Visa fullständig version : Åtgärda Kreem tanktätning som släppt
Skulle vilja ha tips på hur man åtgärdar Kreem tanktätning som har släppt. Går det med aceton eller annat lösningsmedel? Skall man sedan börja om från början med rengöring, etsning och sedan ny beläggning. Alternativet är kanske att slopa Kreem helt men det ser ut som om där är lite rost på de ytor som släppt och kanske det ställer till problem i framtiden. Tackar på förhand för vettiga tips och synpunkter.
alex.johansson
2014-01-21, 19:40
har väl inget svart på hur du ska lösa upp kreemen men finns en ganska ny tråd ang kreems vara och icke vara som jag starta.. efter den tråden blev iaf jag övertygad om att slopa kreem..
rengöra tank? http://harleyforum.se/showthread.php?t=9656
Jörgen Karlsson
2014-01-22, 01:34
Med dagens alltmer etanolhaltiga bensin, så är det många tankliners som har problem. Det är även många garantiärenden på plasttankar, tex vissa modellar av Ducati. Så det bästa, om du har en metalltank, är nog att låta ngn (som vet vad han håller på med) svetsreparera tanken.
/Jörgen
stroker49
2014-01-22, 06:58
På min Electra hänger Kreemen i stora sjok då det släppt över stora ytor. Men det gör ingen skada så det har fått vara så i över femton år. Gör inget åt det om det inte orsakar problem. Skall du trots allt försöka lösa upp det så försök med MEK (=MetylEtylKeton, =Butanon, =CH3C(O)CH2CH3) eller prova med Aceton om du inte kan få tag i MEK.
Konstigt jag har haft klägget i tanken sen 82.
stroker49
2014-01-22, 13:56
Som jag skrev i en annan tråd. Det blev kanon första gången jag gjorde det för 25 år sedan i en Trajjatank. Några år senare gjorde jag det på min Electra, gick inte så bra fast jag var lika noga.
Jag själv har också lyckats med behandling innan som sett bra ut i många år. Tacksamt att höra att det funkar även fall det hänger i stora sjok, då är det kanske ingen större ko på isen. Mest kritiskt är det ju om man skall lägga på en ny lack och att den skulle bubbla upp av någon anledning.
Har apsnoret blivit miljövänligt kanske.:( D vore ju kass.