handdator

Visa fullständig version : Tips/råd järnsportsterköp



Qvist
2014-02-20, 16:30
Vad är vettigt att tänka på vid köp av järnsportster?
Förtjänar den sitt dåliga rykte eller är det överdrivet?
Ska man passa sig för vissa årsmodeller eller kvittar det, Harley är ju inte direkt kända för att komma med updates år för år…

Help me! :)

HippieDream
2014-02-20, 16:38
Egentligen är väl det största problemet det extremt tunna utbudet av reservdelar? Eller har jag helt fel?

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

alex.johansson
2014-02-20, 19:44
Finns bra med reservdelar på andra sidan pölen! Är väl sämre här hemma.. Vill inte uttal mig om kvalitet då jag inte kört min mer än en mil kanske innan jag rev ner allt.. Men motorn har sett fin ut det jag rivit..

Qvist
2014-02-21, 09:59
Okej, är utbudet av reservdelar i Sverige det största problemet så känns det ju ändå rätt lugnt...

HippieDream
2014-02-21, 12:01
Jag har som sagt bara hört "experter" tala om det.. Är inte insatt själv.
Dock är ju järnsporren den absolut tuffaste motorn och titta på enligt mig. Den har så mycket skäl på något vis :-)


Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

Beemusup
2014-02-21, 12:37
Jag hade min XLH (startmotor) en sommar utan problem, körde ganska mycket. XLCH (kick) ska vara en jävel att kicka men klart tuffast. Upplevde inte att reservdelar var ett dugg problem faktiskt. Du har Tassen (sportsterspecialisten) och valfri reservdelsbutik (EJ bikeline för dom tar bara in skit).
Frågan är också om du tänker bygga om den? Satsa på en 1000cc, finns 900cc också dom tidiga årsmodeller (svåra att hitta dock), men runt 30' för en fin -75 och uppåt är väl helt ok och lättast att hitta. Annars är det som vanligt när man köper gammalt skräp, kolla så att motor och låda är skapligt, resten kan man laga :)

Min var lågvarvig, inga problem att ligga i 90... Det är nåt speciellt med järnsporre.

Norrland
2014-03-22, 15:09
Tjeena
Det var ett tag sedan jag var på forumet, men har denna vecka köpt/lurat en äldre herre på hans -84 järnis,helt original 4370 mil på mätarn.
Är inte så van att skruva sporre men det löser sig, vet ju att dom funkar,en fd medlem i klubben äger en äldre 900 som funkar hur bra som helst.
Tänkte bygga lite bobberstuk på denna så jag behöver lite delar i framtiden.
Har tyvärr ingen bild på den ännu, då den står lite jävligt till i ett uthus.