handdator

Visa fullständig version : Spyr olja ur primärventilationen Sportster



mellqvist
2014-03-06, 16:41
Hallå.

Upptäckte i slutet på förra säsongen att min 883:a (1995) spydde ut mer oljedimma än den någonsin gjort innan, tänkte inte mer på det när jag ställde in den för vinterförvaring och stängde dörren till garaget för att inte tänka på hojen de närmaste 4-5 månaderna.

Nu har jag börjat riva i den och upptäckte att det var otroligt lite olja i oljetanken (upprätt på lift, men kall) och började fundera. Efter lite googlande så verkar det som att i bästa fall har en packning på vevaxeln tröttnat på livet och börjar släppa igenom motorolja till primären, som sedan blir för full vilket resulterar i en nedstänkt hoj och till slut låg nivå i tanken. I värsta fall en spricka eller annat jävelskap som kommer få hojen att stå stilla i sommar. Visserligen var det bra nivå på olja i tanken när jag ställde av den men så har den ju stått stilla länge också.

Har inte plockat ner något än, blir i helgen, men någon som har råd och förslag på andra möjliga felkällor?

Och sist men inte minst, är det någon som har det här specialverktyget för att få på en ny packning som jag kan låna om det behövs?
http://www.badweatherbikers.com/buell/messages/3842/174252.gif

mellqvist
2014-03-07, 22:23
Här var det dött!

Hur som helst, rev ner det idag och visst verkar det vara packningen som är kass.

http://mellqvist.org/foto/sportster/packning2.jpg

http://mellqvist.org/foto/sportster/packning1.jpg


Ingen som har verktyget att hyra eller låna ut?

Lasse.S
2014-03-08, 06:30
Primär kåpan är ju tät men växelådan som har samma olja har en ventilation slang, menar du att hela primären samt växellådan blivit oljefylld då så det sölar ut den vägen?

robbbull
2014-03-08, 07:22
Båda mina sporrar försvinner det olja ur oljetanken när dom står över vintern!Fick panik första gången vad är galet hur gör jag vid startfrv;Snacka med en Harley meck som sa det är bara starta så pumpar motorn upp oljan i tanken ev ta ur stiften kör runt motorn på starten en stund!Så det gör jag nu varje vår o det fukar bra:DMen har du även läck över till transen så då är väll det någon tätning som är väckwa;

mellqvist
2014-03-08, 09:54
Primär kåpan är ju tät men växelådan som har samma olja har en ventilation slang, menar du att hela primären samt växellådan blivit oljefylld då så det sölar ut den vägen?

Ja jag kanske var lite luddig i beskrivningen. Det som hänt är att ventilationsslangen från växellådshuset (eller vad man vill kalla det) har skjutit ut rejält med oljedimma som täckt vänstra sidan på hojen samt nån gång även lämnat en stor pöl när jag kommit till garaget nån vecka efter senaste körningen. Dels är slangen för kort, ska ju egentligen ledas upp under sätet så gravitationen låter oljan falla tillbaka men gaserna kommer ut. Men det fungerar ju om jag förstått rätt endast när man har rätt mängd olja i "primären". I mitt fall så läcker det in motorolja till primären via packningen på bilden ovan vilket gör att överflödet skjuts ut genom ventilationsslangen. Detta verkar vara ett inte alls ovanligt fel på sportster och buell vad jag kan hitta efter sökningar på nätet.

Sen stämmer säkerligen det du säger Robbull att oljan ligger nere i motorn och pumpas upp i tanken om jag kör runt motorn lite.

Hur som helst, vill ju inte ha in olja från motorn till låda och koppling så det måste åtgärdas. Ser även ut som att packningen som sitter där nu sitter för långt in, vanligt fel när man inte använder specialverktyget för att montera den.

(Skrivet på telefonen så ignorera stavfel..)