Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Vatten i svingen på Ultra -09

  1. #1

    Vatten i svingen på Ultra -09

    Skulle byta däck på bakhjulet och när jag monterade av beltskyddet (sitter under svingen med 3 chassibultar) så rann det en strid ström av vatten ur bakre bulthålet. Uppskattade det till ca 2,5-3 dl! Mittenbulten genererade ytterligare 1-1,5 dl. Smått chockad började jag felsöka och hittade ett clips som håller bromsledningen och ABS-sladden som inte satt i sitt hål i svingen (främre delen av högra svingbenet). Det är två clips men det bakre satt på plats.

    Konstaterade också att det strax framför det mittre bulthålet till beltskyddet fanns ett dräneringshål. DETTA DRÄNERINGSHÅL BLOCKERAS AV BELTSKYDDET NÄR DETTA ÄR MONTERAT! Urknäppt.

    Det blev till att ventilera ut fukten/vattnet (tryckluft) och sedan blåsa in en dimma av olja med hjälp av Biltemas Chain Lubrication och se till att blåsa in i alla de små hålen i olika riktningar. Förhoppningsvis håller det rosten borta.

    Skall nu ta kontakt med Probike för att få besked på hur svingen är konstruerad, svingbenen i förhållande till tvärröret där svinglagren är monterade - om det är öppet däremellan, för att få koll på om svinglagren badat i vatten eller ej.

    Har nu varit i kontakt med Probike och de sa att det inte är någon fara för svinglagringen om det kommit in vatten i svingen. Jag uppmanades att borra ur bältskyddet för dräneringshålet. Missen i produktionen av beltskyddet är känt men dåligt att det inte åtgärdats på servicar eller gått ut ett meddelande om bristen.

    Tips - kolla clipsen och ta gärna bort beltskyddet och kolla så att det inte kommer vatten ur svingen. (Clipsen kanske t.o.m kan moteras med silicontätning.) Kan vara läge att borra ur plasten i beltskyddet mitt för dräneringshålet så att vatten/fukt i svingen kan komma ut någonstans.
    Senast redigerat av Bellman den 2011-08-08 klockan 20:06. Anledning: Svar från Probike

  2. #2
    Tack för denna information - har nyss varit ute i garaget och kollat upp min. Dock inget vatten trots att jag har många mil i regn i år? Gjorde rent samt borrade ett hål ca 15 mm från mittenhålet. Ser fint ut (och det hamnade på rätt ställe) efter att ha monterat tillbaka detta.
    Dock: Mycket konstigt att man inte borrat ett hål i plasten från början när svingen har ett 4:e hål för just detta?

Liknande ämnen

  1. Ultra touring
    Av ultra98 i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 15:14

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •