Visa fullständig version : Gaffelstag/Vobbelstag?
Har sett att många kör utan framskärm, men kan inte minnas att jag sett ett enda gaffelstag. Är det något ni funderar på att införskaffa?
Jörgen Karlsson
2014-01-21, 13:59
Gaffelstag/fork brace hjälper mycket på sportster. Om man dessutom inte kör med den tunga men uppstyvande framstänkan, så rekommenderar jag det verkligen.
Pollen saknar alternativet: Har ett
Sitter redan en fork brace på 48:an
Gaffelstag/fork brace hjälper mycket på sportster. Om man dessutom inte kör med den tunga men uppstyvande framstänkan, så rekommenderar jag det verkligen.
Pollen saknar alternativet: Har ett
Vet inte om det är inbillning men utöver vobbeltendenser kan jag tycka mig känna en skjyvning eller vad man kan tänkas kalla det vid lite hårdare inbromsningar. Med singel disk så tycker jag mig även se en teoretisk grund för ett sådant beteende.
Pollen saknar medvetet det alternativet Jörgen. Det finns en anledning! Min tanke var, om det verkade finnas sug efter det dvs, att få tillverkat ett gäng stag efter egen design. Ett gruppköp direkt från tillverkare helt enkelt. Jag har diskuterat lite löst med ett företag om att få tillverkat ett stag till mig och så tänkte jag att varför inte göra det till en "community effort" som alla sedan kan skörda frukten av istället? De allra flesta stag är relativt fula och relativt dyra så varför inte liksom?
- - - Uppdaterad - - -
Sitter redan en fork brace på 48:an
Det visste jag faktiskt inte! Ser ju ut att vara ett ganska seriöst stag också, tyder på att även moco inser svagheten i sporre-gaffeln när skärmen åker av. Vilket den oftast gör...
48 gaffeln är ju bredare än tex Iron och Nightster.
Den ser ut så här och skärmen skruvas fast underifrån.
http://i908.photobucket.com/albums/ac288/Sweforty8/image_zps61546030.jpg (http://s908.photobucket.com/user/Sweforty8/media/image_zps61546030.jpg.html)
Den som du skulle ha i så fall skulle väl vara nåt sånt här...
http://i908.photobucket.com/albums/ac288/Sweforty8/image_zps3c9b848e.jpg (http://s908.photobucket.com/user/Sweforty8/media/image_zps3c9b848e.jpg.html)
http://i908.photobucket.com/albums/ac288/Sweforty8/image_zpsc3a53256.jpg (http://s908.photobucket.com/user/Sweforty8/media/image_zpsc3a53256.jpg.html)
http://i908.photobucket.com/albums/ac288/Sweforty8/image_zps71a23203.jpg (http://s908.photobucket.com/user/Sweforty8/media/image_zps71a23203.jpg.html)
Jörgen Karlsson
2014-01-21, 16:36
Vet inte om det är inbillning men utöver vobbeltendenser kan jag tycka mig känna en skjyvning eller vad man kan tänkas kalla det vid lite hårdare inbromsningar. Med singel disk så tycker jag mig även se en teoretisk grund för ett sådant beteende.
Pollen saknar medvetet det alternativet Jörgen. Det finns en anledning! Min tanke var, om det verkade finnas sug efter det dvs, att få tillverkat ett gäng stag efter egen design. Ett gruppköp direkt från tillverkare helt enkelt. Jag har diskuterat lite löst med ett företag om att få tillverkat ett stag till mig och så tänkte jag att varför inte göra det till en "community effort" som alla sedan kan skörda frukten av istället? De allra flesta stag är relativt fula och relativt dyra så varför inte liksom?
Ja med enkelskiva så är det verkligen en fördel med stag.
Ja de flesta tillbehör till HD är ju tyvärr kromat tungt skrot.
Det fanns iaf förr ett rätt fint okromat cnc fackverksstag till sportster, det var rätt snyggt! Gaffelstag är ju ofjädrad vikt, så det är bra om det är lätt.
