Visa fullständig version : Plug Chop
Jag har hört talas om - och googlat lite på plug chop.
Ett par frågor kring detta;
Funkar det på fyrtaktare över huvud taget? Hittar inte svar på det.
Är metoden alls värd att testa eller är det bara trams?
Jag bytte avgassystem nyligen men bestyckade inte om i samband med det.
Tänkte det kunde vara en enkel och billig test tills vidare, dvs om det nu funkar.
Lars Nilsson
2014-01-04, 10:33
klart det funkar.
Det är när man kör i en jämn fart ett tag och sen dödar hojen och kollar hur stiften ser ut.
Vita stift = går för magert och svarta= går för fett.
Det finns massor med färgkartor till det.
Här är en:
http://4.bp.blogspot.com/-j0zzs4Ml8NE/TgNu2KPVUAI/AAAAAAAACt8/Z--jY0NwoDs/s1600/Spark+Plug+Reading.jpg
Det ger en schysst överblick hur blandningen är.
Naturligtvis inte lika bra som en A/F mätning i bänk men ändå.
Lars
Ok, även på fyrtakt menar du. Va bra!
Det finns mycket om plug chop för tvåtaktare men det behöver ju inte betyda nåt.
Däremot menar man att man ska kapa gängan efter ett test så man kan läsa av färgen vid roten av keramikisolatorn.
Såhär står det ofta:
1. Get new spark plug(s), but don't put them in yet.
2. Warm up motor to operating temp on old plugs.
3. Install new plugs.
4. Accelerate through all gears to top gear with throttle pinned.
5. When you hit the top of the top gear, hit the kill switch and
pull in the clutch.
6. Remove the spark plug(s) and ride home on the old plug(s).
7. Hold the new plug in a vise and use a hacksaw to cut the threads
away from the center electrode.
8. You should see a brown 2mm "smoke ring" at the base of the
white center electrode if the main jets are dialed in perfect.
9. if the smoke ring is darker than chocolate brown or taller
than 2mm, you're rich on the mains, but if it revs clean to full
throttle, you can leave it there and be on the rich side.
10. If the smoke ring is smaller than 2mm or lighter than chocolate
brown, you're lean on the mains, go up a size and try again.
Bilderna visar kapade stift och lite info:
1381813819
Här är en annan bra länk:
http://www.braigasen.com/howtoread.htm
Fast där är man tydlig med att man inte ska bedöma resultatet av en plug chop uppe på stifttoppen, utan just nere vid roten - ja helt enkelt efter att man choppat av gängan.
Det är vid mer generell bedömning man kollar skicket på stiften genom att bara kolla på toppen. En vanlig bedömning alltså.
Jag kollade mina häromdan och de är ju lite väl svarta, men det beror nog på att jag kört en kort sträcka några gånger i rad. Köpt snus och sånt. Hinner ju knappt få in choken innan jag är hemma igen.
Är det ingen mer som känner till fakta kring detta?
Skulle ändå vara intressant att få höra lite teorier om det, även om ni inte testat själva eller sitter på facit.
Ett ganska hett område, det där med tändstift ju, så..
hasse diesel
2014-01-04, 15:47
http://www.braigasen.com/plugchop.htm
Det finns folk som spår framtiden i kaffesump o vädret i gamla lövhögar osv och förr i tiden när Linkert förgasaren var modern och hojarna drog över litern milen och hade halva effekten mot i dag och bränslet var riktig bensin ja då va det säkert bra att läsa stift.....men i dag har vi helt andra krav och ställer insprutnings hojarna med 5% tps vacumsensor och 250rpm intervall så en piss dålig inställning skulle ändå visa ett perfekt stift i skalorna. eller utan att överdriva har kraven passerat möjligheten att få ut något av plug chop. Men det är min åsikt
Jahaja, och med det sagt kan man konstatera att om man gör en plug chop och det ser ok ut så är det bara _kanske_ bra b/l-förhållande,
men om det _inte_ ser ok ut så är det verkligen illa ställt. Intressant.
Jahaja, och med det sagt kan man konstatera att om man gör en plug chop och det ser ok ut så är det bara _kanske_ bra b/l-förhållande,
men om det _inte_ ser ok ut så är det verkligen illa ställt. Intressant.
eller så litar du på ditt plug shop och kör tills det inte är så bra längre och tar lärdom av att det är ett gammalt förlegat sätt.
Nä, fått nog av lärdomar så det blir allt en bokning för rejetting i mitt fall så mår nog hojen och jag bäst.
Nä, fått nog av lärdomar så det blir allt en bokning för rejetting i mitt fall så mår nog hojen och jag bäst.
thb;