Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Godkänd hjälm?

  1. #1

    Godkänd hjälm?

    Hej!
    Jag har suttit å letat runt lite här på forumet å på google men känner mej inte "nöjd" med svaren jag fått.
    Så nu frågar jag det här: Att köra med en icke godkänd hjälm i Sverige. Vad kan hända? Ända kravet jag har i min försäkring är att jag ska ha en godkänd hjälm, men jag är sugen på en icke godkänd, såklart. Kan det bli så att försäkringsbolaget inte står för till exempel skador på hoj för att min hjälm inte var godkänd?
    Är det värt det?

  2. #2
    Så länge hjälmen sitter schysst å du gillar den så eren godkänd

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Ville91 Visa inlägg
    Hej!
    Jag har suttit å letat runt lite här på forumet å på google men känner mej inte "nöjd" med svaren jag fått.
    Så nu frågar jag det här: Att köra med en icke godkänd hjälm i Sverige. Vad kan hända? Ända kravet jag har i min försäkring är att jag ska ha en godkänd hjälm, men jag är sugen på en icke godkänd, såklart. Kan det bli så att försäkringsbolaget inte står för till exempel skador på hoj för att min hjälm inte var godkänd?
    Är det värt det?
    Om ditt försäkringsbolag kräver godkänd utrustning så är det nog så att om du inte har det och smäller hojen så är sannolikheten stor att din ersättning uteblir eller blir kraftigt reducerad. Enklast är att ringa och kolla med dom.
    ...och just det, det enda lagen säger om att köra hoj är att man måste ha en hjälm, en godkänd. Inte godkänd = räknas som ingen hjälm. Kan ju vara bra att tänka på också, om det nu skulle vara nån snut som orkar bry sig lite extra.

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Ville91 Visa inlägg
    Hej!
    Jag har suttit å letat runt lite här på forumet å på google men känner mej inte "nöjd" med svaren jag fått.
    Så nu frågar jag det här: Att köra med en icke godkänd hjälm i Sverige. Vad kan hända? Ända kravet jag har i min försäkring är att jag ska ha en godkänd hjälm, men jag är sugen på en icke godkänd, såklart. Kan det bli så att försäkringsbolaget inte står för till exempel skador på hoj för att min hjälm inte var godkänd?
    Är det värt det?
    Är du mer rädd om hojen än din egen skalle ?

  5. #5
    Ring försäkringsbolaget och kolla!

    Skulle det vara så att de skulle säga "-Det går utmärkt, det spelar ingen roll för oss", se till att få det på papper där avsändare och datum framgår. Det lär säkert behövas om olyckan skulle vara framme och hjälmen skulle bli ett problem.

    Sen kanske det är så att om du går omkull och hojen behöver lack på tanken och ett nytt styre kanske kanske de står för det. Om det däremot skulle vara så att du har en livförsäkring via mc-försäkringen eller en fristående och du själv blir invalidiserad på något sätt så kanske de hävdar att det inte hade hänt om du hade haft en godkänd hjälm. Och då kanske vi snackar miljonbelopp.

  6. #6
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Jag instämmer med Forty8...

    Bäst svar kan du enbart få från ditt försäkringsbolag. Det kan hända att du får pengar för hojen, men om det händer dej själv något...
    Ja, då kan situationen bli mer komplicerad och svår, än man kanske önskat sig...

    Som sagt var; det är bara att lyfta på luren!


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  7. #7
    Vart kan jag annars få tag i en öppen hjälm, som är godkänd och som inte är allt för "tjock"?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Ville91 Visa inlägg
    Vart kan jag annars få tag i en öppen hjälm, som är godkänd och som inte är allt för "tjock"?
    DMD, ett av dom minsta skalen på marknaden (upp till deras storlek M1).

    http://www.dmdhelmet.it/index.php

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  9. #9
    Kollade in sidan, snygga hjälmar! Synd bara att jag har storlek XL... Hur stora är Normal Shell då tro? Någon som vet?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Forty8 Visa inlägg
    DMD, ett av dom minsta skalen på marknaden (upp till deras storlek M1).
    En annan måste ju ha M2, å så säger dom att storleken inte har nån betydelse...

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Ville91 Visa inlägg
    Kollade in sidan, snygga hjälmar! Synd bara att jag har storlek XL... Hur stora är Normal Shell då tro? Någon som vet?
    DMD är stora i storlekarna, jag har normalt L/XL ( 59-isch ) men min DMD är en 57:a ! Men så ryms det en jäkla massa innanför pannbenet oxå.
    Men en knopp är ju inte bara klotrund, oval eller fyrkantig, alla föds vi olika! man måste prova sig fram till vad som passar bäst, svårt med genvägar här.

  12. #12
    V.I.B Klings avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Färingsö
    Inlägg
    331
    Tackad: 0
    Jag är också privilegierad med att vara stolt ägare av ett ballonghuvud, riktig svårt att hitta öppna hjälmar som ser bra ut!
    Sportster 48! 👊

  13. #13
    Jag har ganska prick 60 runt. Är det lätt att beställa hem en hjälm därifrån och testa? Vore det så att det inte vore någon hit, är det lätt att skicka tillbaka isf? Eller kan man köpa DMD hjälmar i sverige någonstans? Eller ska man helt enkelt inse att det är integral som gäller?

    - - - Uppdaterad - - -

    Kling, du som också har ballonghuvud. Vad kör du med för hjälm?

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Ville91 Visa inlägg
    Jag har ganska prick 60 runt. Är det lätt att beställa hem en hjälm därifrån och testa? Vore det så att det inte vore någon hit, är det lätt att skicka tillbaka isf? Eller kan man köpa DMD hjälmar i sverige någonstans? Eller ska man helt enkelt inse att det är integral som gäller?
    Mc-boden, ava-mc, det finns lite varstans i Svedala, helt klart värt och prova nånstans.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Ville91 Visa inlägg
    Jag har ganska prick 60 runt. Är det lätt att beställa hem en hjälm därifrån och testa? Vore det så att det inte vore någon hit, är det lätt att skicka tillbaka isf? Eller kan man köpa DMD hjälmar i sverige någonstans? Eller ska man helt enkelt inse att det är integral som gäller?

    - - - Uppdaterad - - -

    Kling, du som också har ballonghuvud. Vad kör du med för hjälm?
    Den är rätt smart gjord. Fodret är tunt precis vid kinder men med mer space runt själva pallet så den ser lite mindre ut än vad den faktiskt är (snackar om storlek medium2 och upp, m1 och ner är tokliten och ännu snyggare men för liten för mig).
    Jag beställde direkt från deras hemsida, snabb leverans och 90:- i frakt. Men då testade jag ut rätt size på mässan.

  16. #16
    Vad har du för storlek på ditt huvud?

  17. #17
    Jag har 59-60..och har som sagt DMD M2 57-kruka

  18. #18
    Okej tack för alla svar å tips! Kan mkt väl bli en DMD m2

  19. #19
    Jag kände en kille i Örebro som hade så stort huvud att han hade dispens för att köra utan

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Jag kände en kille i Örebro som hade så stort huvud att han hade dispens för att köra utan
    Utan huvud????

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Litet godkänt lås till night rod -08
    Av jimper i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-17, 23:38
  2. Godkänd för allmän väg eller inte...
    Av belsebub36 i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-05, 22:41
  3. jaaa, den är reggad och godkänd!!
    Av Machine head i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 23:45

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •