Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Mappning/ bänkning

  1. #1

    Mappning/ bänkning

    Hej!
    Skulle behöva hjälp med vad jag behöver göra.

    Jag har bytt filter till ett screaming eagle och avgassystemet satt på när jag köpte hojen, v&h system.

    Vad jag förstår det så behöver jag mappa hojen. Skrev precis med probike i Sthlm och han säger att jag behöver en superturner för att mappa hojen. Den kostar 6900kr + ca 1000kr för mappningen. Är det ett okey pris? Vad är en superturner och behöver jag den?

    Har inte så bra koll på det här riktigt. Så ursäkta de dumma frågorna =)

    Vad är nödvändigt för mig att göra? Vill ju att hojen ska vara rätt justerad med luft å bränsle osv.

    Tacksam för hjälp!

    Har en forty eight 2011.

    /Colou5

  2. #2
    Du måste inte ha just en supertuner..finns flera olika moduler på marknaden för att justera sprutet men viktigt bara att du väljer en modul som verkstaden dit du lämnar hojen kan. Lämnar du till probike så är supertunern ett bra val även om jag tycker att priset är lite väl högt.
    Priset för mappning är dock lågt..för att den skall justeras ordentligt så tar det flera timmar i bänken. Till det priset så laddar de säkert ner en befintlig mapp från en liknande hoj.

  3. #3
    Har super Tuner på min. Är väl viktigt som belsebub36 säger att kommer du lämna hojen till probike för arbeten så är det väl säkrast att välja just den eftersom det är den dom kan.
    Dom är dyra men dom är också bra. Till skillnad från tex power Comander 5 som man inte kan ändra i org mapparna, så kan man det med super tunern. Detta är gött om du vill köra den i bänk nån gång i framtiden. För dom extra 1000 laxarna så får du en standard mapp nedladdad, med den är det skit samma vilket filter eller buller du har. Det optimala är att köra i bänk. Men med det behöver du i alla fall en tuner.

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Forty8 Visa inlägg
    Har super Tuner på min. Är väl viktigt som belsebub36 säger att kommer du lämna hojen till probike för arbeten så är det väl säkrast att välja just den eftersom det är den dom kan.
    Dom är dyra men dom är också bra. Till skillnad från tex power Comander 5 som man inte kan ändra i org mapparna, så kan man det med super tunern. Detta är gött om du vill köra den i bänk nån gång i framtiden. För dom extra 1000 laxarna så får du en standard mapp nedladdad, med den är det skit samma vilket filter eller buller du har. Det optimala är att köra i bänk. Men med det behöver du i alla fall en tuner.
    Så själva mappningen gör ingen skillnad? Det är bänkningen som gör den stora skillnaden? Om jag inte gör nåt av dessa, skadas motorn?

    Kan jag mappa den nu och det blir bra inställningar med luft/bränsle och sen bänka den i framtiden för att få ut max?

  5. #5
    V.I.B Frittes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    882
    Tackad: 0

    Kolla med Stefan Båging på Mek1 i Lidköping vad han tar. Han är kunnig och inte allt för dyr. Lycka till

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Fritte Visa inlägg
    Kolla med Stefan Båging på Mek1 i Lidköping vad han tar. Han är kunnig och inte allt för dyr. Lycka till
    Tack för tipset men Lidköping e lite långt. Priset får man acceptera men vill mest veta vad jag får för pengarna så det blir gjort på korrekt sätt.

  7. #7
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    PÃ¥ en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Tjena... Vad jag förstår så bor du i Stockholm... så en tuner måste du ha..så ett förslag till dig är att du hör med perra Evensson i Tillberga 070/7794774 en mycket kunnig kille..jag har själv varit där..och då kan du säta in en SE tuner eller en Pover vision som du kan köpa av perra..och få den riktigt injusterad..jag har många vänner som varit där och ingen är besviken på det han gjort... Lycka Till

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av harly2006 Visa inlägg
    Tjena... Vad jag förstår så bor du i Stockholm... så en tuner måste du ha..så ett förslag till dig är att du hör med perra Evensson i Tillberga 070/7794774 en mycket kunnig kille..jag har själv varit där..och då kan du säta in en SE tuner eller en Pover vision som du kan köpa av perra..och få den riktigt injusterad..jag har många vänner som varit där och ingen är besviken på det han gjort... Lycka Till
    Tillberga= Västerås det tar ca en timme för dig dit...

