handdator

Visa fullständig version : Shovelhead ryker jäkligt mycket??

Lilja
2014-01-03, 22:07
Tjena

Jag har skaffat mej en hoj som e i renoverings behov men jag har fastnat på vad som är fel med motorn när den är igång så ryker det fruktansvärt mycket har läst timmar om vad som kan vara fel och testat mej fram utan nån lycka :(
Så jag vände mej hit till er om hjälp :)
Jag vet att det kan läcka ner olja i vehuset och att det kan komma ut en skvätt igenom ventilationen i vevhuset
Men den ryker hela tiden har haft den igång ca 30 - 60 min
Behöver verkligen hjälp har fastnat.
/lilja

stroker49
2014-01-03, 22:40
Ja, det är svårt att säga. Den kan ju vara hur slut som helst. I bästa fall räcker det med att mäta upp cylindrar och kolvar, hena och byta ringar samt troligen venitlstyrningar när man ändå har allt isär. Då blir det inte så många tusenlappar. Annars så är det minst 25-30 kakor.

Men visst det kan ju vara något enkelt också. Hoj, årsmodell, helt original, historia??

Lilja
2014-01-04, 07:15
Det är en fxwg från 81 om den e original är svårt för mej att säga till 100% men jag tror det åtminstone i motorn den startar efter 2-4 kickar kolvar och cylinder och ventiler e i bra skick
Historik det jag vet om den är det föra ägaren har sagt och det är att den blivit skött
Jag begriper mej ente på vad som kan vara fel

stroker49
2014-01-04, 10:25
På vilket sätt är kolvar, cylindrar och venitler i bra skick?
Har någon mekat med den, när gick den bra utan att röka sist?

Lilja
2014-01-04, 11:14
Jag vet att motorn varit iväg lämnad varför vet jag ej
Ventiler kolvar och cylindrar ser ente slitna ut
Hojen har stått många år och jag har bara startat nån gång ja och då har den rykt som fan :/ det är ganska lång historia hur jag fick den så vet ente jätte mycket om den sen innan tyvärr

Sent from my ST27i using Tapatalk

stroker49
2014-01-04, 12:19
Är det olja som ryker, eller går den bara grisfett?
Ser inte slitna ut, har du haft isär och mätt?

Lilja
2014-01-04, 12:26
Det e oljan men går det ställa in hur fet blandning den fårr på nåt sätt
Mätt har jag ju ifs ente gjort det e utanför min kunskap hur man gör :(

stroker49
2014-01-04, 12:42
Det går nog inte att lösa enkelt via internet. Men om du inte är duktig på att mäta och renovera motorer så får du lämna in den till någon som kan.

Lilja
2014-01-04, 14:42
Jag har hållt på mycket med motorer jag vände mej hit för att få tips

Lilja
2014-01-04, 14:48
Har jag klarat allt tills nu hade det varit jäkligt tradigt att lämna iväg den :( man måste ju lära sej :)

Lilja
2014-01-04, 14:55
Men hur mäter man ? Kan det vara kolven som e så sliten så det ryker så jäkla mycket? ?

hasse diesel
2014-01-04, 15:42
http://www.harleyclasica.es/Taller/Doc/Manuales/78_84serviceFL/img/164.jpg

hasse diesel
2014-01-04, 15:48
http://www.braigasen.com/plugchop.htm

Lilja
2014-01-04, 17:05
Tackar :) men kan det vara mina ventiler som släpper genom olja eller kolv som gör att oljan kommer upp så att den ryker så mycket som den gör

jag har ente grejer till att mäta med men går det ente se på något vis ?

hasse diesel
2014-01-04, 17:34
Nej. Lämna den till någon som kan, jag tror det lönar sig i längden. Eller så får du skaffa dig maskiner, indikatorklocka,mikrometer och kunskap.
Lycka till /Hasse

Lilja
2014-01-07, 17:24
Hallå igen nu har jag skaffat lite av grejerna jag behövet + nya packningar men det uppstod ett problem packningarna är för små till cylindern är shovelhead s&s super nåt annorlunda är det typ större cylindrar eller nåt ?

Adrenaline
2014-01-08, 17:57
Börja med ta en bild på motorn och sätt upp här. Det börjar ju likna rena gissningsleken nu. Och det kan ju vara bra veta om det är orginalmotorn med s&s block eller en repro shovel byggd av s&s.