Jag har ett gammalt SE-stag på min hoj, men det vet jag inte om det säljs längre. De nya SE har fått en mer degig form tycker jag, ingen skärpa i designen.
Zero-enineerings stag i obehandlad alu är ju rätt snygga tycker jag. Lätt och fritt från döskallar och krom.
http://zero-eng.com/index.php/parts-1/sportster-accessories/zero-engineeringr-fork-brace.html
Ja jag tänker i banorna av zero eng.-staget. Tänker instinktivt att de hästskoformade stagen inte borde ge samma stabilitet?
Jörgen, är det dessa du har?
13932
Förvånas lite över det låga intresset för denna extremt billiga uppgraderingen av vägegenskaper. Stabilare hoj både på motorväg och i krökar samt mer kontrollerade inbromsningar, allt för kanske en 500ing och som kan skruvas på utan krångel på en kvart, det kan väl ändå inte verka avskräckande? Eller är det hojens estetik som är hotat månne?
Henrik Forslund
2014-01-21, 23:34
Det är fult.
Men jag kommer sätta på en vid tillfälle. Mognat....
Jörgen Karlsson
2014-01-22, 01:23
Hej
Nej jag har den äldre SE-modellen, tillverkad i Tyskland. Inte lika degig form som de nuvarande, mer europeisk design. Men tyvärr även den kromad, ska lämna in den på avkromning ngn dag. Bild-googlar du på Screamin Eagle fork brace så ser du några bilder även på den äldre modellen, den som jag har.
"Telefix
Made in West Germany
for Harley Davidson"
...står det ingjutet på undersidan. Varje överfall har 4 skruvar på dessa, inte 2 som på SE:s nuvarande.
Jörgen, är det dessa du har?
13932
Förvånas lite över det låga intresset för denna extremt billiga uppgraderingen av vägegenskaper. Stabilare hoj både på motorväg och i krökar samt mer kontrollerade inbromsningar, allt för kanske en 500ing och som kan skruvas på utan krångel på en kvart, det kan väl ändå inte verka avskräckande? Eller är det hojens estetik som är hotat månne?
Som Forty8 skriver så sitter det ju på 48:an.
Hade det inte gjort det hade jag köpt en direkt, väghållningen är viktigare än utseende enligt mig!
Det är fult.
Men jag kommer sätta på en vid tillfälle. Mognat....
Håller med, ser ju klart bättre utan. Men efter att ha gått från Buell till Sportster, och däremellan kört en del japanskt så är det bara att konstatera att Sportsterns vägegenskaper lämnar mycket att önska...
Som Jörgen var inne på så blir ju staget en del av den ofjädrande vikten, så jag vill gärna använda alu om möjligt. Är 6061-T6 adekvat för ändamålet? Inbillar mig att titan är lite overkill..
Som Jörgen var inne på så blir ju staget en del av den ofjädrande vikten, så jag vill gärna använda alu om möjligt. Är 6061-T6 adekvat för ändamålet? Inbillar mig att titan är lite overkill..
Tycker du ska göra en i platina ;)
Håller med, ser ju klart bättre utan. Men efter att ha gått från Buell till Sportster, och däremellan kört en del japanskt så är det bara att konstatera att Sportsterns vägegenskaper lämnar mycket att önska...
Jag körde sporthoj och motard i 10 år innan jag bytte till HD, och väghållning är ju inte den bästa i jämförelse..
Men jag kan dock trösta dig med att softail är ännu sämre! :)
Hade en förra året som jag sålde efter fjärde gången jag körde skiten, var som att köra en trött gammal gaffeltruck som någon hade tankat med bajs.. wa;
opehrson
2014-01-22, 20:06
Sugen på detta (http://www.sandiegocustoms.com/collections/parts/products/ftw-39mm-fork-brace-slv) men kostar för mycket just nu ivf...
http://www.sandiegocustoms.com/collections/fork-braces
13936
Jag körde sporthoj och motard i 10 år innan jag bytte till HD, och väghållning är ju inte den bästa i jämförelse..
