handdator

Visa fullständig version : batteri och laddningsfrekvens



Patrik PG Gineman
2014-03-02, 17:07
Tjena! Blev för några veckor sen en glad HD ägare. En HD V-rod 2003. Dvs jubileums modellen. Sjukt nöjd.

Men har en fråga, den tidigare ägaren sa att larmet drar en del batteri så man bör ladda den om den står länge.
När jag körde varje dag de första dagarna gick det klockrent. Men idag när jag skulle starta den så va batteriet dött.

Har bara stått i 3 dagar. Är det så att man måste ladda såfort hojen står? Jag känner att ett batteri är det kanske dags för annars?

Hur länge står era hojar utan laddning?

Tacksam för svar

Sanniz
2014-03-02, 17:21
Tycker iofs att det skall hålla för tre dagars stillastående. Du har nog ett kasst batteri helt enkelt.

Mitt batteri håller åtminstone i en vecka utan att köras med larmet igång.
Vill man öka tiden får man avlarmera hojen.

alex.johansson
2014-03-02, 17:25
Eller något som drar ström.. Mer än normalt alltså:p

Patrik PG Gineman
2014-03-02, 18:10
Tackar! Är super att veta. Då blir det ett nytt batteri. Rekommenderar ni original eller nåt bra eftertmarknads batteri?

Ska ladda upp det nu och prova larma av hojen också. Men visst är det så att det inte går att stänga av att den larmar på automatiskt om man vill kunna använda larmfunktionen?

Sanniz
2014-03-02, 18:18
Finns bra trådar i forumet om batterier och larmfunktioner...
Bara titta in på den delen...
Det är ju inte bara v-roddarna som kan ha batteristrul och så. ;)

stroker49
2014-03-02, 23:07
Originalbatteri eller ett annat kvalitetsbatteri blir bra. Köp en BRA laddare om du inte har, Ctek, Battery Tender, Optimate eller annan bra smart laddare. Sedan laddar du ditt nya batteri knökfullt (kan ta över ett dygn) INNAN du monterar i det. Använd sedan batteriladdaren så ofta du bara kan, så håller batteriet i 7-10 år.

Patrik PG Gineman
2014-03-04, 22:15
Ni är stört snabba och grymma på bra svar.
Efter lite sökande så tar probike sthlm ca 2200 för ett nytt original batteri medans http://www.thepartsstop.com i Sollentuna bara tar 1700 för originalet också. Tänkte att det kan va bra o veta. Är ju ändå 500kr skillnad. En del pengar.

alex.johansson
2014-03-04, 22:19
Har dom senaste 3-4 åren köpt running bull batteri till alla fordon.. Aldrig haft problem på allt från fullutrustade mercor -02. Till en grålle diesel -57 som går med upp till 2 månaders mellan starter utan underhållsladdning.. Så dom rekomenderar jag om du skulle få för dig nått annat än orginal:) biltema har jag haft jävligt mkt strul med batterier..

Knutte
2014-03-05, 20:07
Min har stått sedan oktober och där är fortfarande ström i det.
Det låter som om det är mer än en här som har dåligt batteri.

Sanniz
2014-03-05, 21:26
Min har stått sedan oktober och där är fortfarande ström i det.
Det låter som om det är mer än en här som har dåligt batteri.

Nja, min stod längre innan jag fixade larmet (som ej var aktiverat)...
Det suger som f*n...
Och jag hade samma sak med min tidigare Sportstertrike, om den inte kördes.
Vet ej om larmen är olika eller "tömmer batterier olika", men skall hojen vara larmad
och inte köras... Ja, då bör den underhållsladdas också.
Har du larm igång då?

Knutte
2014-03-11, 19:45
Nja, min stod längre innan jag fixade larmet (som ej var aktiverat)...
Det suger som f*n...
Och jag hade samma sak med min tidigare Sportstertrike, om den inte kördes.
Vet ej om larmen är olika eller "tömmer batterier olika", men skall hojen vara larmad
och inte köras... Ja, då bör den underhållsladdas också.
Har du larm igång då?

Mitt larm är igång.

indy 500
2014-03-12, 19:55
3 veckor inga problem

Night rider
2014-03-14, 19:57
3-4 veckor är inga problem...
Men jag investerade i en Ctek laddare som står på hela vintern... Då mår batteriet som en kung under vintern i garaget :)

V-Rod_boy69
2015-08-03, 18:58
Har köpt en Harley V-rod från 2007 och då jag bytte batteri p.g.a. om jag inte hade underhållsladdaren på hela tiden så drog den ur strömmen på bara ett par dagar utan körning. Pratade då med en säljare på Meca om nytt batteri. Han menade att det skulle inte vara bra att ha underhållsladdning på hela tiden då det fanns risk för att strömmen kunde "krypa bakåt i systemet" frv; Jag sa då till honom att jag hade köpt en sk. Intelligent batteriladdare från CTEK V.05 och i instruktionsboken så står det ju att laddaren till och med kan "reparera" delvis skadade celler och att man utan problem kan ha den påkopplad till batteriet under långa perioder t.ex. under vinterhalvåret. Det nämns inget om att det skulle kunna skada batteriet eller elsystemet på hojen! Har ni andra här på forumet någon annan information så får ni gärna dela med er! thx; Tack på förhand och vänliga hälsningar V-Rod_Boy69 ro;

xrab00
2015-08-03, 20:51
Har du en Ctec laddare så kan den vara inkopplad hela tiden. Den går ned på underhållsladdning när batteriet är fulladdat och skadar ingenting. Precis som du säger.
Men du bör kolla vad som drar ur batteriet när du inte kör. Det är inte normalt.
Eller är det fel på batteriet?
Även nya eller nästan nya batterier kan vara kass om man har otur.

Björn...

V-Rod_boy69
2015-08-04, 15:40
Tack för svaret Björn! :) Jag har bara larmet aktiverat på hojen och det är väl egentligen så enkelt att jag har ännu inte "vågat" mig på att inte underhållsladda hojen efter att vi bytte batteriet (tror att det dessutom var ett gel-batteri jag köpte? helkapslat var det iallafall), hur länge tror du att man kan förvänta sig att det klarar sig utan att laddas upp mellan körningarna? är det dagar eller rentav veckor tro? Mvh V-Rod_Boy69.

xrab00
2015-08-04, 18:55
Så länge som det håller laddningen (över 12 volt)så kan det stå i veckor utan underhåll. Gele eller AGM batterier är tåliga, det är bara om man "glömmer " dem en längre tid under vintern till exempel så att spänningen sjunker för mycket som de tar skada men då har man slarvat :(

indy 500
2015-08-04, 21:39
Kolla cykelns laddspänning under gång. Ligger den under 14 volt är inte batteriet fulladdat. Kollade mitt, efter 4 timmar sedan jag stängt av. 1295 sorry 12,95 vilt sorry volt. Kollade bilen,12,5 volt. normalt fulladdat brukar det vara 12,8 vilt.volt! Har ett harleyorginal batteri. Jävla snurr mot tex. ett Nordströms. Hur fixar man ett def backslag, på datorn inte båten