IDI
2014-01-08, 19:37
Svårt att hjälpa till via nätet, men det verkar i alla fall som du har en trimmad motor med 3 5/8 cyllar. Med tanke på att packningarna är för små.

Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Lilja
2014-01-09, 00:50
Aha tack har misstänkt det jag tänkte jag skulle ta mej ner till bikeline med cylindern så kan dom både se och testa packningarna så jag får rätt
Sen hem smälla ihopa motorn och göra komp test så får jag hoppas det e ventilerna som e otäta

stroker49
2014-01-09, 07:02
Om du har allt isär så är det ju ett bra läge att ta bort ventilerna och inspektera ventilskaften och mäta ventilstyrningarna. Dessutom mäta kolvar och cylindrar.

Att lämna in vissa komponenter för mätning och/eller åtgärd (som mirafräsning av ventilsäten i topparna) är ju ett bra sätt även om man vill göra så mycket som möjligt själv.

Flash_HD
2014-01-09, 10:39
Är det 3 5/8 cyllar så kan det bli läckage vid oljereturkanalen mellan topp och cylinder så returoljan sugs in i cylindern p.g.a. liten packningsyta just där, vanligt förekommande. Ta en noggrann titt just där på packning och packningsytorna topp/cylinder och det borde synas på toppen av kolv/kolvarna om det har sugits in olja just där. Om det nu visar sig att det är 3 5/8 cyllar så ska du använda glödgade kopparpackningar och kopparpasta på sprayburk och spraya på ett tunt lager på båda sidor på packningarna innan du monterar ihop, förutsatt att planytorna på topp/cylinder är absolut plana förstås så ska det hålla tätt sedan.

Lilja
2014-01-09, 11:51
Jag har tittat på dom gammla packningarna och den ena var koppar den andra var utbytt koppar packningen var fläckig av olja när hag dela toppen den andra var det väldigt tunt mellan returen och cylindern såg lite slitet ut där tyckte jag får hoppas på att nya packningar fixar det :)

Flash_HD
2014-01-09, 12:21
Kolla topparnas packninsyta noga vid gängorna, de ingjutna stålhylsorna brukar dras ut en aning med tiden.

stroker49
2014-01-09, 12:44
Kolla topparnas packninsyta noga vid gängorna, de ingjutna stålhylsorna brukar dras ut en aning med tiden.

Bra tips, men en liten detalj. Insatserna dras inte ut. Men det ser ut så. Det är aluminiumen mellan hylsorna som slits, speciellt förr när man hade sämre abrasiva packningar. Fixa i så fall enkelt med en finhuggen fil och använd moderna topplockspackningar.

Lilja
2014-01-10, 09:25
Jaså ja då får jag ta och kolla det och fixa det med filen
väntar på packningarna kommer för hoppningsvis idag:) så jag kan testa kompet ikväll några fler tips på grejer jag ska kolla i motorn innan jag sätter ihopa motorn ? :)

Flash_HD
2014-01-10, 12:01
Finns massor med saker att kolla om man ska vara noga t.e.x vevlager, kolvbultsbussningar, vevstakar, kolvringsspår, kolvringar e.t.c.. Det är bättre att kolla igenom allt som går att kolla när man ändå har bitarna isär än att behöva riva igen.
Sedan kan det ju vara så att den som har meckat dit cylindrarna/topparna en gång i tiden kan ha varit noga med att ha justera in längden på cylindrarna för Squish spalten och spalten mellan cylinder/topp (Cylinderkanten som går upp i toppen) så det är viktigt att mäta och kolla så man har de rätta packningstjocklekarna.

Lilja
2014-01-11, 00:56
Som tur e det lika dana packningar som varit där innan samma tjocklek :) men jag har en fråga innan jag har ihopa allt och kanske måste riva allt igen haha :/ många har sagt bytta ventil tätningarna så jag kolla mina men där var inga äldre shovelhead hade väl ente det men gör det nåt om jag sätter dit såna på mina ventiler ? Så jag ente skadar motorn eller nåt ?

stroker49
2014-01-11, 09:16
Nja, kolla ventilstyrningarna har vi nog sagt. Men i slutet på Shovelheaderan så införde HD ventiltätningar. Men jag tror att det kräver styrningar anpassade för dessa, om det nu inte kommit tätningar som passar på de gamla.

När man byter styrningar på Shovel är det mycket viktigt att man vet vad man gör! De gamla styrningarna MÅSTE ha ett spel enligt boken, annars sotskär ventilen och det blir ras. En duktig bilrenoverare gör säkert fel då det är obegripligt hur något kan vara så glappt när det skall vara nyrenoverat.

Styrningar med tätningar kan man ha ett mycket mindre spel på (också enligt boken), detta gör att de styrningarna håller mycket mycket länge. Annars var just stryningarna en av få detaljerna som inte var helt lyckat på världens bästa motor!

Att sätta dit styrningar med tätningar är en jättebra idé. MEN som vanligt måste man veta vad man gör. Med de nyare styrningarna och tätningar blir det trångt i vipparmshusen. Har man då en trimkam (som du troligen har då du har trim på andra håll) så kanske det inte går, rasvarning. Jag har en slö original FLH-kam och inga problem med det. Jag har kört med tätningar i tjugo år.

Lilja
2014-01-12, 11:45
Så nu e jag världens lyckligaste har satt ihopa och startat den går som en klocka :) helt perfekt :) nu e iaf motorn klar nu e det lack och små fix kvar men det e det roligaste jag vet tack för alla tips och hjälp :)

hasse diesel
2014-01-12, 14:57
:Dthb;Skönt med fel som kan vara allvarliga men som visar sig lätta att åtgärda. Då var det packningen som var boven ?

IDI
2014-01-12, 17:47
Perfekt, då är det bara att gasa till våren.

Lilja
2014-01-12, 19:49
Ja olje returen läckte in men fixade sej :) som tur e :)

Lilja
2014-01-12, 19:54
Ja jävlar vad det ska gasas :) har ju tid på mej nu att fixa med den innan våren e här
E det nån som vet några online butiker så man kan köpa grejer ?

hasse diesel
2014-01-12, 21:00
Vad ska du ha?

Lilja
2014-01-12, 21:27
Nja lite allt möjligt tänkte kolla efter delar till den ska skaffa nytt luft och olje filter och tänkte kolla efter nåt annat avgas rör sen vet jag ente riktigt om jag ska bytta kolv ringarna testa kompet innan och det e strax över 100 psi i i främre cylindern och bakre var betydligt högre men kommer ente ihåg exakta siffror tänkte när jag endå tar ut motorn igen inför lackning så kan jag passa på fixa det eller ? ?

hasse diesel
2014-01-12, 23:11
http://www.nostalgia.se/

Lilja
2014-01-12, 23:16
Fint tack :) vad är din åsikt om bytta kolvringar ? Kan det bli bättre då ?:)

hasse diesel
2014-01-12, 23:25
Det där är Stroker 49:s hemmaplan so;

stroker49
2014-01-13, 06:52
Nja, jag är ingen expert. Jag bara gör enligt manualen och så blir det driftsäkert.
Har du elstart, om inte är det inte svårt att göra ett tillförlitligt kompressionstest?
Har du mycket olika kompressionstryck så bör man leta efter felet. Det kan i princip läcka förbi kolvarna eller förbi ventilerna. Kolvar och cylindrar är ganska enkelt att mäta upp och när man byta ringar så måste man hena cylindrarna så att ytjämnheten blir bra och måttet rätt.

När det gäller ventilerna så får man inspektera dem. Man kan börja med att vända topparna upp och ner och hälla lite bensin i förbräningsrummet, bensinen skall inte pissa förbi ventilerna.

Om du plockar isär nu igen så måste du ju köpa nya packningar igen.

Lilja
2014-01-13, 09:04
Ja jag har testat ventilerna så :) och detvtog sej ente igenom vad kostar det att hona upp cylindern och bytta kolvar och ringar och var kan man lämna in dom ? Bara ca pris ?

stroker49
2014-01-13, 09:44
Är kolvarna inte dåliga behöver de inte bytas. Fråga en motorrenoverare, tom Bike Line atar sig att borra och hena cylindrar. Det är ganska små pengar.

Lilja
2014-01-13, 12:21
Ja jag e ente säker längre nu när man går tänker på det jag starta den faktiskt innan jag stack till jobb för lyssna på det undervara ljudet men det fick jag fan för den rykte igen:( därför e jag inne på att bytta kolvar eller ringar ? En fråga till om kolvar ringarna e slitna kan oljan då pressas upp så den ryker ? Den ryker som ett helt ånglok haha nä skämt å sido men det e mycket rök mörkare färg när den precis kommit ut men när den kommit ca en meter bort e den grå / vit aktig ??

stroker49
2014-01-13, 17:15
Ja oljan kan pressas förbi kolvarna och så förbränns den där uppe. MEN, är det 100% säkert att det är olja? Är den kall och du startar på choke så kan den ju ryka en del av bensinen. Är den helt feltställd i förgasaren kan den ryka för att den får för mycket bensin. Om du kör den på sommaren, vad är oljeförbrukningen?

Lilja
2014-01-13, 18:07
Jag har ente hunnit köra den på sommaren inu :) ja just det detta behöver ni kanske veta i ibland ente helt hundra på när men iaf när man ska starta så stänker det motor olja ut ur förgasaren när jag tog av cylindern var där motor olja över främre kolv
Förgasarn kan säker vara inblandad med nån rök men ente som detta jag borde ta bild på röken så ni ser för det e mycket rök oljan stänker ur avgas fästet i cylindern det har nog ente varit helt tät

Flash_HD
2014-01-13, 18:43
Om nu oljereturen är tät och fungerar som den ska så varmkör motorn, det är extra viktigt om det nu sitter smidda kolvar i motorn, och sedan håll jämn gas en tag, 10 sec ungefär och ung. 2000 rpm, blåröker (oljerök) den hela tiden då så är det med stor sannolikhet något fel på ringarna och ev.kolvarna . Om den inte blåröker hela tiden så gasa upp den igen till 2000 rpm sedan släpp gasen och låt den gå ner i varv till strax innan tomgång och dra på gas igen, kommer det blårök puffar då som sedan avtar så brukar det vara tätningarna/styrningarna som läcker igenom. Om den nu blåröker som vid det senare testet genom styrningarna så brukar motorn även blåröka vid start eftersom oljan rinner ner mellan styrningen och ventilskaftet ner i cylindern när motorn står stilla men sedan efter start avtar det ganska snart. OCH kolla i oljetanken om det är bra flöde på oljereturen från oljepumpen, om inte så är fallet blir det för mycket olja i vevhuset som kan ta sig förbi kolvar och ringar.
Några tips till bara :-)

Lilja
2014-01-13, 19:17
Silka tips perfekt :) en sak till nu i sista starten så var det precis som främre cylindern la av och börja låta konstigt sen kom igång igen och puffa den e svår startad som fan också

Lilja
2014-01-18, 23:09
Nu ger jag snart upp detta haha :( idag när jag kom ut till verkstan så starta jag den. Den ryker så in i helvete. Jag mätte komp främre har varit olika hela tiden nångång har jag bara fått upp den i 50 psi nångång stiger den till cirka 100 ente över 100 den bakre går till 150 psi utan problem.
Jag undrar kan det vara den cylindern som får så mycket olja så det ryker som fan kan det räcka med att hona och bytta ringarna i båda då såklart ?
Föresten vevhus vetilationen trycker ut mycket olja och avgasröret droppar olja när den varit igång röken är tjock vit ventilerna har fått nya tätningar mvh victor tack för all hjälp hittils uppskattar det mkt

Skickat från min ST27i via Tapatalk

Flash_HD
2014-01-18, 23:58
Det är nog bara till att montera bort främre cylindern och kolla vad som har hänt, för det verkar som om kompressionen går ner i vevhuset förbi kolv o ringar och därför kommer det ut mycket olja ur vevhusventilationen och oljan pressas även upp i förbränningsrummet och förbränns så länge stiftet pallar med men sedan pumpar den bara ut oförbränd olja i avgasröret, därav röken. Den bakre cylindern verkar frisk men kolla på tändstiftet om det är olja på det eller antydan till oljeförbrukning på den cylinder också.

Lilja
2014-01-19, 11:39
Ok ja jag ska gå ut och plocka ner den igen vad tycker du jag ska göra med den
Hona och bytta ringar eller kolvarna också ?

Lilja
2014-01-19, 11:46
Bakre stift är lite svart sotigt typ ?
Jag blev tillsagd av en vän att det kunnde vara en packbox som har gått ?
Kan det vara så jävligt?

Flash_HD
2014-01-19, 12:45
Syna av alla delar om det kan vara några synbara skador på kolvmantel/cylinderlopp, mät sedan upp spel på kolv, cylinder, ringar (ring-gap med ringarna i cylindern) och ringspåren i kolven. Ringarna kan ju ha förlorat spänsten p.g.a. överhettning någon gång eller att det sitter fel ringar på kolven och e.v. att det t.o.m. sitter fel kolv i cyllen, för vad jag har förstått av dina tidigare inlägg så satt det olika typ av topp packningar på den så någon måste har varit och gjort något med en av cyllarna/kolvarna/topparna en gång i tiden. Kolla även över toppen noga igen ang. packninsytan och returen men det är nog troligast att det är någonting med cyl/kolv i.o.m. den höga oljeförbrukningen.
Bakre cylinder verkar, som sagt, fungera bra förutom att den har fått för mycket bränsleblandning (svart sot på stiftet) kanske beroende på många kallstarter efter alla dina tester.
Jag utgår ifrån att du har en verkstads manual att tillgå för att jämföra alla toleranser.

Lilja
2014-01-19, 12:57
Ok då ska jag ta och gå ut och ta av motorn nu och mäta och kolla över allt så får jag se jag vet att där e mycket spel i nellan kolv och cylinder tyckte jag iaf jag vet ente hur mycket spel där ska vara ?

Lilja
2014-01-19, 12:59
Jag kan ta bilder under tiden jag mäter om det kan hjäpa till ?:)

Flash_HD
2014-01-19, 13:22
Hur stort kolvspelet ska vara beror på om det är gjutna (standard spel) eller smidda kolvar (större spel) i motorn. Om det är smidda kolvar så brukar det vara S&S 1800 Serien (märkt i insidan av kolven) till deras 3 5/8" cyllar men det kan sitta andra kolvar i också. Kolla på S&S hemsida så har jag för mig att toleranserna finns där, även så för gjutna kolvar. Original verkstads manual brukar gå att snoka fram på webben annars är det en väldigt bra investering att köpa en själv. :-)

Lilja
2014-01-19, 14:23
13912

racechopper
2014-01-19, 14:57
Påmminer om när min oljepump spräckte returdrevet .Har du kollat i oljetanken så den pumpar tillbaka.
Kan vara svårt att se men liten spegel o ficklampa..eller lossa retur slang till tank.
Antar du inte har bottenplugg under vev som på s&s då hadde du sett mängden som hamnar där.

Lilja
2014-01-19, 15:00
http://img.tapatalk.com/d/14/01/19/6uva9u2a.jpg

Lilja
2014-01-19, 15:16
13914

Lilja
2014-01-19, 15:21
http://img.tapatalk.com/d/14/01/19/8eru9yba.jpg

Lilja
2014-01-19, 15:22
http://img.tapatalk.com/d/14/01/19/uda6y4y3.jpg

Lilja
2014-01-19, 15:23
http://img.tapatalk.com/d/14/01/19/6ezy3u4e.jpg

Lilja
2014-01-19, 15:24
Här e lite att se på hoppas nåt kan sä nät ena kolven den som e fylld med olja e nog ente helt frisk

Flash_HD
2014-01-19, 15:40
Där mäter man icke kolven som du visar på bilden, gå ut på S&S hemsida och"vintage" sidan och leta upp " BT Sidewinder 3-5/8" bore kits shvl, Evo." under "Tech Info" så står det hur du ska mäta och vilka toleranser toleranserna är. Cylinder är nog svårare att mäta upp om man inte har rätta mätinstrumentet till det. Det jag kan uttyda på bilden av cylinder/toppackning så ser det ut som om toppackningen har blockerat oljereturen från toppen, var det mycket olja i stötstångsrören när du tog bort dem?
Kolven ser förresten inte ut att vara en S&S kolv, någon annan kanske vet vad det är för fabrikat?

Lilja
2014-01-19, 17:27
http://img.tapatalk.com/d/14/01/20/atabeqej.jpg

Lilja
2014-01-19, 17:28
Är ente det olje returen ?
Mycket olja i stötstängerna nja det rinner ju ente ur dom precis några droppar kanske :/?