Men jag kan dock trösta dig med att softail är ännu sämre! :)
Hade en förra året som jag sålde efter fjärde gången jag körde skiten, var som att köra en trött gammal gaffeltruck som någon hade tankat med bajs.. wa;
Ha ha ha! Kan va det roligaste jag läst på detta forum LM; sportster rules vc;
Sugen på detta (http://www.sandiegocustoms.com/collections/parts/products/ftw-39mm-fork-brace-slv) men kostar för mycket just nu ivf...
http://www.sandiegocustoms.com/collections/fork-braces
13936
Den var ju ganska nice, men priset var desto värre!
Ha ha ha! Kan va det roligaste jag läst på detta forum LM; sportster rules vc;
thb;
Sportster är kungligt, jag kör alltid fullt ställ så pinnarna skrapar i..
Fettogubbar med "supermanliga" stora HD's brukar se rätt fåniga ut när man klipper dom på insidan i kurvorna!
Born to loose, live to win! yp;
Det är väl inget tvivel om att Sportstern har bra förutsättningar att få bra väghållning och dom nyare med 25mm röraxel i framgaffeln är ju en bra förbättring och behåller man skärmen på är knappast vobbelstag nödvändigt men dom flesta är ju mer intresserade av hur hojen ser ut och inget fel i det men vill man åka aktivt så skiter man i framflytt högre styre o lägre fjädring osv och satsar på lättare ofjädrad vikt o lägre profil på däcken och förbättrar fjädring o broms mm
Det är väl inget tvivel om att Sportstern har bra förutsättningar att få bra väghållning och dom nyare med 25mm röraxel i framgaffeln är ju en bra förbättring och behåller man skärmen på är knappast vobbelstag nödvändigt men dom flesta är ju mer intresserade av hur hojen ser ut och inget fel i det men vill man åka aktivt så skiter man i framflytt högre styre o lägre fjädring osv och satsar på lättare ofjädrad vikt o lägre profil på däcken och förbättrar fjädring o broms mm
Jag har gjort/gör/kommer göra just allt det du föreslår, dvs rearsets istället för framflytt, 14" bak istället för 11,5", nya fälgar, nya linjära fjädrar samt Intiminators i gaffeln, bromspaket från ISR mm. Just för att jag inser att, med min körstil i varje fall, så blir åkningen lidande och begränsad. Men, jag vill inte ha original skärm, och helst ingen annan heller! Ett skärmstag i alu kommer ge mer stadga än skärmen och samtidigt lätta den ofjädrade vikten samt se (för mig åtminstone) mer estetiskt tilltalande ut. Win win i min värld!
Det är väl inget tvivel om att Sportstern har bra förutsättningar att få bra väghållning och dom nyare med 25mm röraxel i framgaffeln är ju en bra förbättring och behåller man skärmen på är knappast vobbelstag nödvändigt men dom flesta är ju mer intresserade av hur hojen ser ut och inget fel i det men vill man åka aktivt så skiter man i framflytt högre styre o lägre fjädring osv och satsar på lättare ofjädrad vikt o lägre profil på däcken och förbättrar fjädring o broms mm
Precis! Alla vill ju inte ha turbo, alu sving och 25 literstank! Vill jag åka racer så köper jag en streetfighter! ;) vem vet, kanske hittar en på lördag!? Tills på lördag så nöjer jag mig med hur min hoj ser ut :)
Det tycker jag du ska göra, speciellt med den nya sadeln på plats!thb;
Det tycker jag du ska göra, speciellt med den nya sadeln på plats!thb;
Muchas gracias amigo!
Ser fram emot din racer när den är färdig! :)
OM den blir färdig heter det!
OM den blir färdig heter det!
Ha ha det får vi väl hoppas va!? vic;
Henrik Forslund
2014-01-23, 00:42
Jag har gjort/gör/kommer göra just allt det du föreslår, dvs rearsets istället för framflytt, 14" bak istället för 11,5", nya fälgar, nya linjära fjädrar samt Intiminators i gaffeln, bromspaket från ISR mm. Just för att jag inser att, med min körstil i varje fall, så blir åkningen lidande och begränsad. Men, jag vill inte ha original skärm, och helst ingen annan heller! Ett skärmstag i alu kommer ge mer stadga än skärmen och samtidigt lätta den ofjädrade vikten samt se (för mig åtminstone) mer estetiskt tilltalande ut. Win win i min värld!
Vad blir det för stötar bak? Går remmen fri utan moddar med 14"?
Har du kikat på works fjädrar fram?
—--------------
All comfort was sacrified for style
Vad blir det för stötar bak? Går remmen fri utan moddar med 14"?
Har du kikat på works fjädrar fram?
—--------------
All comfort was sacrified for style
Fram blir det Racetech ihop med Intiminator. Bak lite osäkert än, sneglar på PS 970, Ricors egna men den är max 13,5", väntar på prisoffert från WP... Öhlins hade varit häftigt men där spricker nog min budget tyvärr.
Frigång för remmen vet jag inte ännu, jag har sett många rapportera att det börjar bli problem vid 14,5". Då kan remmen börja skava mot länkarmen till bromsen men i och med att jag gör om en del i dom partierna så vet jag ännu inte om det kommer utgöra ett problem.
Precis! Alla vill ju inte ha turbo, alu sving och 25 literstank! Vill jag åka racer så köper jag en streetfighter! ;) vem vet, kanske hittar en på lördag!? Tills på lördag så nöjer jag mig med hur min hoj ser ut :)
Skriver ju det också, inget fel att satsa på utseende ;) menar mer att det ofta är snack om att förbättra väghållning och så har man på höga styren osv....men klart det kan ju förhöja fartupplevelsen utan att det går särskilt fort ;)
Skriver ju det också, inget fel att satsa på utseende ;) menar mer att det ofta är snack om att förbättra väghållning och så har man på höga styren osv....men klart det kan ju förhöja fartupplevelsen utan att det går särskilt fort ;)
Precis min vän! Jag är nog mer glida runt typen, gillar att åka fort och aktivt men trivs bra med snygg hoj och moderat ställ i kurvorna ;) jag har min lilla prinsessa på 4år hemma som jag vill hem till, skulle antagligen sluta mina dagar alldeles för tidigt om jag hade nåt som inbjöd till mer "ligg" i kurvorna och 0-100 på 2sek :(
Njut av mässan imorgon!
Precis min vän! Jag är nog mer glida runt typen, gillar att åka fort och aktivt men trivs bra med snygg hoj och moderat ställ i kurvorna ;) jag har min lilla prinsessa på 4år hemma som jag vill hem till, skulle antagligen sluta mina dagar alldeles för tidigt om jag hade nåt som inbjöd till mer "ligg" i kurvorna och 0-100 på 2sek :(
Njut av mässan imorgon!
När min Prins var fyra (26 i sommar) hade jag inte så snabb hoj ( 750 sida ) med högt styre o körde inte så fort heller och allt som oftast åkte han med sittande på tanken framför mig och höll i styret tills han var så gammal att jag inte längre såg över honom, när man pratar om den hojen i dag med han får jag alltid höra hur varmt i arselet det var då ena tankhalvan bestod av oljan :)
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/750s.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/750s.jpg.html)
[QUOTE=Lasse.S;86936]När min Prins var fyra (26 i sommar) hade jag inte så snabb hoj ( 750 sida ) med högt styre o körde inte så fort heller och allt som oftast åkte han med sittande på tanken framför mig och höll i styret tills han var så gammal att jag inte längre såg över honom, när man pratar om den hojen i dag med han får jag alltid höra hur varmt i arselet det var då ena tankhalvan bestod av oljan :)
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/750s.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/750s.jpg.html)[/QUOTÀ]
Goa minnen! :)
Ja in lilla gillar hojen men hon är lite byxis för ljudet, måste säga till innan jag startar så hon kan hålla för öronen :) Hon har åkt med några gånger från dagis till garaget. Sitter bakåtvänd framför mig med ryggen mot tanken och kramar om mig som en liten apa med armar och ben. Tur det är nedförsbacke till garaget så man inte måste starta den varje gång :) Men det är våran hemlis, mamma får inget veta ha ha ;)
Så länge ingen tillverkar stagen i grön kryptonit får d vara,VÅGA WOBBLAscr;
Henrik Forslund
2014-01-24, 00:15
[QUOTE=Lasse.S;86936]När min Prins var fyra (26 i sommar) hade jag inte så snabb hoj ( 750 sida ) med högt styre o körde inte så fort heller och allt som oftast åkte han med sittande på tanken framför mig och höll i styret tills han var så gammal att jag inte längre såg över honom, när man pratar om den hojen i dag med han får jag alltid höra hur varmt i arselet det var då ena tankhalvan bestod av oljan :)
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/750s.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/750s.jpg.html)[/QUOTÀ]
Goa minnen! :)
Ja in lilla gillar hojen men hon är lite byxis för ljudet, måste säga till innan jag startar så hon kan hålla för öronen :) Hon har åkt med några gånger från dagis till garaget. Sitter bakåtvänd framför mig med ryggen mot tanken och kramar om mig som en liten apa med armar och ben. Tur det är nedförsbacke till garaget så man inte måste starta den varje gång :) Men det är våran hemlis, mamma får inget veta ha ha ;)
Fint.
—--------------
All comfort was sacrified for style
Nightster-08
2014-01-24, 19:28
Martin_HD. Jag är med på ett svart o nice price!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Martin_HD...du kan ju kolla in superbrace. $190
Finns i gloss eller flat black åt Nightster08
http://superbrace.com/
Lars Nilsson
2014-01-25, 11:46
Gaffelbensstag eller wobbelstag som de också kallas är perfekt om du har en dålig gaffel med ojämn fjädring av olika orsaker i de båda gaffelbenen.
Då håller det ihop benen så att fjädringen blir jämnare och stabilare.
Wobbelstag är aldrig fel(om de monterats rätt), men på en bra gaffel så behövs de inte.
En vanlig HD-gaffel bör bestyckas med ett par bra fjädrar och en gaffelolja typ http://www.harleybutiken.com/produkt/Gaffelolja-PJ1 med en viskositet på 15 wt.
Original HD standard är på ca 8wt.
Sen är friska styrlager lika viktiga för ett just beteende framtill.
Inför varje säsong bör man hissa upp framändan och kolla styrlager samt fetta in dem ordentligt.
Jörgen Karlsson
2014-01-25, 11:59
Håller med om att behovet är mindre på en bra gaffel. Den enda sportster som har en i det sammanhanget (styvhetsmässigt) bra gaffel är XR1200.
Skruvar man därtill bort originalstänkan på sportster, ja då har man också skruvat bort "originalgaffelstaget". Det är ingen slump att originalstänkan sitter nitad till en kraftig U-formad plåt.
Ett gaffelstag hjälper inte mycket mot obalans mellan gaffelbenen, i den frihetsgraden är inte gaffelstagen styva. Gaffelstaget hjälper främst mot vridning av gaffeln. Härav den av många upplevda skillnaden vid bromsning med enkelskiva med och utan stag.
/Jörgen
Gaffelbensstag eller wobbelstag som de också kallas är perfekt om du har en dålig gaffel med ojämn fjädring av olika orsaker i de båda gaffelbenen.
Då håller det ihop benen så att fjädringen blir jämnare och stabilare.
Wobbelstag är aldrig fel(om de monterats rätt), men på en bra gaffel så behövs de inte.
En vanlig HD-gaffel bör bestyckas med ett par bra fjädrar och en gaffelolja typ http://www.harleybutiken.com/produkt/Gaffelolja-PJ1 med en viskositet på 15 wt.
Original HD standard är på ca 8wt.
Sen är friska styrlager lika viktiga för ett just beteende framtill.
Inför varje säsong bör man hissa upp framändan och kolla styrlager samt fetta in dem ordentligt.
Lars Nilsson
2014-01-25, 12:38
Håller med om att behovet är mindre på en bra gaffel. Den enda sportster som har en i det sammanhanget (styvhetsmässigt) bra gaffel är XR1200.
Skruvar man därtill bort originalstänkan på sportster, ja då har man också skruvat bort "originalgaffelstaget". Det är ingen slump att originalstänkan sitter nitad till en kraftig U-formad plåt.
Ett gaffelstag hjälper inte mycket mot obalans mellan gaffelbenen, i den frihetsgraden är inte gaffelstagen styva. Gaffelstaget hjälper främst mot vridning av gaffeln. Härav den av många upplevda skillnaden vid bromsning med enkelskiva med och utan stag.
/Jörgen
Du pratar om en hoj utan skärm, det gjorde inte jag.
Självsvängningarna i gaffeln uppstår ibland pga att gaffelbenen är olika hårda vilket gör att varje liten håla i vägen gör att gaffeln vill vrida sig åt ett eller andra hållet.
Kör man då över en viss hastighet (ca100 och över) så börjar gaffeln wobbla fram och tillbaka.
Styrlager samt däck och kort försprång är andra orsaker till wobbling.
Att en enkelskiva kan vrida gaffeln utan skärm är rätt självklart, men d å drar du gaffeln åt ett håll bara.
Då styvar så klart wobbelstaget upp gaffeln och håller den rakare, men vrider sig gaffeln så mycket att det känns vid normal inbromsning är något riktigt fel.
Jörgen Karlsson
2014-01-25, 12:58
Ja wobbel är ett i diskussionen nytt ämne. Det kan orsakas av många olika saker. Och det finns även olika typer av wobbel. I de flesta fall är gaffeln bara en del i den resonanta svängning man brukar kalla wobbel. Svängningen omfattar ofta hela systemet, dvs den kompletta motorcykeln, ev toppkåpa plus föraren.
Vad jag ville ha sagt, var iaf att de flesta gaffelstag är designade för att öka gaffelns vridstyvhet.
Huruvida det behövs eller inte, är ju förstås relativt hur man kör. Det finns ju folk som kör 12" över, med enkelskiva och utan vare sig skärm eller stag. Då får man köra hojen därefter. Jag vill mao inte säga att alla behöver ett gaffelstag, det beror ju på vad man prioriterar och hur man kör.
Men diskussionen i denna tråd kan ju förhoppningsvis bidra till att den som upplever sig begränsad/besvärad över sin hojs beteende, kan få upp ögonen för en detalj som kan hjälpa dem dit de vill nå.
Du pratar om en hoj utan skärm, det gjorde inte jag.
Självsvängningarna i gaffeln uppstår ibland pga att gaffelbenen är olika hårda vilket gör att varje liten håla i vägen gör att gaffeln vill vrida sig åt ett eller andra hållet.
Kör man då över en viss hastighet (ca100 och över) så börjar gaffeln wobbla fram och tillbaka.
Styrlager samt däck och kort försprång är andra orsaker till wobbling.
Att en enkelskiva kan vrida gaffeln utan skärm är rätt självklart, men d å drar du gaffeln åt ett håll bara.
Då styvar så klart wobbelstaget upp gaffeln och håller den rakare, men vrider sig gaffeln så mycket att det känns vid normal inbromsning är något riktigt fel.
Nightster-08
2014-01-25, 21:20
Ingen som borrat ur bultar/nitarna på originalskärmen och använt staget som skärmen sitter fast i? Går väl att skruva dit skärmen om man vill ha på den igen?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.