Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bränsleförbrukning fortyeight med luft&buller+powercommander?

  1. #1

    Bränsleförbrukning fortyeight med luft&buller+powercommander?

    Tjena,

    Har en 2011 fortyeight med V&H staggered short-shots, "öppet" luftfilter (okänt märke) och en powercommander (också okänt märke). Undrar om ni som har liknande tillbehör kan dela med er vad er bränsleförbrukning brukar ligga på?

  2. #2
    V.I.B salami_harleys avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    108
    Tackad: 12
    Har aldrig mätt jättenoga men den drar lätt 0,5 liter milen.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av revolve Visa inlägg
    Tjena,

    Har en 2011 fortyeight med V&H staggered short-shots, "öppet" luftfilter (okänt märke) och en powercommander (också okänt märke). Undrar om ni som har liknande tillbehör kan dela med er vad er bränsleförbrukning brukar ligga på?
    Välkommen hit! En jävla massa 48:or som poppar upp här från Sthlm. Kul

    Jag har V&H short shots, Arlen Ness Stage 1 AC och SE Super Tuner. Skulle säga att förbrukningen på ligger på ca 0,5l/mil.
    Ang din Tuner, vet du om du har en box inpluggad (piggyback) hela tiden eller har du en lös tunerbox som du fick med när du köpte hojen? Du nämner Powercommander (PCV), det är märket på en typ av Tuner, ett piggyback syst. som permanent sitter inkopplad på hojen. Det systemet funkar så att det "lurar" hojens ECM. Med en Super Tuner (Screamin' Eagle) så kan man ändra värden i orginalmapparna. Det finns flera andra tillverkare också...

    Lasse.S här på forumet kan en massa om detta. Han kanske kan hoppa in och utbilda oss vidare om han läser detta

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Forty8 Visa inlägg
    Välkommen hit! En jävla massa 48:or som poppar upp här från Sthlm. Kul

    Jag har V&H short shots, Arlen Ness Stage 1 AC och SE Super Tuner. Skulle säga att förbrukningen på ligger på ca 0,5l/mil.
    Ang din Tuner, vet du om du har en box inpluggad (piggyback) hela tiden eller har du en lös tunerbox som du fick med när du köpte hojen? Du nämner Powercommander (PCV), det är märket på en typ av Tuner, ett piggyback syst. som permanent sitter inkopplad på hojen. Det systemet funkar så att det "lurar" hojens ECM. Med en Super Tuner (Screamin' Eagle) så kan man ändra värden i orginalmapparna. Det finns flera andra tillverkare också...

    Lasse.S här på forumet kan en massa om detta. Han kanske kan hoppa in och utbilda oss vidare om han läser detta
    Det är inget att tillägga där Forty8 angående bränsle förbrukningen är det nog svårt att komma under halv liter med blandad körning, semesterkörning när man ligger på jämn fart går det komma under 0,4 landsvägskörning. otrimmad med luft o buller typ.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #5
    Tack Forty8! Jag uttryckte mig slarvigt, menade tuner i generella ordalag Anledningen till min fråga var nämligen att jag fick motorstopp på Centralbron igår mitt i morgonrusningen.... Det var ingen höjdare vill jag lova. Bensinlampan hade lyst sen 65 km och hojen stannade när den stod på 110. Av min erfarenhet ska jag kunna köra åtminstone 140 km innan det behöver tankas. Motorn betedde sig jävligt konstigt och hostade, tände fel, avgassmällar mm och när jag kom ut på centralbron blev det bara värre. Fick ingen gasrespons emellanåt och sen small det bara till och hojen flög iväg. Sen la den bara av vid infarten till tunneln under Södermalm. Firman som jag köpt den av ansåg att det kan bero på soppatorsk men jag hävdar motsatsen med tanke på att den tände fel och hade sig ända från Norrtull. Nu har jag fått den felsökt av MC-experten på Norrbackagatan (grym service, kan verkligen rekommendera dem!) och de bytte stiften som visade sig vara riktigt svarta... Nu blir det till att snacka med firman som jag köpte den av igen. När jag köpte den bad jag dem att installera ett öppet luftfilter och en tuner och jag tror att de har ställt in fel mapp så att den går för tjockt... Hojen avgassmäller också en hel del när jag slår av på gasen efter gaspådrag vilken också är ett tecken på att den går för tjockt. För övrigt så tankade jag öven upp hojen och fick i 5,3 liter, vilket innebär att deras tes verkar högst osannolik...

    Vad tror expertisen här, verkar mitt resonemang vettigt?

    Tycker att vi får ta och köra en forty-eight träff framåt vårkanten med Stockholmsgänget!

    Citat Ursprungligen postat av Forty8 Visa inlägg
    Välkommen hit! En jävla massa 48:or som poppar upp här från Sthlm. Kul

    Jag har V&H short shots, Arlen Ness Stage 1 AC och SE Super Tuner. Skulle säga att förbrukningen på ligger på ca 0,5l/mil.
    Ang din Tuner, vet du om du har en box inpluggad (piggyback) hela tiden eller har du en lös tunerbox som du fick med när du köpte hojen? Du nämner Powercommander (PCV), det är märket på en typ av Tuner, ett piggyback syst. som permanent sitter inkopplad på hojen. Det systemet funkar så att det "lurar" hojens ECM. Med en Super Tuner (Screamin' Eagle) så kan man ändra värden i orginalmapparna. Det finns flera andra tillverkare också...

    Lasse.S här på forumet kan en massa om detta. Han kanske kan hoppa in och utbilda oss vidare om han läser detta

  6. #6
    Jag menar att en hoj ska bänkas när man stoppar in en tuner, många handlare verkar tanka ner färdiga mappar och vara nöjda med det. En tuner i sig är ju inget mirakel, utan snarare ett verktyg att kunna utföra mirakel med!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av revolve Visa inlägg
    Tycker att vi får ta och köra en forty-eight träff framåt vårkanten med Stockholmsgänget!

  8. #8
    Mellan tummen och pekfingret vad kostar en bänkning och mappning om jag har låt oss säga en PC V?

    Citat Ursprungligen postat av Martin_HD Visa inlägg
    Jag menar att en hoj ska bänkas när man stoppar in en tuner, många handlare verkar tanka ner färdiga mappar och vara nöjda med det. En tuner i sig är ju inget mirakel, utan snarare ett verktyg att kunna utföra mirakel med!

  9. #9
    Bra fråga! Minns inte helt vad jag betalade sist men 1500-2000 kanske?

  10. #10
    Någon som vet nån bra företag i Stockholm som bänkar/mappar?

Liknande ämnen

  1. Luft o buller
    Av harry_hd i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 00:08
  2. Luft å buller
    Av Oaktribe i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-09-08, 21:22
  3. Bränsleförbrukning
    Av indy 500 i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 19:26
  4. Luft och buller till min FortyEight. Hjälp...
    Av Fredrik_t i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-07-08, 15:19
  5. Överaskande låg bränsleförbrukning 0,43 resp 0,44
    Av Errorflynn i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 10:04

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •