handdator

Visa fullständig version : Byta avgassystem på ny hoj?



Mazon80
2014-03-05, 00:22
Tjena!

Ligger här i soffan å funderar å väntar på sommaren.

Har köpt mig en ny Breakout nu under vintern, köpte till Vanve & Hines big radius 2-2 och screamin eagle heavy breather. Dom ligger i kartonger fortfarande (har 30 mil till närmaste ställe å mappa å bänka hojen)

Det ja tänkte göra är att köra in hojen original (80 mil) sen montera på avgassystemet.
Sen köra till första service (160 mil) och i samband med den får dom montera luft å mappa å bänka den.
Så min fråga är är det ok att köra med bytt avgassystem utan mappning???
Så att inte motorn tar skada, att den går för snålt.

Jonas.L
2014-03-05, 07:59
Nej byt allt på en gång, inte sak för sak.
Sånt måste göras i ett "paket".
Faktiskt bättre att du gör dom byten du tänkt och mappa den direkt nu i vår.
Original är dom snålt ställda å en mapp gjord för din hoj är inte sämre än original, ofta bättre.

harly2006
2014-03-05, 08:37
Tja Mazon80: Ett tips kör du dom 80 milen du tänkt.. sedan så åker du till nån som mappar den till dig ink en super tuner eller powervision eller d-link..och bor du i norrland åker du som ex till Mecteck i kalix..eller söder så åker du till Evensson i tillberga för dom andra blir nog över ..beror på om du bor n-s från sundsvall..bor du söderöver så finns det andra som kan.. OBS gör alt på en gång..men kör dom 80 milen orginal du...

Mazon80
2014-03-05, 16:45
Tack för svaren!

Jo jag ska göra första servicen i Luleå, å sen till Mectec för mappning med Direct-Link och bänkkörning.

Kanske är lika å skicka grejerna till Mectec så får dom montera på allt när man kommer.
Tänkte först att man sparar nån krona på att montera avgassystemet innan man åker dit.

harly2006
2014-03-05, 17:18
Tack för svaren!

Jo jag ska göra första servicen i Luleå, å sen till Mectec för mappning med Direct-Link och bänkkörning.

Kanske är lika å skicka grejerna till Mectec så får dom montera på allt när man kommer.
Tänkte först att man sparar nån krona på att montera avgassystemet innan man åker dit.

Tja.. tycker det låter sundt att mectec gör det åt dig ..jag förstår att big radius är snyggt har själv haft ett på hojen..men tog bort det pga att det gav inte någon bra efekt och så var volymen rätt hög så den åke av äfter 20 mil..själv åker jag med en pro pipe men ska byta till en pro pipe crome som ger lite mera.. men det du ska göra blir nog bra.. Lycka till..thb;

mankanh
2014-03-11, 14:56
Nog kan du om du vill byta själva avgassystemet på hojen om du vill ha utseendet och ljudet, men byt inte filtret så att den får mer luft, för då måste du mappa den direkt också. Använder också MecTec för alla sådana jobb, kör Direct-Link på mina hojar också.

mankanh
2014-03-11, 15:01
Tja.. tycker det låter sundt att mectec gör det åt dig ..jag förstår att big radius är snyggt har själv haft ett på hojen..men tog bort det pga att det gav inte någon bra efekt och så var volymen rätt hög så den åke av äfter 20 mil..själv åker jag med en pro pipe men ska byta till en pro pipe crome som ger lite mera.. men det du ska göra blir nog bra.. Lycka till..thb;

Har du den gamla Pro pipen utan värmesköld över collectorn, den som blir blånerad så för guds skull byt INTE!!!
Har på tidigare hojar haft pro pipe utan värmesköld, pro pipe chrome och pro pipe HO, den äldsta gav bäst hk och Vrid, överlägset sämst gav pro pipe HO, pro pipe chrome funkade bra men först efter att mectec byggt om insatsen helt, för den har en gigantisk strypning där

Mazon80
2014-03-12, 18:47
Tror nog jag kör 80-100mil å sen monterar avgassystemet, så kan ja ta me luftfiltret i väskan när jag åker till Mectec.
Så får dom montera den i samband med mappningen, vet att man inte får byta luftintaget utan mappning.
Lamdasonderna klarar tydligen av att justera för förändringen när man byter avgassystem.

Eller är jag helt ute å cyklar?

mankanh
2014-03-12, 22:52
Har flera vänner som kör med bara avgassystem och original luftfilter, det har funkat flera 100mil för dom även om dom då bara får ljudet och utseendet, så nog ska det funka om du gör så, Du har 30 mil till lindroths, bor du upp mot Kiruna då?

Mazon80
2014-07-07, 23:19
Nu har jag kört mina 100mil och monterar avgassystemet i helgen, har tid hos Lindroths på torsdag för första service. Och sen på fredag blir det Mectec. Å sen är det semester :) Jo jag bor uppe i Kiruna.

osis
2014-10-27, 21:51
Nu har jag kört mina 100mil och monterar avgassystemet i helgen, har tid hos Lindroths på torsdag för första service. Och sen på fredag blir det Mectec. Å sen är det semester :) Jo jag bor uppe i Kiruna.

Hur gick det ? är också på G att byta til en ny FLS i vinter.

Mazon80
2015-03-06, 23:05
Hur gick det ? är också på G att byta til en ny FLS i vinter.

Tjena! Jo d gick bra, körde väl en 100 mil me original grejerna. Sen bytte ja avgassystemet innan ja åkte till Mectec och dom bytte luftintaget å la Direktlink å bänkade den. Körde sen 800 mil på sommaren felfritt