handdator

Visa fullständig version : justera ventiler.



grillkorv
2014-01-16, 13:30
Gör man så på en strut motor med hydraliska ventiler? motorn är orginal 1340.


Motorn ska vara kall när justering sker.
Kontrollera att stötstången ej är aktiverad (i sitt nedersta läge).
Lossa kontringsmuttern på stötstången och skruva upp justerskruven tills ett spel uppstår.
Låt den "tappa" trycket i ca 20 minuter.
Skruva sedan tillbaka skruven tills spelet försvinner. Markera med ett streck på skruven och skruva sedan ytterligare fyra varv.
Drag fast kontringsmuttern.

Flash_HD
2014-01-16, 14:28
Ja det är riktigt, förutom det där med "Låt den "tappa" trycket i ca 20 minuter." i 4:e meningen som ska stå sist för det är det sista momentet och det märker man att den gjort genom att det går att vrida stötstången mellan tummen och pekfingret utan större motstånd och då har trycket upphört i hydraulen.

grillkorv
2014-01-16, 16:57
Då var det som jag misstänkte.

stroker49
2014-01-16, 18:13
Just det. Och vrid INTE runt motorn förrän du kan snurra på stötstången för att gå till nästa stötstång. Då skadas saker!

grillkorv
2014-01-16, 20:10
Just det. Och vrid INTE runt motorn förrän du kan snurra på stötstången för att gå till nästa stötstång. Då skadas saker!

Helt rätt stroker.Men är lite fundersam,på ena avgassidan så mäte jag på stötstången innan justering mäte då mellan kontra muttern och mutter nedanför,då låg det på 15mm.efter justering så ligger det på 13 mm,tycker det vart för stor skillnad av nån anledning.I för sig så har jag inte kört med motorn nån gång utan bara startat den sen jag köpte motorn.