Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: sportster 883 helt död

  1. #1

    sportster 883 helt död

    hej,

    her om dagen dog plötsligt min sportster och då menar jag helt död inte en lampa inte ett ljud inget, antar att det är elfel, är svårt att komma åt tändningen det är en 2004, mätte batteriet och fick 12,4 så det borde vara nog till att det ljuser nånstans, det konstiga var at när jag mätte från minus pol till jord fick jag också 12,4 men när jag mätte från pluss pol till jord hände inget, ska det inte vara tvärt om? någon som vet vad det kan vara, har svårt att frakta den till en firma just nu.

    mvh mathis

  2. #2
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Då har du avbrott på ledningen från batteri till chassiejord. Kolla kabelskon som är ansluten till ramen. Ev bara lossa den skruven o dra åt igen. Du ska ha 12,7 volt mellan plus o ram.
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  3. #3
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Jepp, låter som jordfel.

  4. #4
    ok tack jag ska kolla det, är det den som går från plusspolen? och vart på chassi sitter den det kan inte vara något med larmet?

  5. #5
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Nix, jord ska gå från minuspolen (-). Kolla vart den tar vägen. Kanske glapp eller kanske den gått av någonstans?
    Plusjordat (+) körde man med i England för länge sedan. Iaf på bilarna. Lucas du vet.... Mörkrets uppfinnare

    Lycka till

  6. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Järna
    Inlägg
    28
    Tackad: 0
    Hade samma problem med min 1200 -04. Där hade minus kabeln lossnat vid anslutnigen på motorn.

  7. #7
    Hej,

    Jag tror att jag har ett liknande fel på min Sportster 1200 från 1998. Igår skulle jag iväg en sväng och den startade som vanligt men precis när jag skulle köra iväg så började den gå sämre och sämre för att tillslut dö helt. Dö helt betyder att ingenting fungerade elmässigt, det vill säga alla kontrollampor etc. var helt döda. Jag tog bort batteriet och laddade upp det, under tiden kontrollerade jag alla säkringar och kontakter och ingenting såg trasigt eller felaktigt ut. Jag satte jag tillbaka batteriet och slog på tändningen och nu fungerade kontrollampor, blinkers, bromsljus, tuta etc. men så fort jag tryckte på startknappen så klickade till en gång och alla lampor slocknade helt.

    Var ligger den här anslutningen för jordkabeln sitter någonstans?

  8. #8
    Jag kan inte säga exakt var den sitter på din modell, men det är inte svårare än att följa kabeln som sitter på minuspolen på batteriet till sin andra ände.

  9. Följande användare tackar Martin för detta inlägg:

    petwal (2018-06-04)

  10. #9
    Jag har kollat och hittat anslutningen mot ramen, men den ser ut att sitta som berget där den ska. Antar att det inte var så enkelt löst som jag hade hoppats :-/

    Kan det vara jordfel uppe i handtaget där startknappen sitter?

  11. #10
    kolla minus polen på batteriet. Har en tendens till att bli lös när man ska trycka in batteriet då det är dåligt med utrymme

  12. Följande användare tackar Pulare för detta inlägg:

    petwal (2018-06-04)

  13. #11
    Jag har tagit ur och satt jag tillbaka batteriet en gång till samt kollat att minuspolen är ordentligt ditsatt. Samma sak igen, alla kontrollampor, blinkers, bromsljus, tuta etc. fungerar men så fort jag trycker på startknappen så klickar det till en gång och allt slocknade helt.

  14. #12
    Mät spänningen på batteriet när du trycker på starten droppar det under 11 volt så byt batteriet. Kan vara en kortis i någon cell. Ett nytt batteri som är laddat ska hålla minst 12.8 V

  15. Följande användare tackar Pulare för detta inlägg:

    petwal (2018-06-04)

  16. #13
    Har vart med om att kabeln lossar från kabelskon på endera minus eller plus från batteriet. Kolla.

  17. Följande användare tackar mattinkba för detta inlägg:

    petwal (2018-06-04)

  18. #14
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Om du kollat att batteriet är ok...så...

    HD gör tyvärr en hel del idiotiska elkopplingar...

    !!NU DET VIKTIGASTE, LOSSA NU FÖRST MINUS-POLEN PÅ BATTERIET!! Så att du inte gör kortslutning när du arbetar med pluspolen!

    På Sportster (i alla fall på vår 99:a) tas övrig el inte direkt från batteriet utan först efter batterikabeln nere på startmotorn.
    Det är rätt vanligt att det blir dålig kontakt där, följ + plus-kabeln från batteriet och ner till startmotorn, lite trångt och bökigt.
    Den mutter som håller pluskabeln har metrisk dimension, om jag inte minns fel så är den 12mm, så försök inte med ½" nyckel.
    Lossa muttern lite lätt och jucka lite med kablarna så det blir bra kontakt (man kan förståss ta bort och göra rent ordentligt men det är som sagt var trångt som attan)
    Dra sen åt muttern ordentligt, men inte tokhårt så att det går sönder.
    Sätt tillbaka batteriets minuskabel och starta hojen.


    Varför är det så idiotiskt att ta övrig el från kabeln vid startmotorn?
    1: Om du har dålig kontakt till startmotorn så har du dålig kontakt även till annan el och det blir svårt att även rulla igång hojen, särskilt som
    det är automatiskt halvljus som snor el. Och än värre om det finns nån startspärr inblandad.

    2: Finns flera anledningar till men det går jag inte in på nu, utan kanske nån annan gång när jag skriver ett specialkapitel om el...

  19. Följande användare tackar minhoj för detta inlägg:

    petwal (2018-06-04)

  20. #15
    Hade en -99 sportster där kabeln vibrerade av nere vid startmotorn. Den kunde vara stendöd och levande allt efter hur kabeln valde att ligga. Kolla det.
    The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
    y62.se
    En udda tanke

  21. Följande användare tackar Y62 för detta inlägg:

    petwal (2018-06-04)

  22. #16
    Jag har löst problemet nu. Jag kollade allt kablage som såg helt och fint ut efter era tips - tackar för all hjälp :-)

    Det var någon slags glappkontakt i batteriet som jag upptäckte när jag provade att rucka på kablarna medan det var inkopplat och då såg allt normalt ut. Sedan startade jag motorcykeln och jag höll fast batteriet med ena handen (dvs. tryckte på toppen av det) för att det inte skulle fara omkring om nu motorn startade. Det var då jag upptäckte glappkontakten för så länge som jag höll tryck på batteriet så fungerade det att starta den, men så fort jag släppte trycket på batteriet så slocknade allt. Jag har köpt ett nytt batteri och nu går den som vanligt igen.

    Jag hade ett Biltema-batteri och jag har köpte ett till Biltema-batteri, får se hur länge det håller. Så här långt kan jag säga att Biltemas batterier inte är bra, och beslutet att köpa ett till sådant handlar bara om att jag kunde få tag på det snabbt en söndag.

    Vet någon om det finns lättare och mindre batterier, av bra märke, som skulle fungera då jag gissar att det jag har nu inte kommer hålla särskilt länge?
    Senast redigerat av petwal den 2018-06-04 klockan 09:49.

  23. Följande användare tackar petwal för detta inlägg:

    Y62 (2018-06-03)

  24. #17
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Citat Ursprungligen postat av Y62 Visa inlägg
    Hade en -99 sportster där kabeln vibrerade av nere vid startmotorn. Den kunde vara stendöd och levande allt efter hur kabeln valde att ligga. Kolla det.
    Nu verkar ju problemet vara löst men kunde inte låta bli när jag råkade hitta vår bild på kabeln mellan batteri och startmotor på en Sportster 99:a
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0134.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	45,8 KB 
Id:	19506
    Inget vibbar som en Sportster...

  25. #18
    Citat Ursprungligen postat av minhoj Visa inlägg
    Nu verkar ju problemet vara löst men kunde inte låta bli när jag råkade hitta vår bild på kabeln mellan batteri och startmotor på en Sportster 99:a
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0134.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	45,8 KB 
Id:	19506
    Inget vibbar som en Sportster...
    Mycket bekant syn!
    The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
    y62.se
    En udda tanke

Liknande ämnen

  1. En helt vanlig lörda kväll!
    Av robbbull i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 20:34

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •