Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Handbroms problem.

  1. #1
    V.I.B Decoys avatar
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    7
    Tackad: 0

    Handbroms problem.

    Har en Dyna -97 som har en överkänslig handbroms. Vad jag menar med överkänslig är att man bara behöver lägga handen på handtaget, så tänds bromsljuset.
    Och det är väl lite av ett lotteri huruvida bromsljuset släcks på en gång efter att man har bromsat med handbromsen.

    Någon som har ett tips om vad det kan vara? Denna dyna är min först hoj, och är ingen mekaniker, men är inte rädd för att skruva om jag får utförliga instruktioner.

    Jag ska besikta på tisdag, och tror att handbromsljuset kan bli ett problem?!

    Med vänliga hälsningar

    George

  2. #2
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Decoy: Handtaget har en klack som påverkar en microbrytare inne i huset. Det sitter oxå en liten gummibälg där. Möjligen påverkas microbrytaren lite tidigt. Du kan antingen slipa av klacken försiktigt eller demontera de svarta husen för att kolla att microbrytaren sitter där den ska. Den är klämd fast med ett kopparfärgat låsbleck.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Jonasbaggen Visa inlägg
    Decoy: Handtaget har en klack som påverkar en microbrytare inne i huset. Det sitter oxå en liten gummibälg där. Möjligen påverkas microbrytaren lite tidigt. Du kan antingen slipa av klacken försiktigt eller demontera de svarta husen för att kolla att microbrytaren sitter där den ska. Den är klämd fast med ett kopparfärgat låsbleck.
    Nej nej nej för fan. Slipas klacken ner blir problemet konstant och nytt grepp måste köpas. Problemet är just att klacken inte når kontakten, förmodligen pga kärvande bromscylinderkolv alternativt för lite bromsvätska.
    Lufta frambromsen, fyll på korrekt mängd bromsvätska. Försök smörj upp bromscylinderkolven.
    När du tar av bromsgreppet, sätt först in en 2-4 mm tjock distans i glipan som blir mellan greppet och handtaget. Gör samma sak när du sätter tillbaka greppet. På så sätt har du inte sönder kontakten som omnämns ovan.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  4. #4
    V.I.B Klings avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Färingsö
    Inlägg
    331
    Tackad: 0
    Håller med Henrik, öppna och kolla så att det finns bromsvätska och att kolven är ute.
    Låter ju som att handtaget inte trycker in kontakten ordentligt.
    Kolla kontakten, bromsljuset ska lysa när den är ute och slockna när du trycker in kontakten.
    Är gummibälgen skadad då är säkert kontakten paj!

    Jag bytte min kontakt i vintras, plättlätt och kostade typ 150:- på the parts stop och du gör det lätt själv!
    Allt du behöver är en lödkolv och torx för att öppna handtaget.

    Står om samma strul i denna tråd: http://harleyforum.se/showthread.php...us-frambromsen
    Sportster 48! 👊

  5. #5
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Helt rätt. Tänkte omvänt där gällande kontakten.

  6. #6
    V.I.B Big Als avatar
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Decoy Visa inlägg
    Har en Dyna -97 som har en överkänslig handbroms. Vad jag menar med överkänslig är att man bara behöver lägga handen på handtaget, så tänds bromsljuset.
    Och det är väl lite av ett lotteri huruvida bromsljuset släcks på en gång efter att man har bromsat med handbromsen.

    Någon som har ett tips om vad det kan vara? Denna dyna är min först hoj, och är ingen mekaniker, men är inte rädd för att skruva om jag får utförliga instruktioner.

    Jag ska besikta på tisdag, och tror att handbromsljuset kan bli ett problem?!

    Med vänliga hälsningar

    George
    Som du beskriver problemet så är det troligt att själva handtaget glidit lite isär från knapphuset.
    Lossa skruvarna på överfallet till handtaget och skjut ihop det mot knapphuset så att kontakten bryter tidigare.
    Det är den billigaste och enklaste lösningen att börja med.

  7. #7
    Men det tänds ju för tidigt????


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  8. #8
    V.I.B Decoys avatar
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    7
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Men det tänds ju för tidigt????


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Ja, det stämmer. Man behöver bara lägga fingrarna på handtaget utan att dra in handtaget så tänds bromljuset.

    //George

  9. #9
    Men bromsen funkar som den ska ?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  10. #10
    V.I.B Decoys avatar
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    7
    Tackad: 0
    Absolut, med själva bromsningen är det inga problem. Men när jag kör i City mellan jobbet och hemmet vill jag gärna ha handen på handtaget för att vara beredd, men för bilister bakom mig ser det ut som jag bromsar hela tiden.

    //George

  11. #11
    Hmm sitter d original HD handtag eller nåt kromat Kinesjunk? de senare brukar leva sitt eget liv... Ofta är ankarbult så glapp att
    handtaget far hitodit vilket slår på stoppljuskontakten

  12. #12
    Då menar jag att spelet är för litet mellan kontakten och handtaget, sen hur du ökar glappet vet jag ej. På min -76 är kontakten gängad så där är det inga problem att justera/ Hasse

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Då menar jag att spelet är för litet mellan kontakten och handtaget, sen hur du ökar glappet vet jag ej. På min -76 är kontakten gängad så där är det inga problem att justera/ Hasse
    Kontakten fungerar tvärtom på ts hoj.
    Den ligger an när man inte bromsar, sen när man drar in bromsgreppet frigörs kontakten och lampan tänds.
    Bromscylinder kolven trycker klacken mot kontakten. För lite bromsvötska eller luft/kärv gör så att kolven inte trycker tillräckligt långt på klacken.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  14. #14

  15. #15
    V.I.B Decoys avatar
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    7
    Tackad: 0
    Vill bara tacka för allt tips. Fick dessvärre inte tid att meka med hojen i helgen, så jag tänkte, -Äh va f-n, jag chansar.
    Kom precis hem från besiktningen, och den gick igenom utan anmärkningar.

    Åter igen, tack för hjälpen/tipsen.

    //George

  16. #16
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Jag har exakt samma strul på min hoj. Eller rättare sagt hade. När jag köpte min begagnade Dyna på Bike Trollhättan upptäcktes detta vid leveranskontrollen. Det var i september ifjol, eller fjor som man säger i en del landsändar.
    Nu (!) är Bike klara med denna reparation. Hämtar hojen imorrn.
    Undrar om de håller på med ett slags test på hur långt de kan gå med att missköta sej innan kunderna får totalt spel på dem. Hursomhelst, felet åtgärdas i mitt fall med en renoveringssats då kolven kärvat i bromscylindern.
    Och ja, Forslund har helt rätt angående hur bromsljuskontakten funkar. (se ovan)
    Redan bekräftat men jag bekräftar det en gång till.

  17. #17
    V.I.B Bjäders avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    26
    Tackad: 0

    Kanske lite sent för dig men här är en video som visar funktionen

    https://www.youtube.com/watch?v=7SA5xZF6hoo

  18. #18
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Amerikanare behöver egentligen inte lägga upp nåt på Youtube för de hörs ända hit i alla fall!!!
    Bra video, notera ändå att detta funkar bara om inte kolven kärvar i sitt yttre läge. Ju.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Caspher Visa inlägg
    Jag har exakt samma strul på min hoj. Eller rättare sagt hade. När jag köpte min begagnade Dyna på Bike Trollhättan upptäcktes detta vid leveranskontrollen. Det var i september ifjol, eller fjor som man säger i en del landsändar.
    Nu (!) är Bike klara med denna reparation. Hämtar hojen imorrn.
    Undrar om de håller på med ett slags test på hur långt de kan gå med att missköta sej innan kunderna får totalt spel på dem. Hursomhelst, felet åtgärdas i mitt fall med en renoveringssats då kolven kärvat i bromscylindern.
    Och ja, Forslund har helt rätt angående hur bromsljuskontakten funkar. (se ovan)
    Redan bekräftat men jag bekräftar det en gång till.
    Haha där köpte jag min oxå......jag kommer inte handla där igen, någonsin!

  20. #20
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Nä. Ett sånt ställe. Usch, jag kommer inte heller att handla där i fortsättningen. Särskilt inte en hoj.
    Vid tillfälle ska jag berätta i en tråd - gnälltråden kanske, eller en ny tråd, om den senaste serie klåperier jag upplevt på Bike i Trollhättan. Tycker att klåpare ska nämnas så att andra kan ta ställning till huruvida man vill ha med dem att göra eller om man vill anlita någon annan.

Liknande ämnen

  1. SU problem
    Av FLH78 i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 22:16
  2. Växel problem
    Av harleycax i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-16, 18:09
  3. Handbroms handreglage
    Av Snickarn i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-07, 20:14
  4. Höjd problem
    Av Lasse.S i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-09-09, 09:06
  5. 6 mil på 3 år. Problem?
    Av Fonve i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 18:31

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •