handdator

Visa fullständig version : Bättre bromsar on a budget - Sportster



Martin
2013-12-26, 20:08
Jag känner att jag behöver förbättra mina bromsar på min -08 Nightster. Så om man är på en begränsad budget, säg runda slängar 10 papp för att piffa upp bromssystemet vad bör jag då se på för alternativ? Vad bör bytas och i vilken ordning? Vilka märken är prisvärda? Ös på bara!

Lasse.S
2013-12-26, 21:36
ISR 6 kolvsok thb;
http://www.bikeline.se/sv/artiklar/hjul-dack-bromsar/bromsar/isr-tolle/bromsskiva-330mm-6-kolvs-ok-isr-alla-00-upp-vanster.html
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_0979_zpsa52a1221.jpg (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/IMG_0979_zpsa52a1221.jpg.html)

Martin
2013-12-26, 22:04
Tack! Jag har kikat lite på ISR's sortiment och 6-kolvsoket är klart intressant. Men, med ett 6-kolvsok, behöver jag inte då även byta bromscylinder?

Jonasbaggen
2013-12-26, 23:31
Martin_HD: Jag kör med HD org 9/16 (14mm) huvudbroms cylinder och rostfri broms slang samt dot 4 bromsvätska. Tycker det funkar prima. Om jag inte minns fel så kör Lasse.S med en 13mm broms huvudcylinder och gillar det bättre. Acke på ISR säljer en 14mm huvudcylinder med lite annan utväxling som ger ett högre tryck än org.

Lasse.S
2013-12-26, 23:31
Tack! Jag har kikat lite på ISR's sortiment och 6-kolvsoket är klart intressant. Men, med ett 6-kolvsok, behöver jag inte då även byta bromscylinder?
Rätt pump är 14 mm, testade med en 9/16 som är 14.28 som enligt mitt tycke blir för hårt, original har du en 1/2" 12,7 som ger ett något svampigt intryck men grym bromsverkan tycker jag.
Mitt tips är att testa med din original pump, tycker du det är för svampigt har ebay eller jag 9/16 för en 5 hundring.

Lasse.S
2013-12-26, 23:51
Martin_HD: Jag kör med HD org 9/16 (14mm) huvudbroms cylinder och rostfri broms slang samt dot 4 bromsvätska. Tycker det funkar prima. Om jag inte minns fel så kör Lasse.S med en 13mm broms huvudcylinder och gillar det bättre. Acke på ISR säljer en 14mm huvudcylinder med lite annan utväxling som ger ett högre tryck än org.
Du glömde decimalerna Jonasbaggen ;) båda fungerar vad som är bäst är smaksak, själv förbereder jag för dubbelbroms o tänker köpa ett 6kolvsok på högersidan också, inte för att det behövs utan för jag vill ha :) köpte en pump från ebay som suttigt på en en sportster med dubbelbroms men det visa sig också är ett 9/16 och kommer inte att fungera till två ISR ok så jag har köpt även en 11/16 pump 17,47 som det skall vara, nackdelen är bara att det inte är den ovala snyggare sportster modellen utan den mer äldre raka modellen tyvärr.

Martin
2013-12-27, 00:09
Tack för inspel Lasse och Jonas, uppskattas med lite hands-on erfarenhet. Ni har inga jämförande erfarenheter av ISR's 4-kolvsok, misstänker att även dom ger ett rejält steg upp från original?

När väl bromsarna är vässade kommer jag behöva göra lite ingrepp med gaffeln också. Tittar lite på progressiva fjädrar, Works Performance verkar vara ett omtyckt alternativ. Sedan har jag läst en hel del om Ricor Intiminator, http://store.ricorshocks.com/product_p/039-20-1001.htm , finns väldigt många positiva omdömen och tester av dessa på dom stora amerikanska forumen men här i Sverige har jag aldrig hört dom nämnas. Någon med åsikter?

Forty8
2013-12-27, 00:13
Jag känner att jag behöver förbättra mina bromsar på min -08 Nightster. Så om man är på en begränsad budget, säg runda slängar 10 papp för att piffa upp bromssystemet vad bör jag då se på för alternativ? Vad bör bytas och i vilken ordning? Vilka märken är prisvärda? Ös på bara!

Isr är ju grymma grejer! Men det finns ett annat bra alt också som jag själv överväger. XR1200 vänstra ok fram. 4-kolvs ok direkt bolt on. Bättre bomsverkan än det som sitter på nu. Om det är lika bra eller bättre än Isr det vet jag inte.

Art nr: 42943-08
Pris: 3.500:- (Probike) om jag inte minns helt fel.

13755
13756

haer72
2013-12-27, 00:13
Vill no ha cylar som fixar detta.... Låt mig räkna. Jag jobbar på Rydahls the brake expert. Ge mig bara volym och slag så fixar jag resten.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

Martin
2013-12-27, 00:35
Isr är ju grymma grejer! Men det finns ett annat bra alt också som jag själv överväger. XR1200 vänstra ok fram. 4-kolvs ok direkt bolt on. Bättre bomsverkan än det som sitter på nu. Om det är lika bra eller bättre än Isr det vet jag inte.

Art nr: 42943-08
Pris: 3.500:- (Probike) om jag inte minns helt fel.

13755
13756

Det var där jag började mina funderingar! Men instinktivt så känns det som om ISR's 4-kolvsok är strået vassare, och dessutom lite billigare. Sedan ska man ha en flytande skiva och klossar också så slutpriset hamnar väl på detsamma i slutändan.

Jörgen Karlsson
2013-12-27, 00:39
Om du ska köra enkelskiva och ISR, så satsa på 6- kolvsok på en gång. Inte värt prisskillnaden med 4- kolvs tycker jag.
Kört 4- kolvs tidigare. Men sedan några år 6-kolvs med 14 mm pump.
Allt finns beskrivet i min byggtråd "Jörgens Sportster" på sporthoj.com.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?148665-Byggtr%E5d-quot-J%F6rgens-Sportster-quot

Jörgen Karlsson
2013-12-27, 00:52
Ett till tips om du ska ha ISR. Är att köpa allt direkt av ISR. Bara att ringa. Då vet du att du får rätt grejer. Plus snabb service om ngt mot förmodan inte skulle passa.

Martin
2013-12-27, 00:57
Om du ska köra enkelskiva och ISR, så satsa på 6- kolvsok på en gång. Inte värt prisskillnaden med 4- kolvs tycker jag.
Kört 4- kolvs tidigare. Men sedan några år 6-kolvs med 14 mm pump.
Allt finns beskrivet i min byggtråd "Jörgens Sportster" på sporthoj.com.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?148665-Byggtr%E5d-quot-J%F6rgens-Sportster-quot

Enkelskiva får det nog bli tills vidare, skulle man snubbla över gaffelben med dubbla fästen så är jag dock inte helt ovillig till den tanken heller...

Jag är ju inte heller låst till ISR men dom verkar omtyckta både i Sverige och annorstädes, samt att det alltid känns bra att kunna stödja vår egen ekonomi för en gångs skull.

Forty8
2013-12-27, 01:14
Enkelskiva får det nog bli tills vidare, skulle man snubbla över gaffelben med dubbla fästen så är jag dock inte helt ovillig till den tanken heller...

Jag är ju inte heller låst till ISR men dom verkar omtyckta både i Sverige och annorstädes, samt att det alltid känns bra att kunna stödja vår egen ekonomi för en gångs skull.

Har du kollat nåt på Performance Machine? Dom har också 6-kolvsok som tydligen skall vara bra.

Detta är deras sportster 48...nästan helt orginal med bara några få små modifieringar ;)

http://racingcafe.blogspot.se/2013/02/harley-sportster-48-by-performance.html

Martin
2013-12-27, 01:27
Fet hoj, jobbar på något "liknande" själv...tou;

Ska ringa och tjabba lite med ISR i dagarna så får vi se hur det faller ut.

Jonasbaggen
2013-12-27, 07:50
Lasse: Helt rätt:) , måste vara all julmat som får en att räkna hela tal..... +3kg så nu behöver jag nog dubbla 6-kolvs i fram jag oxå :I: Idag börjar träningen igen efter fördärvet...

Martin
2013-12-27, 14:01
Lyfter denna fråga:


När väl bromsarna är vässade kommer jag behöva göra lite ingrepp med gaffeln också. Tittar lite på progressiva fjädrar, Works Performance verkar vara ett omtyckt alternativ. Sedan har jag läst en hel del om Ricor Intiminator, http://store.ricorshocks.com/product_p/039-20-1001.htm , finns väldigt många positiva omdömen och tester av dessa på dom stora amerikanska forumen men här i Sverige har jag aldrig hört dom nämnas. Någon med åsikter?

Martin
2013-12-27, 17:54
Eller om jag omformulerar mig, ni som har lite vässade sporre-maskiner, vilka ingrepp har ni gjort för att förbättra vägegenskaperna?

Jörgen Karlsson
2013-12-27, 18:35
Öhlins bak, 1200S-gaffel med forkbrace och racetech linjära fjädrar, Metmachex alusving, styrdämpare, akront alu- fälgbanor, ISR ryckutjämnat baknav med ISR broms och skiva (för kedjedrift). Tillbakaflyttade pinnar. ISR sexkolvsok med 320 skiva fram. Förstärkt och ombyggd ram. Lättat hojen. Min är en 1993 1200XLH, 2030cc.

Martin
2013-12-27, 18:47
Tack Jörgen! Vet inte riktigt om din hoj går in under "lite vässad"-kategorin dock...ha; Sanslöst fet om jag får säg det, sitter och så sakteligen maler igenom din tråd på sporthoj. Mycket matnyttigt i den, även om det ofta vida överskrider mina kunskaper. Är det dessa fjädrar du kör på? http://racetech.com/page/title/H-D%20Fork%20Springs

Jörgen Karlsson
2013-12-27, 18:58
Tack Jörgen! Vet inte riktigt om din hoj går in under "lite vässad"-kategorin dock...ha; Sanslöst fet om jag får säg det, sitter och så sakteligen maler igenom din tråd på sporthoj. Mycket matnyttigt i den, även om det ofta vida överskrider mina kunskaper. Är det dessa fjädrar du kör på? http://racetech.com/page/title/H-D%20Fork%20Springs
Tack.
Ja det stämmer, du får själv gå in på deras kalkylator för att få fram den fjäder du ska ha. Om du inte har en 1200S gaffel så kan du med fördel även använda deras gold valves. Fork brace gör mycket också, och helt nödvändig om du inte använder original plåtstänkan.

Martin
2013-12-27, 19:18
Tack för svar! Har original Nightster-gaffel och har väl inga direkta planer att byta så länge inte det skulle dyka upp ett set från xr1200 eller Roadster billigt. Har du några åsikter om gold valves kontra Ricor Intiminators? Blir inte helt klok på om dom ens gör exakt samma sak? http://store.ricorshocks.com/product_p/039-20-1001.htm

Kanske en dum fråga men ser att du kör linjära fjädrar, när man läser runt verkar de-facto standarden vara att slänga in progressiva fjädrar. Misstänker att det inte är en slump att du har linjära fjädrar?

Lasse.S
2013-12-27, 19:18
Detta är spec jag kommer att ha till våren.
FXDX gaffel ( fullt justerbar kompression samt retur) modifierad till 25mm axel o kortad för att passa Sportsten, Fram: dubbla ISR 6 kolvsok med 320mm fullflytande skivor, Bak:R1 2kolvsok samt specialbeställd ISR fullflytande skiva 260mm
Fälgar Morad, fram 18X2,5 med Metzeler 18,80,110. Bak: 18X4,25 Metzeler 18,60,160
Öhilins styrdämpare, Öhlins piggy dämpare bak, Swingarm by Krüger & Junginger
Motorn är anpassad med elektronik o större spridare för turbo laddning förövrigt original och lämnar 110 rwhk med 0,5 bar övertryck.

Jörgen Karlsson
2013-12-27, 19:26
Tack för svar! Har original Nightster-gaffel och har väl inga direkta planer att byta så länge inte det skulle dyka upp ett set från xr1200 eller Roadster billigt. Har du några åsikter om gold valves kontra Ricor Intiminators? Blir inte helt klok på om dom ens gör exakt samma sak? http://store.ricorshocks.com/product_p/039-20-1001.htm

Kanske en dum fråga men ser att du kör linjära fjädrar, när man läser runt verkar de-facto standarden vara att slänga in progressiva fjädrar. Misstänker att det inte är en slump att du har linjära fjädrar?
Båda produkterna är nog bra. Finns många trådar om båda produkterna på xlforum.
Progressiva fjädrar är mer allround. En kompromiss mellan komfort och prestanda. I sportigare cyklar används linjära fjädrar.

belsebub36
2013-12-27, 19:30
Öhlins bak, 1200S-gaffel med forkbrace och racetech linjära fjädrar, Metmachex alusving, styrdämpare, akront alu- fälgbanor, ISR ryckutjämnat baknav med ISR broms och skiva (för kedjedrift). Tillbakaflyttade pinnar. ISR sexkolvsok med 320 skiva fram. Förstärkt och ombyggd ram. Lättat hojen. Min är en 1993 1200XLH, 2030cc.

Vad fick du betala för ditt baknav? o var det med skiva?

Jörgen Karlsson
2013-12-27, 19:35
Jag köpte med skiva och ok. Priserna står på ISR:hemsida.
Mvh
J

Martin
2013-12-29, 05:03
Isr är ju grymma grejer! Men det finns ett annat bra alt också som jag själv överväger. XR1200 vänstra ok fram. 4-kolvs ok direkt bolt on. Bättre bomsverkan än det som sitter på nu. Om det är lika bra eller bättre än Isr det vet jag inte.

Art nr: 42943-08
Pris: 3.500:- (Probike) om jag inte minns helt fel.

13755
13756
Var tvungen att titta lite närmre på detta alternativ då jag såg hur billigt man kunde köpa oket i staterna, och sprang då på detta: http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=580417
Så lite heads-up där om någon får för sig att prova! Kontentan är att XR-oket inte passar på ekrade fälgar.

Edit: Efter lite mer läsning så verkar det som om XR-oket passar på 48 som har 16" fälg fram och "mid-glide" gaffel men inte Nightster som har 19" och narrow-glide. Bra för dig, surt för mig!

Henrik Forslund
2013-12-29, 11:17
Ett till alternativ är köpa eller tillverka adapters för lite äldre sporthojs 6 kolvs ok. Typ tokico lr vare heter. Bolton fästen o ok finns så klart over there
Www.fabkevin.com/shop/brakes/
http://img.tapatalk.com/d/13/12/29/qyjyjama.jpg




—--------------
All comfort was sacrified for style

Martin
2013-12-29, 18:02
Bra tips, klart värt att kolla runt efter begagnade sporthojs-ok!

Martin
2013-12-30, 13:31
Ett tips till mig själv (använder denna tråd som ett anteckningsblock...) är att Vrodens ok passar till Nightster, går att hitta till hyfsade priser på ebay.
Undrar om någon har åsikter på detta ok jämfört med t.ex ISR's motsvarighet? Det är Brembo som tillverkar oket.

44732-06a är artikelnumret.

Bra tråd i ämnet: http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=274658

Henrik Forslund
2013-12-30, 14:10
Ett tips till mig själv (använder denna tråd som ett anteckningsblock...) är att Vrodens ok passar till Nightster, går att hitta till hyfsade priser på ebay.
Undrar om någon har åsikter på detta ok jämfört med t.ex ISR's motsvarighet? Det är Brembo som tillverkar oket.

44732-06a är artikelnumret.

Bra tråd i ämnet: http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=274658

Dom gör sig bäst med flytande skivor. Gått i samma tankar som du att budgetförbättra bromsarna med hd egna olika 4 kolvs ok som passar bolt on. I slutändan är det inte stor prisskillnad mot ett 6 kolvs ok o skiva från isr. Mitt enda problem med isr är att dem är hiskeligt fula. Ser så sporthojsaktiga ut men smaken är som baken. Kan tycka att pm o harrison gör snyggare bromsok. Ska du gå budget så börja med stålslang o bra klossar som steg 1. Eller gör rätt från början, det blir mer ekonomiskt i slutändan iaf.
Jag själv tänker göra fel igen o sätter nog på ett 4 kolvs softtail ok. Iaf lite förbättring men som en klok man sa, tanka istället o köp några bira till kvällen hehe. En hobby är en hobby...



—--------------
All comfort was sacrified for style

Lasse.S
2013-12-30, 14:18
Antingen har man flytande ok och fasta skivor eller tvärt om fasta ok o flytande skivor. Att sätta fasta ok till fasta skivor bli inte bra.

Henrik Forslund
2013-12-30, 14:43
Antingen har man flytande ok och fasta skivor eller tvärt om fasta ok o flytande skivor. Att sätta fasta ok till fasta skivor bli inte bra.

Men softtail t.ex har väl både fast ok o skiva från fabrik?



—--------------
All comfort was sacrified for style

Lasse.S
2013-12-30, 16:39
Men softtail t.ex har väl både fast ok o skiva från fabrik?



—--------------
All comfort was sacrified for style
Och hur bra är det? det är väl bara H-D som ens skulle komma på tanken att göra det, Budget bromsar på högsta nivå. tur att H-D inte är så dyra ;)

TCKalle
2013-12-30, 17:35
Antingen har man flytande ok och fasta skivor eller tvärt om fasta ok o flytande skivor. Att sätta fasta ok till fasta skivor bli inte bra.
Nu pratar väl du i nattmössan ändå. Flytande ok har man väl då beläggen är fasta på ena sidan och rörliga kolvar på andra sidan i oket för att undvik att skivan "bryts". Dom flytande skivorna är väl främst till för att minska risken för deformation pga av värme och inte för ta upp nån rörelse sidled. TC'ns fyrkolvsok har rörliga kolvar på bägge sidor därför kan de monteras "fast". Jag har flytande skivor och orginal fyrkolvsokok på min men jag kan inte påstå att bromsarna är bättre med dessa jämfört med de fasta originalskivorna.

Lasse.S
2013-12-30, 17:57
Nu pratar väl du i nattmössan ändå. Flytande ok har man väl då beläggen är fasta på ena sidan och rörliga kolvar på andra sidan i oket för att undvik att skivan "bryts". Dom flytande skivorna är väl främst till för att minska risken för deformation pga av värme och inte för ta upp nån rörelse sidled. TC'ns fyrkolvsok har rörliga kolvar på bägge sidor därför kan de monteras "fast". Jag har flytande skivor och orginal fyrkolvsokok på min men jag kan inte påstå att bromsarna är bättre med dessa jämfört med de fasta originalskivorna.
Ja du skriver ju själv varför det inte är så bra ;) skivan får inte bli det minsta skev men det har ju dom ju löst bra med rostfria outslitliga skivor med så lite friktion som möjligt utan att tänka på bra bromsverkan/ friktion/ värme

hasse diesel
2014-01-02, 16:07
http://www.blocket.se/jonkoping/Harley_Brembo_ok_51385993.htm?aw=1

Lasse.S
2014-01-02, 16:23
http://www.blocket.se/jonkoping/Harley_Brembo_ok_51385993.htm?aw=1
Skall det vara en 1/2" eller en 9/16" pump? och vilken dim på banjo kopplingen, big Twin o sportster har olika...... bolt on kan betyda olika tydligen ;)

Martin
2014-01-10, 19:27
Förresten, någon som har handlat direkt från Race Tech förut? Jag har mailat dom vid tre tillfällen för att beställa men det är helt tyst... Någon som känner till en förhandlare annars?

Henrik Forslund
2014-01-11, 00:53
Förresten, någon som har handlat direkt från Race Tech förut? Jag har mailat dom vid tre tillfällen för att beställa men det är helt tyst... Någon som känner till en förhandlare annars?

Vad kommer du köpa?

Martin
2014-01-11, 11:25
Köper deras sänkningskit för det blir billigare än om jag köper delarna löst, även om jag inte ska sänka. Kitet innehåller RT Hi-Performance gaffelfjädrar och Gold Valve Cartridge Emulators.

http://racetech.com/page/title/H-D%20Fork%20Suspension%20Kits

Martin
2014-01-15, 17:53
Förresten, någon som har handlat direkt från Race Tech förut? Jag har mailat dom vid tre tillfällen för att beställa men det är helt tyst... Någon som känner till en förhandlare annars?

Kan bara konstatera att Race Tech inte är intresserade av mina pengar... Någon som har förslag på trevliga fjädrar?

Jörgen Karlsson
2014-01-15, 19:39
Kan bara konstatera att Race Tech inte är intresserade av mina pengar... Någon som har förslag på trevliga fjädrar?
Om problemet är att du inte får svar när du mailar:
Prova att ringa om du inte gjort det. Eller köp via ngn återförsäljare, tex Kumlins i Sala
Pga av den ökande mängden spam tvingas många företag ha sina spamfilter hårt ställda. Privatmail från tex home.se, hotmail.com osv, hamnar ofta direkt i spamfiltret.
Email är en idag rätt förstörd kontaktmetod.

/J

Martin
2014-01-15, 22:45
Om problemet är att du inte får svar när du mailar:
Prova att ringa om du inte gjort det. Eller köp via ngn återförsäljare, tex Kumlins i Sala
Pga av den ökande mängden spam tvingas många företag ha sina spamfilter hårt ställda. Privatmail från tex home.se, hotmail.com osv, hamnar ofta direkt i spamfiltret.
Email är en idag rätt förstörd kontaktmetod.

/J

Tack för tipset om Kumlins. Jag tror inte det har med spam att göra, fick svar på mitt första mail med lite frågor efter en vecka och två påminnelser men när jag väl la in en order (som var ett svar på deras svar så att säg) så blev det tyst igen.

opehrson
2014-01-17, 11:04
Så här löste jag bromsproblemet på min 97a. ISR 330mm skiva, brembo 4-kolvs ok och egentillverkat fäste. (Måste ev byta bromscylindern också men eftersom de är snö ute har jag inte kunnat testa ordentligt ännu..)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/12553774/Photo%202014-01-15%2018%2039%2017.jpg

Martin
2014-01-19, 13:27
Om problemet är att du inte får svar när du mailar:
Prova att ringa om du inte gjort det. Eller köp via ngn återförsäljare, tex Kumlins i Sala
Pga av den ökande mängden spam tvingas många företag ha sina spamfilter hårt ställda. Privatmail från tex home.se, hotmail.com osv, hamnar ofta direkt i spamfiltret.
Email är en idag rätt förstörd kontaktmetod.

/J

Nu fick jag äntligen svar och nya fjädrar är beställda! Blir spännande att få dessa på plats för jämförelse, enligt racetech så är stock 0,35kg/mm och jag rekommenderades att köra på 0,85kg/mm. Ganska stor skillnad inbillar jag mig? Lustigt hur jakt på bättre bromsar resulterar i köp av rearsets, ny kam, fjädrar, nytt styre, Intiminators men ännu inga bromsar...Smash

Lasse.S
2014-01-19, 15:33
Nu fick jag äntligen svar och nya fjädrar är beställda! Blir spännande att få dessa på plats för jämförelse, enligt racetech så är stock 0,35kg/mm och jag rekommenderades att köra på 0,85kg/mm. Ganska stor skillnad inbillar jag mig? Lustigt hur jakt på bättre bromsar resulterar i köp av rearsets, ny kam, fjädrar, nytt styre, Intiminators men ännu inga bromsar...Smash
Med bättre fjädring kontroll fungerar även bromsarna bättre.

Henrik Forslund
2014-01-19, 22:10
Nu fick jag äntligen svar och nya fjädrar är beställda! Blir spännande att få dessa på plats för jämförelse, enligt racetech så är stock 0,35kg/mm och jag rekommenderades att köra på 0,85kg/mm. Ganska stor skillnad inbillar jag mig? Lustigt hur jakt på bättre bromsar resulterar i köp av rearsets, ny kam, fjädrar, nytt styre, Intiminators men ännu inga bromsar...Smash

Ge gärna en recension på ricot iniminators framöver, intresserad av det jag med.



—--------------
All comfort was sacrified for style

Martin
2014-01-20, 00:53
Ge gärna en recension på ricot iniminators framöver, intresserad av det jag med.



—--------------
All comfort was sacrified for style

Det ska jag, men det blir nog inte förrän framåt sommaren.