Flash_HD
2014-01-19, 17:41
Aha, någon har monterat utvändig oljeretur, det framkom inte tidigare i diskussionen. Det har jag också gjort en gång tiden på en Early Shovel 93" som jag hade problem med returen på. Då borde ju original returen vara pluggad i cylinder och topp, kolla då så inte någon av de pluggarna har lossnat.
Det där med att jag undrade om det var mycket olja i stötstångsrören var en långsökt tanke på om det hade blivit stop oljereturen så oljan flödade ner i rören OCH sugs in i cylindern via ventilstyrningarna men det lutar nog mer åt kolv/cylinderfel med den mängden olja som var på kolven.

Lilja
2014-01-19, 17:46
Aha ? Där sittar en skruv i toppen i kanalen men neråt e det fritt ?

Lilja
2014-01-19, 17:48
http://img.tapatalk.com/d/14/01/20/a8azemy2.jpg

Flash_HD
2014-01-19, 18:19
Sätt en i cylindern också för säkerhets skull, det kan ju suga/tryckas upp olja i cylinderkanalen ifrån vevhuset om inte toppackningen tätar riktigt mellan oljereturen och cylinderlopp, gänga i kanalen uppe vid topplocksplanet och skruva i en insex stoppskruv med gängtätning, precis som det förmodligen är gjort i toppen. Sedan kan man ju vända toppackningen så returhålet inte stämmer med kanalen i cylindern/toppen som säkerhet.

Lilja
2014-01-19, 18:44
Ja ok då får jag fixa det med :) tänkte bytta kolv och ringar i veckan med :)

Lilja
2014-01-19, 21:22
Men det där jag sa innan om en packbox som läcker igenom till vevhuset ? Kan de påverka nåt jag e ine på att bytta ringarna på kolvarna och hona cylindrarna borra behövs ente men funkar det ente sen så veti fan vad jag ska göra med den slänga den i ett hörn eller nåt haha
Jag såg där låg olja på topp packningen nu när jag dela toppen men vet ente om det e oljan som var i cylindrarna som har runnit dit när jag dela det jag har ett par topp packningar till som e nya som jag sätyer dit sen för säkerhets skull

racechopper
2014-01-19, 22:02
Ja gissar fortfarande på oljepump,retur till tanken ur funktion på nåt sätt.
När det blir dom mängderna olja på kolv och i vevhus.

Nya kolvringar skadar inte att börja med.

Flash_HD
2014-01-19, 22:51
De enda p-boxarna som finns i motorn är den i vä. blockhalva för utgående drivaxel på vevaxeln,vid yttre kamaxel-lagringen på strut shovel bakom tändplattan (finns ej på Early Shovel) och en liten rackare i oljepumpen och jag tror nog ingen av de p-boxarna har någon inverkan på att din motor får så mycket olja i främre cylindern som den får. Möjligen kan p-boxen i oljepumpen ha en viss inverkan om p-boxen inte tätar, då kan en viss del av oljetrycket läcka över till sugsidan via axeln i pumpen och till sugsidan som då kanske inte hinner med att evakuera oljan som den ska från vevhuset till oljetanken men det är nog ganska långsökt.
Det kan även vara precis som Racechopper skriver men det har jag förutsatt att du har kollat och att retur till oljetank fungerar som den ska, för det har vi ju skrivit/tipsat om tidigare.

Lilja
2014-01-20, 07:10
Ja olje returen har jag kollat där e bra tryck i den :) ok så inga p boxar då:) ja jag får vänta tills jag kan fixa nya ringar tänkte åka ner till bikeline på fredag eller nåt :) och när jag endå e där nere e det nåt ni kan tipsa om som jag behöver ?

Flash_HD
2014-01-20, 10:43
Kom på en sak till som kan ha hänt, breather valve kan ha slutat att rotera av någon anledning. t.e.x. trasiga drev. Breathern ska öppna när kolvarna går ned och släppa ut övertrycken som då bildas i vevhuset och överskottsoljan över till kamaxelhuset. När kolvarna går upp så ska den rotera vidare och stänga den passagen så att det uppstår ett vakuum i vevhuset och det vakuumet hjälper överskottsoljan från breathern och övrig returolja att dras ner kamaxelhusets botten, genom att en annan lite mindre passage/kanal som öppnas mellan breathern och kamaxelhuset, som sedan returpumpen pumpar vidare till oljetanken. Måste egentligen ses på en schematisk bild och med textförklaring för att förstås, men ungefär så funkar det. Kontentan av att breathern stannar blir i.a.f. att det blir för mycket olja i motorn.
Så du kanske ska ta bort strutkåpan/kamkåpan och kolla att breatherns drev är hela och rätt monterad.

Lilja
2014-01-20, 12:13
13917

Lilja
2014-01-20, 12:15
E det brethern det kugghjulet som e kvar här på bilden ?

Lilja
2014-01-20, 12:16
Detta e en bild jag hitta på nätet kan ju ente glo i motorn när man e på jobb:)

Flash_HD
2014-01-20, 12:36
Jepp, det är breathern.

Lilja
2014-01-20, 15:15
Ja vad jag minns e kuggarna på min ok men kanske lika bra ta av och kolla

hasse diesel
2014-01-20, 18:04
Jag måste ju säga att du ger inte upp i första taget, det är värt mycket i min bok thb;

Lilja
2014-01-20, 19:03
Jag ger aldrig upp jag vill kunna fixa med min hoj själv och kan jag ente det så måste jag lära mej :)
Jag har alltid fixat med grejerna själv vissa saker har man kanske ente sten koll på men då får man be om hjälp :)

Lilja
2014-01-21, 22:25
Ja idag har jag bestämt bikeline på fredag morgon :) nåt som nån tror jag kan behöva ?

Lilja
2014-01-24, 18:18
Idag var jag där lämna dom :) dom hade aldrig sett dåna cylindrar sa han ente ens på bild tydligen nåt särskilt minns ente namnet riktigt troy eller nåt
Men det var jävligt dyrt få kolvarna och dom trodde det ente gick att fodra om dom för det var ont om plats :/ men dom skulle höra av sej väldigt hjälp samma får jag säga perfekt :)

hasse diesel
2014-01-24, 19:59
http://www.truettandosborn.com/TechTips.htm#Hidden_Virtues_of_the_Shovelhead_Moto r0

Lilja
2014-01-24, 20:08
Tackar :) är det något särskillt i texten jag ska läsa eller e det bara bra att veta fakta ? :)

Flash_HD
2014-01-24, 20:59
Detta är min personliga uppfattning, är cyllarna så mycket uppborrade, som fallet verkar vara med dina, så att det behövas "fodras om" så är de ingen idé att göra något åt dem, tyvärr. Tunna över borrade gamla Shovel cyllar kan spricka/gå av, har sett även nya med tvivelaktigt fabrikat som gör det p.g.a. klent gods i dem, och allra helst om den är trimmad och om man är benägen att varva motorn mycket som man nu vill göra med en stroker ;-). Satsa hellre då på kvalité Typ en S&S cylindersats som innehåller, kolvar,ringar, packningar, m.m. allt som behövs , har set bra priser på sådana på Ebay, om motorn i övrigt är ok och värd att satsa på vill säga.

Lilja
2014-01-24, 22:10
Ja det var min uppfatning med så jag fråga så sa han nä dessa e ente upp borrade det var speciella cylindrar en speciel metall och var ett särskilt märke som tydligen var ovanligt vad dom sa till mej

hasse diesel
2014-01-25, 00:12
bara bra att veta ;)

Tackar :) är det något särskillt i texten jag ska läsa eller e det bara bra att veta fakta ? :)

Lilja
2014-01-25, 00:47
Ok tack då får jag läsa igenom och se då :)
Nu får jag vänta tills dom hör av sej med cylindrarna och hoppas dom kan fodra om dom så jag kan starta hojen utan att fylla hela gårds planen med rök haha :)

Lilja
2014-07-20, 18:01
Tjena igen hoj projektet fick en paus men nu ska jag försöka mej på det igen :)
Jag har fått min cylinder honad men jag måste ha nya kolvringar men jag vet ente var jag får tag på dessa ringar så tänkte be om hjälp med det :) cylinder loppet är 96 mm i diameter och alla jag har frågat har bara skickat mej till andra verkstäder så jag vet ente hu jag ska ta mej till så jag vänder mej till proffsen här :) mvh

Skickat från min iPhone med Tapatalk