handdator

Visa fullständig version : Belten vandrar på framdrevet.



Ice
2014-02-27, 21:38
Jag har bytt bakhjul på min softtail-93 centrerat hjulet mitt emellan skärmstagen och riktat in bakhjulet så belten ligger fint i bakdrevet både när man rullar framåt och bakåt. Men så råkade jag kolla på framdrevet. Belten vandrar utåt åt vänster på framdrevet när man rullar framåt och åt andra hållet när man rullar bakåt. Vandrar utåt till "kanten" på drevet som håller emot och inåt till en bit ifrån kanten på drevet. Den klättrar alltså inte av drevet när den går inåt men stannar ganska nära kanten.
Jag har testat att "snedställa" hjulet åt båda hållen men beteendet är lika på framdrevet hela tiden. Jag har testat med olika shims för att flytta bakdrevet i sidled enda skillnaden är att om jag har drevet utan shims så går belten mot däcket när man rullar bakåt och den klättrar åt höger på framdrevet utöver kanten på drevet.
Ska det vara såhär eller har jag problem ?

Jonasbaggen
2014-02-28, 06:40
Ice: Främre belthjulet är ju ganska brett. Säkerligen för att ta upp en viss remvandring. Hur är skicket på din beltrem?

Ice
2014-02-28, 08:24
Både remmen och dreven är friska. Remmen ser lite torr ut men har inga sprickor och inga tänder fattas.
Jo det kanske är som du säger att jag oroar mig i onödan :-)

Lars Nilsson
2014-02-28, 11:28
Det är ju så att en rem och drev slitits in på ett håll och "baksidan" på kuggarna på drev oh rem är mindre slitna, så att remmen rör sig i sidled på framdrevet tycker jag e helt normalt.
Det räcker också att remmen är ytterst lite större på en sidan så får man det fenomenet.
Jag tycker att du gjorde rätt i första försöket, men blev antagligen orolig och försökte justera det.
Rör inte remmen vid några kanter så tycker jag du ska köra på som den är, men ändå hålla lite koll på remmen som vanligt så det inte bli värre.

PS. Är inte främre drevet koniskt? Det skulle i så fall förklara beteendet. DS

Ice
2014-03-03, 12:38
Lars, Jo det är nog så att jag blev lite nojjig men om det är nå´t man inte önskar så är det ju beltras på sommaren :-)
Jag ska montera ihop som från början.

Jag vet inte om framdrevet är koniskt och ids inte se till att komma åt för att mäta.

Tack för engagemanget :-)