handdator

Visa fullständig version : Struts! besiktning!?

Tail
2014-01-09, 22:44
Hej
Håller på att bygga en Bobber av en gammal sportster!
Är det någon som vet om det kan bli problem med struts istället för stötdämpare bak på besiktningen?
Vill kunna sätta skärmen så nära bakhjulet som möjligt, kan bli problem med fjädring!

Vore kul o höra om någon har några erfarenheter i ämnet!
Med vänlig hälsning,
Magnus

Latjo
2014-01-11, 06:50
Nu är ju besiktning ingen glasklar sport. Så det kan nog vara både si och så.

Men som jag har förstått det så måste Du måste köra en SFRO på den.
Om det ska vara ok.
Problem kan uppstå om den är helfordonsgodkänd. Tror det är hojjar från 2003.
Då måste du göra minst 2 omfattande förändringar.

Beemusup
2014-01-11, 09:24
Det krävs ingen SFRO bes så länge du behåller originalmått och ramen runt motor... Då är det en enkel ombyggnad och det ska besiktningen ta... Har mail från SFRO som styrker detta... Men för att göra det enkelt för sig om man svetsar på en hardtail eller dyligt är det lämpligt att med sig intyg på material och dyl. Struts är väl inga problem att köra in med.

Tail
2014-01-11, 11:06
Tackar för svar! jag kommer att försöka besikta med struts till våren, jag tycker också att det borde gå bra!
Med vänlig hälsning,
Magnus

Benny
2014-01-11, 13:34
Det krävs ingen SFRO bes så länge du behåller originalmått och ramen runt motor... Då är det en enkel ombyggnad och det ska besiktningen ta... Har mail från SFRO som styrker detta... Men för att göra det enkelt för sig om man svetsar på en hardtail eller dyligt är det lämpligt att med sig intyg på material och dyl. Struts är väl inga problem att köra in med.

som jag lärt mig stämmer detta om de inte är helfordonsgodkända, därefter är det är det som Latjo skriver 2 stora förändringar som gäller, att ändra lite lagom duger inte i "landet lagom". Logiskt ?, nej inte alls.

Tail
2014-01-11, 15:44
Vad är helfordonsgodkänd? min sporre är från -83! har det något med årsmodeller?
/Magnus

tjockben
2014-01-11, 16:08
Vad är helfordonsgodkänd? min sporre är från -83! har det något med årsmodeller?
/Magnus

83 är lugnt. det är först efter typ 2003 de är helfordons...
en sak: lyssna på Beemusup vad gäller SFRO, både han och jag har gjort den dansen och har svart på vitt vad som gäller. han vet.

Tail
2014-01-11, 17:09
låter bra!det är ju som sagt inga stora ändringar jag ska göra. mindre bredare fälg fram, struts, regplåten på sidan, lite nya småblinkers, och så tänkte jag cykeldator som hastighetsmätare! det läste jag att den skall vara ansluten till elsystemet och ha lyse för att vara godkänd, men jag har flera polare som besiktat med en 99 kroners cykeldator från biltema typ!
Tack för era svar!
/Magnus

Beemusup
2014-01-13, 09:32
Ja det glömde jag skriva, så länge den inte är helfordonsgodkänd, då är det jobbigare... Ska man följa reglerna får du egentligen bara ha plåten på sidan när den är reggad som ombyggt fordon, har aldrig stött på problem dock. Montera reflexen centrerat på hojen så blir dom glada för nåt iaf :)
Vad gäller hastighetsmätaren så behöver den inte vara ansluten till elsystemet men ska ha belysning. Jag har regbes med en sån biltema utan belysning, han frågade om det var belysning i den och skrattade, sa inget mer :)

Adrenaline
2014-01-13, 11:16
Jag har besiktat en hoj med fast tejpad gps som hastighetsmätare och det var då inga problem.

Beemusup
2014-01-13, 11:52
Jag har besiktat en hoj med fast tejpad gps som hastighetsmätare och det var då inga problem.

Hahaha ja se där ja... Härligt när dom är konsekventa i sina bedömningar :)

Adrenaline
2014-01-14, 17:14
Ja jag fick bara en "bra att veta" kilometerräknare går ej att avläsa. :)