handdator

Visa fullständig version : Varför är knölar och pannor så mycket bättre än shovelhead?



Pelleman
2014-02-06, 12:27
Man hör aldrig ett ont ord om knuckleheads och panheads men så fort shovelhead kommer på tal så är det som om katten släpat in fan själv. På vilket sätt är de usla? Att kvaliteten inte var på topp har jag förstått men är det verkligen en tillbakagång rent konstruktionsmässigt jämfört med tidigare motorer?

Beemusup
2014-02-06, 12:34
Det är väl ett jävla skit alltihop när det inte fungerar :)
Men en panna eller en knöl är mysigare än en strut.... Dessutom tre sjukt mycket snyggare motorer om man räknar med early shovel

Lasse.S
2014-02-06, 12:38
Man hör aldrig ett ont ord om knuckleheads och panheads men så fort shovelhead kommer på tal så är det som om katten släpat in fan själv. På vilket sätt är de usla? Att kvaliteten inte var på topp har jag förstått men är det verkligen en tillbakagång rent konstruktionsmässigt jämfört med tidigare motorer?
Knölar o pannor är mer accepterade som gamla rariteter och vårdas på ett sådant sett medans Shoveln är den första "moderna" motorn men som inte riktigt klarar leva upp till det, först när Evon kom som det blev bra.

Det är vad jag tror i alla fall ;)

Adrenaline
2014-02-10, 18:55
Största felet med struten är väll att den är "mekvänlig" dvs, lätt att plocka isär och ihop men inte på ett korrekt sätt. Det ska mätas och shimsas och det blir för mycket hottentott jobb. En väl ihopsatt shovel kan man åka långt med och har många problemsfria år tillsammans med. Ang panna och knöl har jag hört det är bara skit, men det är somsagt bara hörsägen. Men dom är snygg se på iaf..

hasse diesel
2014-02-10, 21:07
Dålig? Nähä jag säger som en klok man sa: De går silkesmjukt :)