  8. #8
    Vad man kallar för map/bränslemap är enkelt förklarat som ett Excel ark. Där du har spjällpos eller vakuum som kolumner(finns 2 typer alpha-n och speed density) och varvtal på rader. Sen har du bränsle mängden i varje cell. Mer öppet system behöver mer bränsle. När man kör i bänk går man igenom olika vartal o spjällpositioner. På så sätt för man en map som är perfekt för just din hoj. Ibland så fuskas det med att man laddar ner en map från en liknande hoj eller till och med samma..men varje hoj är unik så skall man vara noga skall man gör en map för just sin egen hoj.

  9. #9
    Evenssons Maskinservice



    Verkar va ett seriöst ställe.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Jonas.L Visa inlägg
    Evenssons Maskinservice



    Verkar va ett seriöst ställe.
    Han är en av de bästa i landet...kanske mindre bra på datorer...

  11. #11
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    PÃ¥ en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Jonas.L Visa inlägg
    Evenssons Maskinservice



    Verkar va ett seriöst ställe.
    Han vet vad han gör...

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av harly2006 Visa inlägg
    Tjena... Vad jag förstår så bor du i Stockholm... så en tuner måste du ha..så ett förslag till dig är att du hör med perra Evensson i Tillberga 070/7794774 en mycket kunnig kille..jag har själv varit där..och då kan du säta in en SE tuner eller en Pover vision som du kan köpa av perra..och få den riktigt injusterad..jag har många vänner som varit där och ingen är besviken på det han gjort... Lycka Till

    - - - Uppdaterad - - -



    Tillberga= Västerås det tar ca en timme för dig dit...
    Tack så mycket! Slår honom en signal imorgon.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av belsebub36 Visa inlägg
    Han är en av de bästa i landet...kanske mindre bra på datorer...
    Såg ju helt klart ut som om han visste vad han gjorde 😀

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Colou5 Visa inlägg
    Såg ju helt klart ut som om han visste vad han gjorde 😀
    Kan bara instämma , han körde min hoj i somras . Riktigt skön tur därifrån med med hoj som går som den ska .

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av mangesuarnmc Visa inlägg
    Kan bara instämma , han körde min hoj i somras . Riktigt skön tur därifrån med med hoj som går som den ska .
    Det låter ju lovande! Hur ligger han till prismässigt?

  16. #16
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    PÃ¥ en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Colou5 Visa inlägg
    Det låter ju lovande! Hur ligger han till prismässigt?

    Det får du ta med han.. men du kan hälsa från (Norrland) till han ska till han i slutet av April...

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av harly2006 Visa inlägg
    Tjena... Vad jag förstår så bor du i Stockholm... så en tuner måste du ha..så ett förslag till dig är att du hör med perra Evensson i Tillberga 070/7794774 en mycket kunnig kille..jag har själv varit där..och då kan du säta in en SE tuner eller en Pover vision som du kan köpa av perra..och få den riktigt injusterad..jag har många vänner som varit där och ingen är besviken på det han gjort... Lycka Till

    - - - Uppdaterad - - -



    Tillberga= Västerås det tar ca en timme för dig dit...
    Jag har nyligen pratat med denna guru på telefon då jag själv är sugen på att bänka min hoj, och fick intrycket av att han verkar vara något av en expert på området. Trevlig var han med
    Nu ska jag bara skramla ihop lite pengar och hitta en ledig tid för denna bänkning..


    Skickat från min mobil.

  18. #18
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    PÃ¥ en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Det var ju Trevligt blir nog bra...

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Mattsson Visa inlägg
    Jag har nyligen pratat med denna guru på telefon då jag själv är sugen på att bänka min hoj, och fick intrycket av att han verkar vara något av en expert på området. Trevlig var han med
    Nu ska jag bara skramla ihop lite pengar och hitta en ledig tid för denna bänkning..


    Skickat från min mobil.
    Har nu bokat in en tid nästa tisdag. Han verkar himla kunnig inom detta område och som du skrev otroligt trevlig!

  20. #20
    Idag har jag mappat och bänkat hojen hos Evensson i Tillberga. Hade 73,58 hk när jag kom dit och åkte iväg därifrån med 81,23 hk. Kan varmt rekommendera Evensson!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Mappning med power vision (Evensson)
    Av harly2006 i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-01, 11:23
  2. Mappning av Night Rod special
    Av PelleL i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 20:59
  3. V&H 2-INTO-1 BP Chrome, mappning?
    Av krissi i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 00:51
  4. Bänkning & Mappning
    Av Asfaltskungen i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 04:48
  5. mappning av min trike
    Av mrzigzag i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 09:41

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •