Ja, mysko att det går att hitta gamla inlägg trots att det är tomt på trådar??? Tänkte det också när det blev hackat, att det vore ju synd om all info bara försvinner.....
Utskriftsvy
Tjena Båging.
Jag har en TC 88 med insprut, hur mycket kan man sänka tomgången (med ok oljetryck). Och vem kan göra det. Har testat att sänka mekaniskt, men det gjorde inget på varvet.
Den är programmerad till FMF och filter
vi får la kolla hur den mår till våren (lambda värdena) även Night roden behöver kollas
se i denna tråd:
http://harleyforum.se/showthread.php...t=tomg%C3%A5ng
Noll koll på det du gör/skriver om men välkommen:)
Tack tack Ozzy! Ingen fara, det gör jag knappt själv ibland ;) :D
Oj, det går att via RaceTunern/SuperTunern ta ner den till säg 800 nånstans, men jag rekommenderar det inte.... problemet är att mapsensorn (Manifold Absolute Pressure, givaren som känner insugsvacuum) kan få lite frispel med följd att tomgångsmotorn inte hänger med.. Resultatet kan bli lite vadsomhelst, en del funkar ok, andra rusar på tomgång ibland osv osv....
Mekaniskt skall du INTE ställa ner den!!!! Misstänker att du hittat justeringen till spjället? I värsta fall tror ditt sprut att du gasar mer eller mindre (beroende på vilket håll du vridit justeringen) mot vad du gör i verkligheten, vilket enkelt uttryckt gör att den läser fel i sina tabeller... om du inte märker nåt har du flax, annars kan det bli ett gäng timmar på verkstaden. Ett av problemen är att det ingenstans står i manualerna vad spjället skall stå på.... man får helt enkelt labba tills det blir bra igen.... inte kul, lita på det, jag har gjort det ;)
Största orsaken till den höga tomgången (förutom mapsensorn) är att du behöver stadig laddström till all extra el som det är på en insprutningshoj. Oljepumpen funkar säkert helt ok ner till 500rpm, men laddningen kan ge problem....
En del system kan dock gå lågt på tomgång rent funktionsmässigt, beroende på hur man styr sprutet.... kör man Alpha-N så bryr sej sprutet inte om mapsensorn..... T.ex. om du har elaka kammar i, så blir ju vacuum på tomgång lite fladdrigt och då kan man vara tvungen att gå ifrån Speed-Density-mätningen till Alpha-N istället.....typ... ;) :D
Så krasst kan man väl säga att du behöver först och främst en SERT, SEST eller DirectLink för att överhuvudtaget kunna tala om att tomgången skall sänkas, sen är det ju ÅF eller annan bra verkstad som får koppla upp sej och göra justeringen om du inte klarar det själv :)
Tjena Båging. velkommen etter....
Välkommen Båging
Cool Panna du har Smoke
Tack tack! Men som sagt, på papperet är den inte min, utan sambons.... Fast jag har ju byggt den och den har ingått i hushållet i ca 15 år nu, så den är väl "nästan" min i alla fall??
Hursomhelst får jag ju "äran" att skruva med den när det behövs ;) :D
I övrigt klarar jag mej rätt bra utan hoj.... får så det räcker på jobbet ;) Stora hobbyn är annars en Super7 som mer och mer börjar bli renodlad banbil!! :)
Har alltid gillat detta stuket som pannan har,ser ut som bildäck bak,är det fjädrings sadel på hojen också ?
Vore kul att ta en hojtur till er firma till sommaren :)
Nej, det är hojdäck..... enda eftergiften för sambons vilja.... Det satt bildäck på förut, men hon tyckte inte det funkade så bra på grusvägar??? :D
Bildäck är viktigt! Har sparat en gammal 5x14" fälgbana ifall jag skulle få för mej att bygga chopper igen och då är det ett 195-14 som åker på ;)
Tjena,
Jo, det är just då du behöver den ;)
OM du vet att du inte tänker göra så mycket mer än luft/buller funkar det ok med PowerCommander.....
Var cykeln helt standard innan du monterade luft/buller så KAN det bli uppemot +20hk :)
När jag köpte den var endast avgassystemet bytt till Fishtail en på varje sida cykeln,och så är den även i dagens läge.
Tror att det är orginal luft kit.
Funderar på att köpa Big sucker luft kit och Power comander III eller V.
Så du tror att man kan få C:A 20 HK !!!?med detta.
MVH Tompa
Du kan kika på både III och V, ingen större skillnad förutom att V är mindre i omfång och då lättare att montera/få plats med...
Effekten är alltid svår att sia om, men 20+ är inte helt ovanligt...... Jämfört mot original då, med tyst avgas och orörd luft :)
Hur mår min Harley?
Hade +9 och strålande solsken idag, börjar ju klia lite då :)
Var ju roligt att få det bekräftat att det kan bli en sådan effektökning.Inte alla som tror det.
http://www.harleyforum.se/showthread...fekt-på-sulan
Den mår fint i värmen inomhus ;) Väntar på restade kamaxlar, men dom är nog på väg hem nästa vecka vad jag fattat..... sen är det inte så varmt som ni tror.... +3 i luften in i bänkrummet och fortfarande rätt torrt vilket gör att jag är lite tveksam till att mappa just nu ;)
Hej!
Vad tror ni om följande: Ness Big sucker kit 1495:- - 100:- i Harley Forums RABATT !från Snake Bike Choppers.
samt Powercomander III usb 2995:- från Bikeshop.
Tot: 4390:- plus frakt.+Mappning.Tot c:a 7000:-
Hyfsat billigt eller?
Hoppas det märks och är värt pengarna !
MVH Tompa
Kolla med Båging på forumet om PC V funkar, har fler inställningsmöjligheter. Även om PC sjävla anger att endast III funkar till din 2001 VET jag att MotoSpeed har skrivit till mig på FaceBook att PC V funkar i många fall även till äldre TC-modellerna, men kolla detta med Båging eller MotoSpeed som kan detta.
Oj, den skapar flera frågor.....felkoder? Är den helt död? Mätt med något som är snabbare än voltmeter? Med ett vettigt oscilloskop kan du faktist avgöra om käglan rör på sej ;)
I alla fall....om den är konstaterat skitig, kan man ju testa cleaner i tanken, men helst loss och ultraljudstvätta...
Orsaken till at jag undrar, är att jag hittills inte stött på igensatta spridare på en HD ;)
Ok, ville väl bara meddela att jag inte har någonting med Mek1 att göra längre...... Av olika orsaker sade jag upp mej den 27/7.....
/Stefan
Hoppas du lägger ut på forumet var du tänker starta om på egen hand.Finns ju mycket folk som behöver din kunskap.
Absolut. Planen är att köra igång en del verksamhet hemma. Håller på för fullt och bygger nya bänkrummet, så den bör väl vara igång inom 10 dagar nånstans.....
Adressen är Säresestad utanför Grästorp. Mer info och nytt telefonnummer kommer senare :)
Varför kan inte admin göra en sticky ala "Fråga Stefan" tråd istället, så blir det hela kanske mer överskådligt för alla andra som inte kollar igenom trådarna så ofta =)
Och välkommen Stefan! Gött med kunskap och erfarenhet bakom tyckandet ;)
Det är ju en tanke. Självklart svarar jag i mån av tid :)
Tack förresten :)
Jag har vance and Hines slipon ljuddämpare på nu och vill gärna ha ett öppet filter. Har kollat på både PC V och vance and hines FP3, har även sett att screamin Eagle har en egen Box, men jag har inte hittat nån sån som passar till min hoj.
Vilken kan vara bäst av dessa 3 anser du? Eller finns det fler som kan vara lämpliga? FP3 har ju en massa mappningar förberedda för olika kombinationer av avgassystem och luftfilter, men hur funkar dom? Alla motorer har väl egentligen unika inställningar efter en bänkkörning?
Det jag upplever med min är att det känns som att det tar emot lite då man ligger på landsväg och vrider på, den går inte dåligt, bara lite orkeslös vid vissa tillfällen.
Det är en XG 750 Street ca 120mil
Oj...ja, det enda jag egentligen vill rekommendera är SE SuperTunern eller liknande system. Det finns egentligen ingen piggybacklösning (typ PC-V) som fungerar så bra fullt ut som ett system som mappar ECUn direkt. Man får långt bättre kontroll på väldigt många fler parametrar med en ECU-mappning. Dom jag jobbar mycket med är SEST/SERT, DirectLink PowerVision och liknande. Och ja, precis, mappningen är otroligt individuell. Generella mappar fungerar väl bättre än ingen alls, men kommer inte i närheten av en riktigt mappad hoj. Sen är det andra saker man måste ta i beaktande. Fädiga mappar (både till SEST och den typen som jobbar som FP3) har rätt stora buffertar på både bränsle- och tändningssidan. Fabrikanten har ingen aning om förutsättningarna för just den cykeln som det hamnar på, så man tar rätt stor hänsyn till att det kan åka i lågoktanig soppa osv...
Så, skulle jag kategorisera dom du nämner efter nummer, skulle det se ut så här:
1. SuperTuner
2. PC-V
3. FP3
Mvh /Stefan
Kollade med Probike i går och det är samma SuperTuner till 750n som till dom andra modellerna, så den finns tillgänglig :)
Kanon! Tack för alla bra svar! Då blir det nog en super tuner och screaming Eagle luftfilter :)
Bra val. Även om den är dyrare, så är den extra kostnaden klart motiverad. Förutom att den tekniskt sköter allting överlägset mycket bättre än alla piggyback-varianter, så slipper du andra problem, som platsbrist, ärgade kontakter osv :)
Skickat från min iPad med Tapatalk