handdator

Visa fullständig version : montera hastighetsdrivning i växellåda shovel rick rack



tjockben
2014-01-08, 18:23
hallå ja.
fiunns det nån som vet om jag kan peta ner drivningen i det befintliga hålet eller måste jag demontera hela lådan för att få i det?

hasse diesel
2014-01-08, 19:19
http://www.chopcult.com/forum/showthread.php?t=20835 Du får läsa lite ;)

IDI
2014-01-08, 19:33
Du måste ha rätt grejer att sätta ihop. Det finns olika utväxlingar på hastighetsmätardrivningen. Om du har rätt grejer är det bara att stoppa i.


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

tjockben
2014-01-08, 20:15
tack. det löste sig!

hasse diesel
2014-01-08, 20:57
thb;
tack. det löste sig!

linkan1340
2014-01-15, 07:56
Du måste ha rätt grejer att sätta ihop. Det finns olika utväxlingar på hastighetsmätardrivningen. Om du har rätt grejer är det bara att stoppa i.


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Dum fråga ----> går det att byta ut drivningen för att få olik utväxling? eller är de årsmodels anpassade så att de inte passar osv. monterade en vajerdriven minimätare men den visar fel ( återger att man kör långsamamre än vad man gör ). bakhjulet är av annan dimension så jag gissar att det är boven i dramat men om det gick att ändra på drivningen så vore det nog mindre risk för fortkörningsböter :)

tjockben
2014-01-15, 17:44
Dum fråga ----> går det att byta ut drivningen för att få olik utväxling? eller är de årsmodels anpassade så att de inte passar osv. monterade en vajerdriven minimätare men den visar fel ( återger att man kör långsamamre än vad man gör ). bakhjulet är av annan dimension så jag gissar att det är boven i dramat men om det gick att ändra på drivningen så vore det nog mindre risk för fortkörningsböter :)

som IDI säger. tar du en mätare för framhjulsdrivning så är den utväxlad 2:1 medans en växellådsvisare är utväxlad 1:1. sen är dreven i lådårna olika beroende på årsmodell... 7, 11 eller 23 tänder tror jag det är. lätt att googla...min är en 77 och jag kör 23T på min.

j-hov
2014-01-16, 22:16
Jovisst går det att byta utväxlingen i mätardrivningen i lådan. De passar rakt av mellan åren. Dock är det som det nämns ovan olika 7, 11 och 23 tänder. Sedan är det ett litet helveta att montera stora drevet rakt och centrerat. Men det går med våld och värme. Samt att du självklart måste ha samma delning på de olika delarna i lådan. Ståldrivningen är egentligen skit då den kan knäcka lådan. Fiberdrivningen är nog bättre även om man rensar kuggarna. MEN inget av ovan kommer att hjälpa dig om du drevar om.

linkan1340
2014-01-18, 00:32
Jovisst går det att byta utväxlingen i mätardrivningen i lådan. De passar rakt av mellan åren. Dock är det som det nämns ovan olika 7, 11 och 23 tänder. Sedan är det ett litet helveta att montera stora drevet rakt och centrerat. Men det går med våld och värme. Samt att du självklart måste ha samma delning på de olika delarna i lådan. Ståldrivningen är egentligen skit då den kan knäcka lådan. Fiberdrivningen är nog bättre även om man rensar kuggarna. MEN inget av ovan kommer att hjälpa dig om du drevar om.


hmm... tror jag lär mig mätarens felmarginal ist :P

IDI
2014-01-18, 11:28
Köp små klistersiffror och sätt dom på mätarglaset vid verkliga 50, 70, 90 och 110.


Sent from my iPhone using Tapatalk