Logga in

Visa fullständig version : Larm på färja

Sylve
2014-02-06, 13:23
Hej
Jag har åkt med personbilsfärjan emellan Orust och Lysekil några gånger, de två första gångerna så gick det bra men sedan så har mitt larm lagt av när jag åkt över,
jag har en dyna 2003 som larmar på av sig själv, det tar en 15 minuter att åka över och larmet slår ju på efter 30 sek.
När resan är klar över så kan jag inte larma av, har fått putta av den två gånger och när jag kommer på landbacken så larmar den av efter 30-40 knapptryck!!
Verkar som om det är nåt skit med färjan.
(har hänt en harley till som jag vet om på samma färja, Heritage 2001:a, men den "skriker" ju inte så högt när man puttar av den).

Finns botemedel?

PS.Har ej pratat med personal på Färja, har ej varit upplagd för det när detta hänt ;)

Billy Bollocks
2014-02-06, 20:45
Hej! Tyvärr vanligt vid färjelägen, men även vid stormarknader osv. Tror det beror på mkt radiovågor eller liknande. Senast i Norrtälje förra året. Det räckte att flytta hojen 1 meter så funkade allt igen.

stroker49
2014-02-06, 21:46
Och vid tullstationer, bensinmackar etc, överallt där det finns starka sändare. Ibland har vi fått bogsera bort hojjar 500m innan det släpper. Ibland bara några meter. De där tidiga larmen driver folk till vansinne. FInns trådar om hur man åtgärdar det.

Sylve
2014-02-07, 01:46
Tack för de svar jag fått, får nog försöka att koppla bort larmet, för det här är skitjobbigt!

Noyen
2014-02-07, 06:56
Detta är kopierat från Harleyportalen och skrivet av FXSTB,tänkte det var säkrare eftersom sidan är som en jo-jo när det gäller åtkomlighet.
( Tråden heter "nödlösning på automatiskt larm" från 29/7-09 Har haft en hoj med detta larmet och vad jag tycker om det lämpar sej inte i skrift ;) )

__________________________________________________ __________________________________________________ _____________________

Jag gjorde en "nödlösning" på problemet med att larmet aktiverar sig själv, en lösning som jag tycker fungerar bra.

Jag monterade en mini-vippströmbrytare lite halvdolt under framkanten på sadeln.
När strömbrytaren är till fungerar hojen precis som om du inte hade något larm och när den är frånslagen så aktiveras larmet på samma sätt som när man slog av tändningen.
När larmet är aktiverat får man då avaktivera larmet som vanligt och därefter slå om strömbrytaren på läge till och då är hojen olarmad så länge brytaren är till.
Om man vill aktivera larmet när hojen står still och är avslagen så är det bara att slå om strömbrytaren och då tänds den röda "nyckeln" i hastighetsmätaren och sedan börjar den blinka när larmet aktiverar sig (dom vanliga 30 sek).
Skulle någon få för sig att slå om brytaren när larmet är aktivt så går larmet.

Hur gjorde jag då.
I mitt fall så gick det en grå kabel från "Ignition" säkringen i el-utrymmet under sadeln som sedan grenas till två gråa kablar, den ena går till ignition-on-off knappen på styret och den andra till kontakten på TSSM modulen. Jag klippte av den gråa kabeln ett par cm från kontakten till TSSM modulen därefter drog jag ut dom gråa kablarna från kabelhöljet (som går ned till TSSM) så att greningen kom fram, jag klippte bort grenen och skarvade ihop två av kablarna på nytt men utan kabeln till TSSM kontakten. Därefter så skarvade jag in en ny kabel på kabelstumpen i TSSM kontakten och lirkade in den i kabelhöljet så att kabeln kom upp i elutrymmet under sadeln och kopplade den kabeln till ena polen på den nya strömbrytaren och den andra polen på strömbrytaren skarvade jag ihop med kabeln som kommer från "Security" säkringen (som alltid har spänning).
Därefter fungerar det som jag beskriver i början.

Jag gjorde alla skarvar med lödning och krympslang och satte in nya buntband eftersom jag fick "klippa upp" en del i kabelstammen för att komma åt dom gråa kablarna.

Det blev ett långt inlägg :-)

Henrik Forslund
2014-02-07, 07:43
Sluppit larm ännu men jag har läst och hört om service/transportläge för larmen. Kika din manual så finns det säkert mer korrekt info om det läget för larmet.

—--------------
All comfort was sacrified for style

Sylve
2014-02-07, 17:06
Detta är kopierat från Harleyportalen och skrivet av FXSTB,tänkte det var säkrare eftersom sidan är som en jo-jo när det gäller åtkomlighet.
( Tråden heter "nödlösning på automatiskt larm" från 29/7-09 Har haft en hoj med detta larmet och vad jag tycker om det lämpar sej inte i skrift ;) )

__________________________________________________ __________________________________________________ _____________________

Jag gjorde en "nödlösning" på problemet med att larmet aktiverar sig själv, en lösning som jag tycker fungerar bra.

Jag monterade en mini-vippströmbrytare lite halvdolt under framkanten på sadeln.
När strömbrytaren är till fungerar hojen precis som om du inte hade något larm och när den är frånslagen så aktiveras larmet på samma sätt som när man slog av tändningen.
När larmet är aktiverat får man då avaktivera larmet som vanligt och därefter slå om strömbrytaren på läge till och då är hojen olarmad så länge brytaren är till.
Om man vill aktivera larmet när hojen står still och är avslagen så är det bara att slå om strömbrytaren och då tänds den röda "nyckeln" i hastighetsmätaren och sedan börjar den blinka när larmet aktiverar sig (dom vanliga 30 sek).
Skulle någon få för sig att slå om brytaren när larmet är aktivt så går larmet.

Hur gjorde jag då.
I mitt fall så gick det en grå kabel från "Ignition" säkringen i el-utrymmet under sadeln som sedan grenas till två gråa kablar, den ena går till ignition-on-off knappen på styret och den andra till kontakten på TSSM modulen. Jag klippte av den gråa kabeln ett par cm från kontakten till TSSM modulen därefter drog jag ut dom gråa kablarna från kabelhöljet (som går ned till TSSM) så att greningen kom fram, jag klippte bort grenen och skarvade ihop två av kablarna på nytt men utan kabeln till TSSM kontakten. Därefter så skarvade jag in en ny kabel på kabelstumpen i TSSM kontakten och lirkade in den i kabelhöljet så att kabeln kom upp i elutrymmet under sadeln och kopplade den kabeln till ena polen på den nya strömbrytaren och den andra polen på strömbrytaren skarvade jag ihop med kabeln som kommer från "Security" säkringen (som alltid har spänning).
Därefter fungerar det som jag beskriver i början.

Jag gjorde alla skarvar med lödning och krympslang och satte in nya buntband eftersom jag fick "klippa upp" en del i kabelstammen för att komma åt dom gråa kablarna.

Det blev ett långt inlägg :-)

Tack för detta, det verkar vara det enda alternativ som finns :)