handdator

Visa fullständig version : Bygga från "början"



PMsson
2014-02-28, 15:45
Tjena! "Rookey" här....
Jag har dåligt med sysselsättning och helt rookey på denna FANTASTISKA Harley "webbplats"
Har heller aldrig ägt en Harley, bara provkört en electra glide ...tror det var en sån iallafall frv;
DÅ var jag riktigt besviken att det var inge klös i grejjorna!
Jag har bara kört "riskokare"...Men det var då de...(10 år sedan sist)

OK!
Ny på Harley's och är TOKSUGEN på ett "hemmabygge"
Tankarna går åt Softail som start/grundidé...men öppen för iprincip alla trevliga förslag! :p

MEN det skall vara "klös" i grejjorna och inget tokmekande innan varje körning! :)

Projektet får ta tid....den skall formas med tiden o bli ngt man kan vara stålt över!

Hoppas ni har överseende att jag inte vet ett enda jota om Harleys...vill bara lära mig allt "nödvändigt" o allt "bra att veta"!

Hoj!

alex.johansson
2014-02-28, 18:29
Hej och välkommen! Vill du ha lite riv i grejjerna så är det väl att leta tag i en v-rod! Dek motorn är ju framtagen med Porsche.. Enligt mig en av dom snyggare nya motorerna.. Ska du bygga från början kan du väl iofs skaffa nån rivig s&s motor.. Själv skulle jag gärna bygga café racer med en v-rod motor och en typ spondon ram..

PMsson
2014-02-28, 19:22
OK! Tittat lite på v-rod....Känns inte "Harley" direkt men jag gillar tanken...Spondon ram?? frv; Bara motorn är faktiskt snygg!!!
Käner lite för en Bobber...en Softailstket känns "fetare" :)

alex.johansson
2014-02-28, 23:28
Gillar du tanken "tänka" eller tanken "bränsle"?;) spondon va väl mest kända för att göra ramar till Honda cbx streetfighters.. Men rammodellen skulle göra sig bra i ett retro café bygge:) och varför då inte på en harleyporsche motor:) googla spondon frame och bilder, har du kört riskokare innan har du säkert sett något spondon bygge på sporthoj;)

PMsson
2014-03-01, 10:51
Ha ha ha...tanken (idéen):D
Visst ja...kollade på lite bilder efter Spondon's...Visst har jag sett sådana...Ingen aning vad det var....NU vet jag! Jolly good!
Yes...Jag är nu inne på en Mono swing bak! Riktigt snyggt m man gör så det ser snyggt ut!

Lars Nilsson
2014-03-01, 11:04
Köp en kitbike och lägg pengarna på att göra den personlig + att trimma lite?

Noyen
2014-03-01, 12:11
Ny på Harley's och är TOKSUGEN på ett "hemmabygge"
Tankarna går åt Softail som start/grundidé...men öppen för iprincip alla trevliga förslag! :p

MEN det skall vara "klös" i grejjorna och inget tokmekande innan varje körning!

Kanske lika bra att kolla på v-rod om du vill ha en Harley med klös,hemmabyggen i all ära men eftermarknads ramar och motorer kommer alltid att vara kopior på "the real deal".
(Om det nu är en äkta Harley du vill ha vill säga)

Adrenaline
2014-03-01, 12:29
Börja med bestäm hur den ska se ut. Kolla bilder etc på nätet, och efter det kom till den bästa lösningen. Minst krångel blir det om du bygger om, ist för bygger nytt. Och det finns massor med bolt on grejer att köpa till alla av Harleys modeller. Ska man bygga helt nytt så blir det ju (hur man än gör) inte en äkta harley, vilket är viktigt för många och dessutom mer svårsåld än äkta varan om man skulle ruttna på hojen någon gång. När du väl bestämt hur hojen ska se ut med färg och allt, så håll dig till planen. Annars drar det iväg massor med pengar man aldrig får igen efter man bytt färg fem gånger och sadel och styren fyra gånger och tank två.. etc etc...

PMsson
2014-03-01, 19:36
OK!
Sjyssta tankar av er allihopa!
Enda planen ännu är i alla fall "enkel"sving bak...Hittat riktigt fina byggen på nätet!
...och sen var det pengar....som man alltid har förlite av wa;
Motor då??
Evo eller Nyare >-89??

Hittat en Bobber med Buellmotor...såg fin ut...

...Svårt att hitta stilen man vill ha!!! I-landsproblem!! vc;

PMsson
2014-03-02, 15:53
En annan fråga....
Vid ombygge (läs hemmabygge)....vad gäller vid/inför registrering o besiktning??frv;
Ramnummer, motornummer osv osv?
Var finns info om sådant?

Känns som hemmabygget blir "hop-plock" av div. hojar/ramar osv...

hasse diesel
2014-03-02, 15:55
http://www.sfro.com/

PMsson
2014-03-02, 21:52
Tackar H diesel!!

Broder Dalton
2014-07-02, 22:33
Ta kontakt direkt med SFRO-besiktningsmannen i dtt distrikt INNAN du börjar!! Sätt dig in i kostnader för reg. Underskatta inte kostn och tidsåtgång för ett hojprojekt. Jaga har under våren färdigställt och besiktat 3 projekt där ägaren varit på väg att ge upp och sälja. OCH: Skruva inte ihop en hoj av en massa Kinesiskt skit!

Benny
2014-07-04, 19:39
läs adrenalines inlägg 10 ggr, det är svårt att ta till sig, jag vet, men oj vad jag kunnat sparat tid och pengar på att från början veta vad man vill åstadkomma. men begagnat marknaden mår bra av att delar från gamla goda idéer säljs vidare.

Ampe
2015-02-10, 22:03
Köp dom partsen du vill ha till din hoj kolla annonser besöka marknader swapmeets polare å blablabla A till slut haru din moppe som du vill ha den