagt.
    Vill man ha bort fastbränd skit typ från avgassystem är ju hederligt "Ungnsrent" bra.
    Dock med reservation för hur lackade ytor reagerar, men på ren metall är det kanon..

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Kan varmt tipsa om autosol till tex whitewall däck. Blir som nya
    Good one! Satt med scotch brite och diskmedel i 50 min sist! Ha ha! Får testa autosol nästa gång då.

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Forty8 Visa inlägg
    Good one! Satt med scotch brite och diskmedel i 50 min sist! Ha ha! Får testa autosol nästa gång då.
    Ja absolut, gjorde en däcksida på 5 min.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  12. #12
    Autosol på aluminium är inte det bästa, det blir mjölkigt då autosol är så pass grovt men som sista steg innan den slutliga poleringen funkar det fint.
    Testade lite på insidan på ena bakfälgen på triken och det blir inte bra för många smårepor. Däremot funkare det bra på rostfritt.

    Har man bränt fast plast på avgassystemet brukar jag varmköra och sen ta med ett rakblad försiktigt. Sen lite vax/rubbing på det så är det som nytt.

    Citat Ursprungligen postat av Jonas.L Visa inlägg
    Krom är ju bäst när det är nytt och för varje gång man polerar försvinner ju lite.
    Så inte nog med att Autosol repar, tids nog slipar man igenom.
    Men Autosol är en kanonprodukt till massa saker tex alu & rostfritt som sagt.
    Vill man ha bort fastbränd skit typ från avgassystem är ju hederligt "Ungnsrent" bra.
    Dock med reservation för hur lackade ytor reagerar, men på ren metall är det kanon..

  13. #13
    Väcker en gammal tråd,
    Jag använde autosol på mitt nya (bättre begagnade) avgasystem, de delar jag putsade med Autosol fick en gulaktig ton? har man lyckats slipa bort kromet då eller hur löser man det?

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Rameau Visa inlägg
    Väcker en gammal tråd,
    Jag använde autosol på mitt nya (bättre begagnade) avgasystem, de delar jag putsade med Autosol fick en gulaktig ton? har man lyckats slipa bort kromet då eller hur löser man det?
    Det är bland annat på grund av detta man inte ska använda Autosol till krom. Det slipar kraftigt och till slut har man gått igenom kromskiktet. Det är bara att kroma om eller byta ut avgassystemet om du vill ha bort det gula.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Det är bland annat på grund av detta man inte ska använda Autosol till krom. Det slipar kraftigt och till slut har man gått igenom kromskiktet. Det är bara att kroma om eller byta ut avgassystemet om du vill ha bort det gula.
    hmm va tråkigt eftersom jag beställt (blue job) som ska vara bra skit..

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Rameau Visa inlägg
    hmm va tråkigt eftersom jag beställt (blue job) som ska vara bra skit..
    Ja tyvärr så gör bra polermedel varken till eller från om kromet är borta. Men ser det inte allt för anskrämligt ut så kan man kanske skita i att det är gulaktigt och köra som det är?

  17. #17
    Ja men precis,så illa ser det inte ut.

  18. Följande användare tackar Rameau för detta inlägg:

    Erik Lundberg (2017-11-27)

  19. #18
    Jag använder Turtle super cleaner till både krom och lack och toppar med Hagmans glansvax. Min Road King 2001 ser fortfarande ny ut efter alla dessa år. Till white wall däcksidorna använder jag CTC brake degreaser på en trasselsudd för att få dem riktigt vita. Det tar inte många minuter per däcksida att få dem som nya. Turtle super cleaner är riktigt bra till ekrarna också, de blir blanka som vore de kromade efter en rejäl omgång. Autosol använder man som slipmedel för att få till exempel gelcoaten på segelflygplans vingar riktigt blankt och halt. Rostigt och dåligt krom kan behandlas med Autosol för att piffa upp det hela men bra blir det inte.

  20. #19
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Kisa
    Inlägg
    47
    Tackad: 2
    Jag säljer polerutr. till metaller och har POL Metallpolermedel för handpolering. 100pix för en tub. poleramera@gmail.com

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-21, 20:23
  2. Tidiga Evo-lådor - bra eller anus?
    Av Pelleman i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-13, 11:35
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 21:15
  4. BIKE LINE = ANUS!
    Av Boba Fett i forum Off Topic
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-08-26, 09:39
  5. Bandit hjälmar....bra eller anus?
    Av ElMilagro. i forum Off Topic
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-04-05, 00:03

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •