Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 97

Ämne: Pågående ombyggnation Hjälp

  1. #1

    Post Pågående ombyggnation Hjälp

    Nu är det så mycket frågetecken att jag bestämt mig för att försöka skapa en stödtråd under denna tuffa tid.

    Håller på att moddar om min Forty-Eight-13, och det ända som jag under hela denna dagen lyckats med är dämparna.

    Första gången man gör allt det här och spelar ingen roll vad det är så är det frågetecken som måste rätas till.

    Det jag nu håller på med är:

    Kapa bakskärm

    Frågetecken: Har monterat 11" dämpare och därmed sänkt hojen lite, men känslan är att det skulle ha sänkts mer, hur ska man bete sig för att få till en kortare snygg skärm utan att skärmen kommer sitta med ett mellan rum där en hel arm kan tryckas in?
    Ett till dilemma är att jag har en pall som man bara trycker på med hjälp av sugploppar, tanken är att jag ska korta skärmen så mycket det går men att man fortfarande ska kunna använda pallen, så då ställer jag mig frågan om det är möjligt att skjutsa om man kortar skärmen, tänker på om man måste ha fästpunkter på de tre punkter som är i vanliga fall eller om det räcker med de två innersta fästpunkterna.

    Nya blinkers fram och bak
    Frågetecken fram: Det är Kellermans blinkers (http://www.harleybutiken.com/produkt...rmann-Dark-LED), med tillhörande fästen som jag köpte,
    hur ska man göra med kablarna, går det bara att plugga in på något sätt i befintliga eller hur gör man? Är det bara att plocka bort original blinkers och fästa där? Stora frågetecknet är dock med inkopplingen.

    Frågetecken bak: Kellermans 3-1, tror jag fattat att det bara är att borra nytt hål om befintligt ej finns och fästa dessa, men samma sak här, hur ska man göra med kablarna, som det är nu när jag kopplat ur original blinkers så är det ju ett fäste under sadeln där det ska kopplas in. Och på detta så är alla kablar i olika färger. JAG BLIR INTE KLOK!

    En helt ny värld och det är så fruktansvärt drygt att vara tokfärsk, kryper ur skinnet snart

    Kommer att behöva all hjälp jag kan få så försök tänka som en idiot och förklara för en annan hur man gör detta.

    Kommer under hela morgondagen hålla på med detta så kommer att bifoga bilder och fler dumma frågor under dagen.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Ta det bara lugnt och fint, och sluta hacka på dig själv Det kommer att gå fint och gör det inte det så får man göra om / Hasse

  3. #3
    Gällande skärmen så behövs mellanrummet till fjädringsväg. Din fjädringsväg bestämmer utrymmet. För att ta bort får du stelmontera bakdelen. Stenhårt och coolt med slickad skärm, nackdelarna är fler däremot. Alternativt gör om allt och fäst skärmen i svingen istället för ramen, följden blir byta sadel som inte längre fäster i bakskärmen. Den ena iden föder alltid 1 eller två följdaktioner. Ta det lugnt o fundera några extra gånger så blir det bra till slut.

    Färgerna under sadeln gällande kablar, titta på färgerna som gick till respektive blinkers i bakljus, det är samma färg under sadeln. Glöm inte en motståndslåda för blinkers om det behövs så du slipper för snabb blinkning med mera.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  4. #4
    Tjena!

    Jag skulle lägga denna tråden i sportsterdelen om jag var du. Finns flera där som gjort det du tänker göra.

    Blinkers fram:
    A) antingen så pluggar du ur stiften ur kontakten och klipper av org kablarna innan kontakten och lönar på dom nya.
    B) du skaffa likadana kontaktstift som sitter orginal och krimpar på dessa på dom nya kablarna och pluggar i dom i kontakten.
    Om du kopplar fel kabel till fel uttag i kontakten så gör det inget, inget kommer paja eller så, bara det att blinkersen kommer inte att blinka.

    Blinkers bak:
    Samma som för blinkers fram förutom att du behöver en load equalizer (typ Badlands). Annars kommer det inte att blinka rätt samt du kommer bränna led:en i blinkersen som kommer få för mkt kräm. Orginalen har inbyggda motstånd i lamphuset. Du behöver inte borra några nya hål. Kellerman har M8 och org är 5/16 vilket motsvarar 7,9mm så det är samma size.

    Lycka till!

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  5. #5
    Tack för alla tips, hade ingen aning om equalizer prylen men har nu beställt en Badlands turn signal load equalizer III, så ska nog den biten funka.
    Var och köpte en värmepistol samt lite skarv grejer för att kunna genomföra detta.

    Kommer att lägga ut bilder när jag får hem equalizern och är igång i garaget, ska även kapa lite i gaffelbenen men det är ett senare bekymmer 😳


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Misslyckande förutsätter ansträngning. Det är därför vissa aldrig misslyckas.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av d860312 Visa inlägg
    Tack för alla tips, hade ingen aning om equalizer prylen men har nu beställt en Badlands turn signal load equalizer III, så ska nog den biten funka.
    Var och köpte en värmepistol samt lite skarv grejer för att kunna genomföra detta.

    Kommer att lägga ut bilder när jag får hem equalizern och är igång i garaget, ska även kapa lite i gaffelbenen men det är ett senare bekymmer 😳


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Inga problem

    Men varför ska du kapa gaffelbenen?

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  7. #7
    Gaffelkåpor, passar ju som du sa tidigare inte på forty-eight, hörde därför med folk som har det på sina forty-eights, och de har kapat fästena som sitter på gaffeln, skriv gärna tillbaka om du anser att detta är galet

  8. #8
    Nu har jag klippt bort gamla blinkers och monterat ditt kellerman, är det nu bara att skarva ihop kablarna, med t ex värmepistol?






    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Misslyckande förutsätter ansträngning. Det är därför vissa aldrig misslyckas.

  9. #9
    Nu har jag klippt bort gamla blinkers och monterat ditt kellerman, är det nu bara att skarva ihop kablarna, med t ex värmepistol?




    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Misslyckande förutsätter ansträngning. Det är därför vissa aldrig misslyckas.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av d860312 Visa inlägg
    Nu har jag klippt bort gamla blinkers och monterat ditt kellerman, är det nu bara att skarva ihop kablarna, med t ex värmepistol?




    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Nja, du bör löda ihop kablarna och täcka skarven med krympslang. Sätt dit krympslangen först, sen löd ihop. Trä tillbaka krympslangen övet skarven och värm sedan på krympslangen så den drar ihop sig, antingen med värmepistol eller en tändare. Så borde du göra.
    En klåpare tvinnar ihop kablarna och i bästa fall eltejpar. Det går bra oxå men håller inte i längden. Gör rätt från början så slipper du göra om, men man lär sig samtidigt

    Tips är att vända på blinkersn om det får plats, då göms den mer under handtaget istället för tittar fram.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  11. #11
    Alright, jag som trodde jag handlat klart, men då blir det åka och handla lödpenna då, återkommer med "framstegen".


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Misslyckande förutsätter ansträngning. Det är därför vissa aldrig misslyckas.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Nja, du bör löda ihop kablarna och täcka skarven med krympslang. Sätt dit krympslangen först, sen löd ihop. Trä tillbaka krympslangen övet skarven och värm sedan på krympslangen så den drar ihop sig, antingen med värmepistol eller en tändare. Så borde du göra.
    En klåpare tvinnar ihop kablarna och i bästa fall eltejpar. Det går bra oxå men håller inte i längden. Gör rätt från början så slipper du göra om, men man lär sig samtidigt

    Tips är att vända på blinkersn om det får plats, då göms den mer under handtaget istället för tittar fram.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style
    En sak innan jag inhandlar lödpenna, jag köpte ju kopplingar med fukttäta skarvar som man klämmer ihop, tanken var att sedan ta på krympslang, men du tycker inte det räcker eller? Det är löda som gäller?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Misslyckande förutsätter ansträngning. Det är därför vissa aldrig misslyckas.

  13. #13
    V.I.B Fonves avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    683
    Tackad: 6

    Löda och sedan krympslang, precis som Henrik skriver är the way to go! Kör hårt.
    SB 2008. Min egen "flamma"!

  14. #14
    Håller med dom andra, skala-tvinna-löda-krympslanga. Tycker också du skall skifta blinkersen så dom hamnar "under" handtagen istället.
    Kör så det ryker!

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av d860312 Visa inlägg
    En sak innan jag inhandlar lödpenna, jag köpte ju kopplingar med fukttäta skarvar som man klämmer ihop, tanken var att sedan ta på krympslang, men du tycker inte det räcker eller? Det är löda som gäller?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Finns många sätt men bäst bestående resultat om du löder. Förutom pennan behöver du även lodmaterialet. Ser ut som en rulle, fråga på affären på samma sätt somdu frågar här så du får med dig alla grejjer på samma gång.
    Lycka till



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  16. #16

    Sådär, imorgon blir det åka av!


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Misslyckande förutsätter ansträngning. Det är därför vissa aldrig misslyckas.

  17. #17
    Bränn av lite lod på pennstiftet, tvinna kablarna o lägg på kablarna där sen, helt stilla tills det fräser till och lodet på pennstiftet vips har gift sig med kablarna, först då får du röra dig o ta bort pennan från kablarna.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  18. #18
    Steg 1 efter önskningar
    Bra mycket bättre




    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Misslyckande förutsätter ansträngning. Det är därför vissa aldrig misslyckas.

  19. #19
    Nu verkar det gå framåt




    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Misslyckande förutsätter ansträngning. Det är därför vissa aldrig misslyckas.

  20. #20
    Så fruktansvärt skönt att man får något att funka, behöver dock fixa med takten, går bra i 3 sek sen ökar den till discotakt




    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Misslyckande förutsätter ansträngning. Det är därför vissa aldrig misslyckas.

Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Angående en 750-42
    Av Glenn i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-04-28, 21:16
  2. 2 Frågor angående Heritage !
    Av Linder i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 17:51
  3. Street Bob mindre ombyggnation
    Av CrazyVic i forum Medlemsbyggen!
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-12, 18:33
  4. Angående Softis
    Av xbones i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 14:27
  5. Stående träff onsdagar
    Av islandstyle i forum Träffar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 23:29

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •